Op "korte termijn" meer duidelijkheid over LCS

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 05-01-2010

De scheepsbouwers General Dynamics en Lockheed Martin Corp zullen volgens Rear Admiral (commandeur) Jim Murdoch niet lang meer hoeven te wachten op het oordeel van de US Navy. "It'll be out soon," zei de programma manager tegen het persbureau Reuters. De scheepswerven wachten al een maand langer dan beloofd. General Dynamics en Lockheed zouden in totaal 55 LCS fregatten bouwen, maar de US Navy bedacht zich en wilde één bouwen en één ontwerp. Beide werven hebben een prototype gebouwd en zijn bezig met een tweede schip.



Duur
In september 2009 maakte de Amerikaanse marine bekend dat het Littoral Combat Ship (LCS) te duur werd. Om kosten te besparen werd besloten om één ontwerp te bouwen, in plaats van twee. Het totaal van 55 schepen voor kustoperaties bleef wel staan.
Het besluit kwam nadat bekend werd dat de schepen die oorspronkelijk maximaal 220 miljoen dollar zouden kosten, een prijskaartje hadden van 460 miljoen. De eerste schepen van beide fabrikanten waren zelfs nog duurder. Het prototype van Lockheed was 637 miljoen en dat van General Dynamics 704 miljoen dollar.



Moderne schepen voor moderne taken
De kosten zijn gigantisch, de schepen zijn er wel naar. Oorspronkelijk was de behoefte om een schip te hebben voor mijnenbestrijding, opervlakte oorlogvoering en onderzeebootbestrijding. Maar het schip moest ook flexibel zijn en ingezet kunnen worden tegen piraten, tegen drugstransporten en bij humanitaire rampen. De schepen moesten de taken kunnen volbrengen in kustgebieden; dus lokaties die lastiger zijn voor sensoren. Daarnaast moesten de schepen met een beperkte bemanning kunnen varen en mee kunnen doen op gebied van de modernste netwerken.
General Dynamics en Lockheed gingen allebei aan de slag. De USS Independence van General Dynamics zal begin januari in de vaart komen, de USS Freedom is al sinds 2008 op zee te bewonderen. Beide schepen zijn zeer modern en vernieuwend. Vooral de 128 meter lange Independence is opvallend omdat het een trimaran is. Maar ook de 115, 3 meter lange Freedom is bijzonder, want ondanks de traditionele rompvorm is het schip 3 knopen sneller dan de Independence: 47 knopen!

Welk ontwerp het gaat worden gaan we dus snel horen. De deskundigen wagen zich niet aan een voorspelling: beide ontwerpen zijn goed en het wordt een bitter gevecht tot aan de finish.
Op 27 maart 2010 wordt de USS New Mexico in dienst gesteld.



USS Freedom (LCS-1)
USS Freedom (LCS-1)

USS Independence (LCS-2)
USS Independence (LCS-2)


USS Freedom


USS Independence


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Golf van vernieuwing



Reclame