Groen licht voor Exocet

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 22-12-2002

20 jaar nadat de Exocet wereld's beroemste en meest beduchte kruisvluchtwapen werd (tijdens de Falklands Oorlog in 1982), geeft het Franse Ministerie van Defensie MBDA groen licht voor het ontwikkelen van een nieuwe versie.

Exocet Block 3
De nieuwe Exocet Block 3.

In 1967 begon (het toenmalige) Aerospatiale met de ontwikkeling van de Exocet. In 1975 werden de eerste kruisraketten in gebruik genomen aan boord van schepen van de Franse Marine. Deze raketten die gelanceerd werden vanaf schepen kregen de code MM38 mee, latere versies MM40. Later, in 1979, kwam er nog een air launched versie bij: de AM39.



Beroemd en berucht
Vooral de air launched versie is bekend. In 1981 werd de USS Stark (OH Perry klasse) getroffen door een Exocet, afgevuurd vanaf een Iraanse Mirage. Doordat de raket onder de radar bleef (3 meter boven zee), werd het pas op het allerlaatste moment ontdekt door een uitkijk: het Amerikaanse fregat zeer zwaar beschadigd en 37 doden.
Toen in 1982 de Falkland Oorlog uitbrak tussen Engeland en Argentinië werden de Exocets nog een keer serieus getest. Argentinië had namelijk 5 air launched Exocets gekocht en zette ze in tegen de uiterst moderne Britse schepen. Verschillende schepen (waaronder de HMS Sheffield, Type 42 destroyer) slaagden er niet in zich afdoende te verdedigen en werden tot zinken gebracht.
Ondanks de staat van dienst is het wapen niet extreem duur. De Exocet (bij 30 landen in gebruik) kent een goede prijs/ kwaliteit verhouding. Ze zijn vrij makkelijk te onderhouden, betrouwbaar en hebben een vrij hoge trefkans. Het nadeel is dus, dat ook landen met een vrij smalle beurs deze wapens kunnen aanschaffen en (erger nog) gebruiken.



Update
Ruim 10 jaar na de vorige update (Block 2) gaat het Franse bedrijf MBDA een nieuwe versie maken. De MM40 Block 3 zal op veel punten verbeterd worden. Allereerst zal door de nieuwe motor, het bereik verdubbelen naar 97nm (180km). Daarnaast zal het apparaat dankzij een nieuwe radar en navigatie systeem nauwkeuriger zijn en beter in staat zijn om een vooraf ingestelde route te volgen. De nieuwe explosieve lading draagt ook bij aan de effectiviteit van de raket. Tot slot is de Block 3 bestand tegen grotere g-krachten die gepaard gaan met een hogere snelheid. De afmetingen zullen overigens gelijk blijven zodat huidige gebruikers de oude lanceerboxen kunnen blijven gebruiken.
Met deze update wordt de concurrent (maker van de Harpoon) McDonnell Douglass op achterstand gezet. Met een maximaal bereik van 130km is de Harpoon jarenlang superieur geweest aan de Exocet. De meeste NAVO landen hebben de Harpoon in gebruik (Nederland ook) en zullen het één en ander nog eens moeten afwegen.
De eerste Exocet Block 3 zal in 2004 gelanceerd worden. Vanaf 2006 kun je ze op de schepen vinden.

Gegevens
MM38
In dienst : 1975
Bereik : 28NM
Maximum snelheid : Mach 0.9
Afmetingen : 5.21m x 0.35m
Vleugelwijdte : 100cm
Gewicht : 735kg

MM40
In dienst : 1977
Bereik : 43NM
Maximum snelheid : Mach 0.9
Afmetingen : 5.64m x 0.34m
Vleugelwijdte : 113cm
Gewicht : 825kg

MM40 Block 3
In dienst : 2006
Bereik : 97NM
Maximum snelheid : ?
Afmetingen : 5.64m x 0.34m
Vleugelwijdte : 113cm
Gewicht : ?


Foto's
Klik op de foto's voor een vergroting.

USS Stark
USS Stark in 1981, ondanks zeer moderne wapensystemen en sensoren.

HMS Sheffield Falkland
Eén van de bekendste slachtoffers van een Exocet: HMS Sheffield in mei 1982.

HMS Sheffield Exocet
Nogmaals dit (voor die tijd) uiterst moderne schip. De raket was weliswaar niet ontploft, maar de raketbrandstof zorgde voor een enorme brand (net zoals op de USS Stark)

Exocet
Een AM39 onder een Mirage.

MM40 Exocet
Een MM40 gelanceerd vanaf een La Fayette klasse fregat.

MM40 Exocet
Nog een MM40.

Boeing Harpoon
De concurrent: Harpoon.



(bron: www.janes.com, www.fas.org



Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Kruisvluchtwapens



Reclame