Helikopter NH90 op koers

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 12-05-2004

Op de ILA luchtvaarttentoonstelling in Berlijn is dinsdag 11 mei de eerste in serie gebouwde helikopter van het type NH90 aan het publiek gepresenteerd. Vorige week heeft dit toestel met goed gevolg zijn eerste vlucht gemaakt. Van deze Europese helikopter heeft de Koninklijke Marine 20 exemplaren besteld, waarvan de eerste in 2007 de Lynx helikopters zullen gaan vervangen.



Succesvol Europees programma
NH90 is het grootste ooit in Europa gelanceerde helikopterprogramma en wordt uitgevoerd door NHIndustries. Dit is het Europese samenwerkingsverband van het Nederlandse Stork Aerospace, het Frans-Duitse Eurocopter en het Italiaanse Agusta. 253 helikopters worden door deze bedrijven gebouwd voor eigen behoefte van de deelnemende landen: Duitsland, Frankrijk, Italië, Portugal en Nederland. Inmiddels zijn daar 72 bestellingen bij gekomen door andere landen: Finland, Noorwegen, Zweden en Griekenland. De verwachting is dat nog meer landen in de helikopter geïnteresseerd zijn en dat is goed nieuws voor de Nederlandse industrie, die al 240 miljoen Euro omzet heeft dankzij dit project.

NH90 Naval Frigate Helicopter
Boven het water voelt de Naval Frigate Helicopter-variant van de NH90 zich thuis.

De Nederlandse inbreng bestaat uit ontwerp, testen en productie van:
- de complete staart van de helikopter
- de deuren
- de wielkasten
- de landingsgestellen en tussen-gearboxen
- een deel van de boardcomputer



Maritiem en transport
De NH90 is een middelzware helikopter, waarvan er twee soorten gebouwd zullen worden: de "Tactical Transport Helicopter" en de "Naval Frigate Helicopter". De twee versies hebben veel overeenkomsten, maar natuurlijk ook verschillen, want zo moet de maritieme versie (de NFH dus) op een schip kunnen landen. Dat houdt in dat de rotorbladen en de staart opgevouwen moeten kunnen worden (anders kan de heli niet in de hangaar). Verder kan de heli dag en nacht landen op kleine schepen die zeer veel bewegen. Maar ook de taken van de maritieme helikopters zijn heel anders. Naast troepentransport en Search And Rescue (beide ook taken van de TTH variant), is de heli ook zeer geschikt voor onderzeebootbestrijding, oppervlakteoorlogvoering en luchtverdediging (beeldopbouw).
Een meer algemeen kenmerk van de NH90 zijn de zeer goede vliegeigenschappen mede dankzij het zogenaamde "fly-by-wire"-systeem (geavanceerd besturingssysteem) en het gebruik van composieten (soort kunststof).

NH90
Een NH90 met 2 torpedo's. Nederland is het enige land dat de MK46 torpedo gaat gebruiken voor de NH90.

Testvliegers
De eerste Nederlanders (personeel van de Marine Luchtvaartdienst) vliegen inmiddels al in een NH90, om de helikopter te testen. Want ondanks dat de eerste NH90 (TTH variant) van de band is gerold, wordt er nog steeds uitvoerig getest.

NH90 op Etna
2001: een NH90 landt op het helidek van de Etna, een Italiaanse bevoorrader.

Zo zullen in 2006 oefeningen gehouden worden door Nederland, Italië, Frankrijk en Duitsland met de NFH. Eind 2007 zal de eerste NH90 op Marinevliegkamp De Kooy arriveren. Begin 2008 worden de eerste taken overgenomen van de Lynx, waarna een jaar later de eerste NH90 aan boord van een fregat zal staan.

NH90 TTH
Defensie onderzoekt de mogelijkheid om de TTH versie te bestellen en de NH90 tot standaard heli te bombarderen.

Bronnen: Stork, NHIndustries en Alle Hens.


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen




Reclame