Marineschepen.nl
 
   
 

Blog 2 Geertje Oskam: lossen van goederen


Bericht geplaatst: 10-12-2014

LTZT2 Geertje Oskam is Systeem Officier Platform aan boord van de Karel Doorman en blogt vanaf het JSS over haar ervaringen tijdens de ebola-missie.

Geertje Oskam
LTZ Geertje Oskam vertelde in dit filmpje van Marineschepen.nl al eerder iets over het laden van goederen en de stabiliteit. (Foto: Still uit reportage Marineschepen.nl)

Schuiven en stabiliteit
Het schip is de afgelopen weken langzaamaan weer leeg geraakt. We hebben alle lading van Den Helder en Southampton afgezet in drie verschillende, door ebola getroffen landen; Sierra Leone, Guinee en Liberia. De containers, pallets en voertuigen werden daar overgedragen aan de desbetreffende hulporganisaties zodat de spullen ingezet kunnen worden in de strijd tegen ebola.



Hoewel het afzetten van de goederen heel simpel klinkt gaat er een hele voorbereiding aan vooraf. Het schip zit vast aan een strak tijdschema en er dient voorkomen te worden dat het schip langer dan nodig in de havens moet blijven liggen. Om die reden moet voor elk havenbezoek uitgebreid geschoven worden met alle goederen zodat bij aankomst het uitladen zo vlot mogelijk verloopt.

En dan nog kan er altijd onverwachts een kink in de kabel komen. Want wat zijn de faciliteiten in de desbetreffende haven? Zijn we op onze eigen kraan aangewezen of hebben we ondersteuning van de wal? Kan de quarter stern ramp op de kade liggen zodat de voertuigen gemakkelijk naar buiten gereden kunnen worden? En hoe zit het eigenlijk met de veiligheid op het haventerrein? Via intel proberen we uiteraard om deze vragen van te voren zo goed mogelijk te beantwoorde maar bij ontbrekende informatie zullen we flexibel moeten plannen. Gelukkig hadden we in alle drie de havens de volledige medewerking van de lokale autoriteiten en waren er verbazend goede voorzieningen. De lokale containerkranen, 'tugs' en 'spreaders' zorgden ervoor dat de lading in een mum van tijd van boord was. Voor en na elk havenbezoek ga ik weer aan de gang met het stabiliteitsprogramma om de nieuwe situatie te analyseren en eventuele correcties aan te brengen. Dit kan door gewicht te verplaatsen of door ballastwater in of uit te pompen.

Karel Doorman
De Karel Doorman bevoorraadt RFA Argus op zee. De Doorman is 30 meter langer dan de Argus en is langer dan ieder Brits marineschip op dit moment in dienst. Maar dat terzijde. (Bron: Royal Navy)

Bevoorrading RFA Argus
Naast de 'offloads' in de ebola gebieden hebben we ook nog een hele speciale goederenoverdracht gehad met de RFA Argus, een casualty receiving ship van de Royal Navy. Dit schip ligt sinds enkele weken voor de kust van Sierra Leone om ondersteuning te bieden aan de 750 Engelse militairen die het land helpen in het bestrijden van ebola. In Southampton zijn naast hulpgoederen ook goederen voor de Argus en haar bemanning aan boord gekomen. Deze werden op zee overgedragen door middel van een BOZ operatie; Bevoorrading Op Zee. Naast de pallets gaven we ook brandstof af aan het schip, zowel scheepsbrandstof als helikopterbrandstof. Omdat de Argus functioneert als een basis op zee kan het niet even naar een andere haven om brandstof te tanken en daarom zorgt de Karel Doorman voor de bevoorrading.

Na het overzetten van de goederen, met behulp van de helikopters en bootjes van de Argus, en het afgeven van de brandstof namen we tijdelijk afscheid van het schip.
De tweede lading goederen die we aan boord nemen in Vlissingen, zullen afgegeven worden in dezelfde drie landen. Daarnaast zullen we natuurlijk opnieuw ondersteuning bieden aan de Argus, die alleen al voor de afwisseling vast blij zal zijn om ons weer te zien.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Dossiers

Gerelateerde artikelen
Blog overzicht DMAN

JSS Karel Doorman

2e lading in Vlissingen
Laatste offload in Liberia
DMAN lost in Sierra Leone
Video laden DMAN
Interview commandant DMAN
Doorman vertrekt binnenkort
DMAN mogelijk tegen ebola