Op 11 oktober 1979 werd gestart met de bouw van de Walrus. Dat gebeurde bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM). In een filmpje van de tewaterlating van de Zeeleeuw in 1987 is te zien hoe deze onderzeeboten werden gebouwd.
De voorste buitenhuidsectie van de Zeeleeuw wordt geplaatst. (Still uit Marinescoop 87-4, NIMH)
Voor de geboorte van de huidige onderzeeboten van de Walrusklasse moeten we een eindje terug in de geschiedenis. In 1974 maakte de Koninklijke Marine voor het eerst formeel bekend dat er behoefte was aan nieuwe onderzeeboten. Vijf jaar later was de eerste boot in aanbouw op de RDM.
De bouw van de Walrus verliep niet helemaal zonder problemen, onder andere doordat het ontwerp nog niet helemaal was afgerond en de brand in augustus 1986 in de Walrus. Door de brand was het de Zeeleeuw die in 1987 als eerste te water werd gelaten.
In de vierde Marinescoop Info van 1987, gemaakt door de Audiovisuele Dienst Koninklijke Marine, is de spectaculaire tewaterlating te zien. Interessanter nog zijn de beelden van de bouw van de onderzeeboten. De mini-docu (een kleine 10 minuten) is te zien in de beeldbank van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie.
Marinescoop 87-4. Vanaf minuut 1:10 t/m 10:48 over de bouw en tewaterlating van de Walrusklasse. Bron: NIMH.
De Zeeleeuw is nu de eerste onderzeeboot die een instandhoudingsprogramma heeft ondergaan. Na dit programma moeten de onderzeeboten kunnen blijven varen tot omstreeks 2030, meer dan 50 jaar na de kiellegging van de eerste boot.