China blijft bouwen

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 10-08-2003

China worstelt eigenlijk al jaren met haar marine. Het lukt maar niet om schepen te bouwen die zich kunnen meten met westerse schepen. Maar sinds kort lijkt het er op dat hier langzaam verandering in komt.


De Houku klasse uit de jaren '50.
Een enkele is nog in de vaart.


De Chinese marine heet (vertaald naar het Engels): People's Liberation Army Navy [PLAN]. Dit zegt in feite al genoeg over China en haar marine: jarenlang verwaarloosd. China heeft weliswaar een enorme kustlijn (zo'n 1500 km), maar heeft zich sinds de 15e eeuw niet meer gericht op de marine, maar op de landstrijdkrachten.



Halverwege de vorige eeuw gingen echter steeds meer stemmen op om aandacht te schenken aan de marine en is sinds 1950 een instituut voor de marine opgericht, waar officieren les kregen van vooral Russen. De Chinese marine richtte zich vooral op het kustgebied en had als belangrijkste taak om het vasteland te beschermen tegen een Amerikaanse (en jaren later een Russische) invasie.

Toen Rusland zich steeds meer ging bemoeien met de Chinese marine en ook materieel beschikbaar stelde groeide de zeemacht snel. Zeker toen in de jaren '70 20% van het Chinese defensie budget naar de marine ging. China ging steeds meer zelf ontwikkelen en maakte (pas) in 1985 haar eerste buitenlandse reis. De zeemacht groeide in 1987 uit tot (vwb grootte) de 3e marine ter wereld: 2.000 schepen en 350.000 man personeel! Nog steeds richtte de marine zich vooral op de kustwateren, maar hier kwam geleidelijk verandering in toen gekozen werd voor een kleinere krijgsmacht, maar wel een betere (die truc hadden ze vast uit Den Haag).

Op dit moment telt de Chinese marine zo'n 260.000 man personeel, met zo'n 50 destroyers en fregatten, 60 diesel-electrische onderzeeboten en honderden kleinere vaartuigen. Kwalitatief gezien is het vooruit gegaan, maar het is nog altijd niet wat het moet zijn. De laatste 10 jaar worden dan ook veel oude schepen uit dienst gesteld en vervangen door minder maar betere schepen. De missie van de marine veranderde van een statische kustverdediging naar een actieve verdediging, meer buiten de kustwateren. De marine wil in de toekomst echter uitbreiden naar een zeemacht van wereldformaat en wordt door Chinese politici steeds meer gezien als een mogelijke "oplossing" van het conflict met Taiwan.

Zover is het nog niet, China loopt niet alleen achter op Europese marines, maar ook op andere lokale marines als Taiwan. Het gaat dan vooral om luchtverdediging, radartechnologie en C4I (command, control, communications, computers and intelligence).

Toch is vooruitgang te zien. Zeker toen in '97 de Luhai (Type 052) te water werd gelaten. Dit was opnieuw een stapje in de juiste richting van de Chinezen, al voldeed het niet helemaal. In september 2002 bereikte de Chinese marine een nieuwe mijlpaal: de destroyer Quingdao en bevoorrader Tai Cang hebben voor het eerst in het bestaan van de Chinese marine een wereldreis gemaakt en o.a. Canada, de VS, Griekenland, Egypte, Portugal en Brazilië aangedaan.


De Quingdao in de VS, tijdens de wereldreis in 2002 om de capaciteiten te laten zien van de Chinese marine.

Toen bleek dat de Luhai het enige schip in de klasse was, begonnen de geruchten al snel op gang te komen. China zou volgens deze geruchten eindelijk met een (voor Chinese begrippen) revolutionair schip komen, een schip met eindelijk een echte verdediging tegen luchtdoelen. Of dit is gelukt is nog niet duidelijk, maar het ziet er naar uit dat ze behoorlijk in de buurt zijn gekomen.



China heeft namelijk een tijdje terug de sinds lange tijd in aanbouw zijnde schepen DDG 168 en DDG 169 (Type 052B) te water gelaten. Naar verluidt zou de 168 enkele weken terug vertrokken zijn voor de eerste proefvaart. Beide schepen zijn de afgelopen jaren gebouwd in Jiangnan Shipyard in Shanghai en hebben (naar verwachting) veel meer mogelijkheden dan voorgaande schepen.

De verbeteringen betreffen onder andere de SA-N-12 Shtil-1 SAM's (Surface-to-Air-Missiles) voor de middellange afstand en Russische Front Dome doelaanwijsradars. Al zorgde de Shtil-1 voor behoorlijk wat problemen op de nieuwe Indiase schepen van de Talwar klasse.
Opvallend verder is de stealth-eigenschappen van de nieuwe schepen en het 100mm kanon, dat wel erg veel weg heeft van het Franse Creusot-Loire 100mm geschut.


De 168 vlak voor haar eerste proefvaart enkele weken geleden. De boeg heeft veel weg van de Zeven Provinciën klasse.


Type 730, een kopie van de Nederlandse Goalkeeper

Als de foto's beter bestudeerd worden, is te zien dat aan beide zijden achter de brug de vertrouwde Goalkeeper uit Hengelo staat! De Chinezen noemen de Type 730, maar is in feite een kopie van de Goalkeeper. In de kranten en het jaarverslag van de inlichtingen- diensten werd het een tijdje terug al bekendgemaakt: Chinese en Russische spionnen zijn in Nederland sinds enige tijd behoorlijk actief. Toevallig?

De 2 Type 052B schepen (168 en 169) zullen geen gezelschap meer krijgen in de klasse. Inmiddels is een nieuwe klasse ontwikkeld: Type 052C. Twee schepen in deze klasse zijn op dit moment in aanbouw (170 en 171). Het zijn naar verwachting schepen met een waterverplaatsing van zo'n 7.000 ton met een Chinees systeem vergelijkbaar met de Amerikaanse systemen die gebruikt worden aan boord van de schepen. Een enorme verbetering op gebied van C4I dus.


De 170, van het Type 052C, wordt gebouwd in Shanghai.

De Type 052C schepen lijken sterk op de Type 052B, maar het grootste verschil is wel de 4 vaste phased array radars. Vergelijkbaar met de schepen van de Amerikaanse Arleigh Burke klasse, de Japanse Kongo klasse en de Spaanse Alvaro de Bazan klasse. Dit zou betekenen dat de 052C de eerste Chinese destroyers zijn die zullen worden voorzien van het nieuwe (verticaal gelanceerde) HHQ-9 SAM systeem voor lange afstand. Dit systeem wordt waarschijnlijk opgesteld voor de brug en net voor de hangaar. Naast de achterste mast zal naar verwachting het nieuwe supersonische raketsysteem worden geïnstalleerd tegen oppervlakte doelen (SSM) op lange afstand en natuurlijk ontbreken de Chinese Goalkeepers niet!

De snelle bouw van deze vier nieuwe schepen zeggen genoeg over de ambities van China. Zeker nu ook geruchten gaan dat nog grotere schepen worden gepland: Type 051C met een waterverplaatsing van 8.000 ton en opnieuw modernere systemen. Reden genoeg voor de rest van de wereld (met name Japan en Taiwan) om China en haar ambities goed in de gaten te houden.

Foto's


De eerste Type 052B tijdens de proefvaart.


Een andere foto van deze proefvaart.


De 170 (052C). Opvallend is de radar op de mast, welke wel erg veel weg heeft van de Franse Arabel radar.


Een artist-impression van de Type052C. Eén van de vier vaste radarplaten onder de brug is goed te zien. Duidelijk afgekeken van westerse schepen.


Op deze artist-impression is het vertical-launch systeem te zien (achter het kanon) en de Type 730 vlak voor de brug.



(bron: www.sinodefence.com, www.globalsecurity.org)



Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Dossiers
Marine in cijfers
De maritieme oplossing
Anti-piraterij Somalië
Analyse Venezuela

Gerelateerde artikelen
Liaoning
Liaoning naar zee
Boek Chinese marine
Chinees ontwerp