Marineschepen.nl
 
   
 

Afwassen - blog 19 bootjesreis 2015


Bericht geplaatst: 02-11-2015

Adelborst Timothy is één van de adelborsten Technische Dienst aan boord van Zr.Ms. De Zeven Provinciën. Zij varen mee om beter kennis te maken met de operationele marine. Timothy schrijft over zijn dag meelopen in de keuken van de verblijven van officieren en onderofficieren, dus de gamelle officieren en gamelle onderofficieren.

gouden-bal
Voorbereidende werkzaamheden in het Gouden Bal, het verblijf van de onderofficieren. Archieffoto. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Gepord
Na twee dagen in Glasgow te hebben doorgebracht en wat van de stad te hebben gezien, terwijl het schip in de haven van Faslane lag, is het vandaag weer de dag van vertrek.



Mijn dag is begonnen met een een aantal porren in mijn zij terwijl ik nog in mijn bed lag. De reden dat ik gepord werd, was omdat ik 10 minuten eerder eigenlijk al klaar had moeten staan om te helpen met het eten verzorgen in de longroom [dag- en eetverblijf officieren, JK]. Gelukkig ben ik, en met mij ook de andere adelborsten, prima in staat om binnen een zeer korte tijd aangekleed te zijn en nog half slapend te kunnen functioneren.

Nadat ik gepord was, ben ik letterlijk mijn bed uitgerold (mazzel dat ik op het onderste bedje lig), heb ik mijn kleding aangetrokken en ben ik in mijn kisten gesprongen om mij te verplaatsen naar de longroom. Gelukkig was ik er voordat de officieren en gasten kwamen eten, dus de scha(n)de van te laat komen is beperkt gebleven.

longroom
Archieffoto van de longroom. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Stukje sneller dan thuis
In de gamelle van de longroom werd ik ontvangen door een vrouwelijke matroos die mij vriendelijk uitlegde wat ze van mij verwachtte en hoe ik haar zou helpen die ochtend. Ik zou de ontbijters vragen of ze een gebakken ei wilden, die door een matroos in de keuken klaar gemaakt zou worden, waarna ik deze bij hun zou brengen als die klaar was. Als laatste taak zou ik samen met de vrouwelijke matroos afruimen als iemand uitgegeten was om daarna de plek weer te dekken voor de volgende eter. Een schip is wat dat betreft een zeer succesvol restaurant dat elke dag weer vol zit met gasten. Om al deze gasten te kunnen voorzien van drie maal een gedekte tafel en eten per dag, is de logistieke dienst en de bemanning in de cafetaria's elke dag druk met de verzorging hiervan.

's Middags rond half 12 is het schip uit Faslane vertrokken. Tijdens vertrek liep ik mee in de gamelle onderofficieren. Hier heb ik eigenlijk alleen afgedroogd en stond ik op het eind samen met een vrouwelijke matroos die erg goed maar vooral rap was in haar werk. Vergeleken met haar ben ik echt een slome slak. Ik kon haar namelijk ook maar moeilijk bijhouden toen zij afwaste en ik afdroogde (dit gaat namelijk allemaal wel een stukje sneller dan thuis op je gemak afdrogen).

Pauze
Nadat wij klaar waren in de keuken ben ik met de mensen van het Caf [verblijf van matrozen, JK] naar het dek gegaan om daar in de pauze te ontspannen. Hier werden we begroet door een mooie blauwe hemel, een aangenaam zonnetje en uitzicht op de voorbijkomende haven steden in de buurt van Faslane. Hierdoor waren zowel werk als ontspanning geslaagd.



Spullen en mensen
In de tijd dat ik deze dag niet in het Cafetaria heb meegelopen, heb ik kennis gemaakt met de mensen bij de BEVO [Bureau Bevoorrading, JK]. Bij de BEVO heb ik kunnen zien hoeveel spullen er aan boord liggen, dit varieert van wc papier opgestapeld tot het plafond, tot brandbare stoffen, tot grote afsluiters voor de technische dienst.

Het leukste aan boord en van deze bootjesreis vind ik nog steeds de mensen bij de marine, om met hun in contact te komen en te kunnen meelopen in hun dagelijkse activiteiten. Het zijn veel kleine teams die samen met elkaar weer een heel schip draaiende houden, waarbij elke klein team een rol speelt in het functionerend houden van het schip.

Adelborst Timothy



Meer blogs op Marineschepen.nl
<< Blog 18: Glasgow





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Dossiers

Gerelateerde artikelen
Alle blogs bootjesreis 2015

Blog 18: Glasgow

Zr.Ms. De Zeven Provinciën