Canadese onderzeeboot wordt gesleept


Bericht geplaatst: 08-10-2004

Het is donderdagavond 7 oktober gelukt om de Canadese onderzeeboot HMCS Chicoutimi op sleeptouw te nemen. De onderzeeboot ligt sinds dinsdag 5 oktober zo'n 80 kilometer ten noorden van Ierland, toen er op die dag brand uit brak aan boord. De opvarenden aan boord maken het inmiddels goed. Van de drie afgevoerde gewonden is één man overleden.

Voorbereidingen voor het slepen van HMCS Chicoutimi
Voorbereidingen voor het slepen van HMCS Chicoutimi.

Slepen
De keuze voor het slepen van de Chicoutimi werd donderdag gemaakt, omdat het onduidelijk was of de voortstuwing gerepareerd zou kunnen worden op zee. Ondanks dat bepaalde systemen weer werken.
Het slepen van een schip op volle zee is, zeker met het slechte weer, een moeilijke operatie. Het slepen van een onderzeeboot is echter nog moeilijker, ondanks dat het werk in handen is van de MV Anglian Prince: een sleeboot. Met verschillende scenario's wordt tijdens het slepen rekening gehouden, daarom zijn in overleg met de kustwacht verschillende locaties langs de Ierse kust gemarkeerd als "schuilplaatsen". Het slepen gaat op dit moment met een snelheid van zo'n 3 à 4 knopen (ongeveer 6 kilometer per uur), als het weer beter wordt kan de snelheid worden verhoogd naar 5 knopen.



Systeemherstel
Een deel van de electriciteit en hoge druk zijn weer beschikbaar aan boord. Daardoor kunnen ook hydraulische systemen weer werken en dus ook is het roer weer in dienst. Dit maakt het slepen uiteraard stukken makkelijker. De hoge druk is belangrijk voor de ballasttanks van de onderzeeboot. Door deze vol te laten lopen met lucht of water, kan de onderzeeboot onder of boven water varen. Ze worden echter ook gebruikt met het "uitbalanceren" (trimmen) van de onderzeeboot.
Tijdens het slepen wordt aan boord van de onderzeeboot natuurlijk keihard gewerkt om meer functies weer terug te krijgen. Zo was er vrijdagmiddag nog geen secundaire verlichting, maar moest men nog werken met zaklampen om op donkere plekken te kunnen werken.



Hulp
Behalve de sleepboot Anglian Prince is ook de MV Carolyn Chouest, een Amerikaans hulpschip voor onderzeeboten, van belang voor de operatie. Na overleg met de Amerikaanse autoriteiten is besloten om de Carolyn Chouest langer mee te laten varen.
Behalve genoemde vaartuigen zijn ook Britse marineschepen in de buurt. Zo is HMS Montrose sinds dinsdagmiddag niet meer van de zij van Chicoutimi geweken. De bemanning van de onderzeeboot wordt ni groepen aan boord van HMS Montrose gebracht om te eten en te douchen. Verder is er een arts aan boord en wordt overlegd hoeveel personeel aan boord van de onderzeeboot nodig is, zodat de rest aan boord van HMS Montrose kan blijven.

HMS Montrose
HMS Montrose.

HMCS Chicoutimi in nood
HMCS Chicoutimi in nood.

Naast dit Type 23 fregat en het Type 23 fregat HMS Marlborough zijn er ook bevoorraders van de Britten, welke uiteraard ruime beschikking hebben over helikopters en voorzieningen hiervoor. Omdat het drama zich afspeelt voor de kust van Ierland is het Ierse kustwachtschip LE Aoife voor plaatselijk coördinatie aanwezig. Er is ook Canadese hulp onderweg: het fregat HMCS St Johns van de Halifax klasse is onderweg en wordt, afhankelijk van het weer, zaterdag 9 oktober verwacht.

Kaart route vanaf Faslane Naval Base naar Halifax Canada
Kaart route vanaf Faslane Naval Base naar Halifax Canada.


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Canadese sub in brand
Victoriaklasse