Bouw Type 45 klasse Royal Navy begonnen
Bericht geplaatst: 01-04-2003
Dinsdag 1 april is begonnen met de bouw van HMS Daring, het eerste schip van de Type 45 klasse voor de Britse marine. De destroyers zullen de grootste luchtverdedigingsschepen zijn die ooit in Groot-Brittannië zijn gebouwd.
Een artist impression van de Type 45.
Op de Govan scheepswerf in Glasgow, een van de werven van BAE Systems, staat de komende jaren nagenoeg alles in het teken van de bouw van de nieuwe schepen. De destroyers zullen gebouwd worden op verschillende werven door het hele land, op werven van BAE. De schepen zijn dan ook ontworpen door deze firma, die ook de nieuwe vliegkampschepen voor Groot-Brittannië zal bouwen (maar niet heeft ontworpen).
De Type 45 is de opvolger van de Type 42, de huidige schepen gespecialiseerd in luchtverdediging. Deze specialisatie is overigens wel de enige overeenkomst. Het eerste verschil is de afmeting. De nieuwe schepen zullen maar liefst 20 meter langer en 7 meter breder worden! Dit is uiteraard ook terug te zien in de waterverplaating. De Type 42's kennen een maximum waterverplaatsing van 3560 en de Type 45's van 7350 ton. Terwijl aan boord van de laatst genoemde de helft van het aantal personen aan boord van de 42's heeft.
Dat de nieuwe schepen minder personeel nodig hebben, heeft uiteraard alles te maken met de uiterst moderne apparatuur aan boord. De Type 42 klasse werd in de jaren '70 ontworpen, een enorm verschil van 30 jaar. Was toen de Sea Dart het raketsysteem tegen luchtdoelen wat menig Brits marinehart vóór in gebruikname sneller deed kloppen, nu is dat PAAMS (principle anti-air missile system).
HMS Southampton, een Type 42 destroyer uit de tweede serie met achter het kanon de Sea Dart missiles.
De PAAMS raketten zullen verticaal worden gelanceerd.
Of PAAMS en Type 45 de verwachtingen gaan waarmaken moet nog blijken. Sea Dart stelde bij in gebruikname hevig teleur op gebied van snelle laagvliegende raketten op korte afstand. Daarnaast was de gekozen rompvorm van de Type 42 klasse, zeer slecht. De boeg van de schepen dook snel diep onder water en de kleine schepen gedroegen zich volgens de bemanning niet prettig. Zie hiervoor ook het boek One hundred days.
HMS Daring moet in 2007 in de vaart komen. Als tegen die tijd Groot-Brittannië beschikt over de nieuwe nucleaire onderzeeboten met ballistische raketten, nieuwe aanvals onderzeeboten, nieuwe vliegkampschepen, nieuwe patrouilleboten en amfibisch transportschepen, beschikt het over een uiterst moderne vloot.
In eerste instantie zijn 6 van deze schepen besteld, maar de verwachting is dat het er uiteindelijk 12 worden. Het prijskaartje voor 6 schepen bedraagt ongeveer 7 miljard euro.
Op de Vlootdagen van 2007?
(bron tekst en foto's: Royal Navy)
Sinds 13 augustus 2001