Marinevliegkamp De Kooy moet dicht

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 30-08-2004

Minister Kamp van Defensie wil Marinevliegkamp De Kooy (MVKK) sluiten en de helikopters naar Luchtmachtbasis Gilze-Rijen verhuizen. Staatssecretaris Van der Knaap overlegt nog met bedrijven die ook gebruikmaken van het Marinevliegkamp over de gevolgen van het besluit.
De vraag is echter of, hoe vaak hier ook over geschreven is, de politiek duidelijk is wat de gevolgen nu echt zijn. Niet alleen voor de marine heeft de sluiting grote gevolgen, ook voor de economie. Volgens de Kamer van Koophandel kan zelfs de gasprijs gaan stijgen...


De Kooy
Marinevliegkamp De Kooy (bestaat sinds 1918) is de thuisbasis van de 21 Westland Lynx helikopters van de Koninklijke Marine. Van hieruit opereren de heli's als ze niet aan boord van de schepen zijn gestationeerd. Zo is Vliegtuigsquadron 7 onder andere belast met kustwachttaken, hieronder vallen ook de reddingsoperaties. Sinds de start zijn 1100 mensenlevens gered. Natuurlijk is MVKK ook thuisbasis van de bemanning en is er de Lynx Full Mission Flight Trainer. Dit is een samenwerkingsverband Met de Duitse, Noorse en Deense marine.
Behalve een marinevliegkamp, is het ook een vliegveld waar ook burger bedrijven gebruik van maken. Vanaf het vliegveld vliegen bijvoorbeeld helikopters voor de off-shore. Den Helder Airport kent 20.000 vliegbewegingen per jaar.



Argumenten
De grootste Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV waarschuwde Minister Kamp van Defensie al op 16 juni met een persbericht, dat als MVKK gesloten wordt, Defensie met wel heel goede argumenten moet komen. De keuze om een vliegveld te sluiten is er namelijk niet zomaar één. Zeker niet als het gaat om een vliegveld, waar ook veel gebruik van wordt gemaakt door commerciële bedrijven en voor kustwachttaken. Tot op heden is het enige argument een financieel argument: het scheelt een paar miljoen euro per jaar. Dat het ook extra vlieguren, extra geluidsoverlast en extra brandstof kost wordt met geen woord over gerept.

Westland Lynx
Dagelijks Lynx helikopters boven de stad?

Tegenstanders van het sluiten van MVKK zijn eenvoudig te vinden. Marineschepen.nl heeft de argumenten op een rijtje gezet:

Economie
- Verlies van 1000 banen in Den Helder. Niet alleen de banen van het marinepersoneel gaan verloren, want er ontstaat een domino-effect doordat veel bedrijven afhankelijk zijn van het vliegveld.
- 'Den Helder is een zeer strategische plek voor offshore-activiteiten. Vanaf Den Helder Airport is het continentaal plat binnen één minuut bereikbaar. Sluiting van het vliegveld, kan het einde van de offshore in Den Helder betekenen. Verplaatsing van de offshore-diensten naar een andere locatie of naar het buitenland is voor oliemaatschappijen wellicht een optie. ,,Dat laatste is uiterst ongewenst voor de Nederlandse economie'', aldus de Kamer van Koophandel. ,,Vliegen van welke andere locatie dan ook is duurder en leidt dus tot kostenverhogingen van bijvoorbeeld gas. Dat voelen consumenten en bedrijven straks in hun portemonnee. Hogere kosten leiden bovendien tot eerdere sluiting van de gasvelden, met alle nadelige gevolgen van dien.''- bron: Kamer van Koophandel
- Op MVKK is men druk doende om het vliegkamp voor te bereiden op de komst van de NH90. Er wordt op het MVKK gebouwd en in maart werd de verkeerstoren van het vliegkamp na een grondige renovatie weer in gebruik genomen. Veel investeringen zouden dus verloren gaan.

Veiligheid
- Marinehelikopters zullen (als ze vanaf Gilze-Rijen moeten vliegen) bijna 200 kilometer moeten vliegen naar Den Helder. Voor kustwachttaken kan dit ernstige gevolgen hebben, omdat het veel langer duurt voor de helikopters boven zee zijn kan dit mensenlevens gaan kosten.
- De kosten om heli's voor een oefening naar schepen op de Noordzee te laten vliegen worden veel hoger.
- De grotere afstand tussen de Marineluchtvaartdienst en de vloot is een nadeel. De bemanningen van de heli's komen nauwelijks meer in contact met de vloot, terwijl zij aan boord tijdens missies één team moeten vormen met de schepen.
- Het concentreren van alle Nederlandse militaire helikopters op één plek maakt onze krijgsmacht ontzettend kwetsbaar. Niet alleen voor aanslagen, maar ook voor vijandelijke acties in de toekomst.
- Vliegbasis Gilze-Rijen heeft weinig ruimte om te groeien in verband met geluidsoverlast.

Westland Lynx
Visser in nood moet straks uurtje langer geduld hebben?

- De Lynx helikopters zullen, als ze naar zee willen, over dichtbevolkt gebied (Randstad) moeten vliegen. Met alle gevolgen van dien (geluidsoverlast, milieu).

Ook voor de toekomst levert sluiting van MVKK veel problemen op:
- Het overhevelen van de Lynx helikopters is een mogelijke volgende stap. Uit het verleden (o.a. Groot-Brittannië) en het heden (o.a. Canada) blijkt dat dat voor veel ellende zorgt. Keer op keer blijkt dat de luchtmachten hun "eigen" taken voorrang geven, waardoor de communicatie met de marine eenheden, de oefeningen en het onderhoud verwaarloosd wordt. Met zeer ernstige gevolgen van dien, om te beginnen met het neerstorten van maritieme helikopters op schepen (Canada).
- De keuze om het vliegkamp te sluiten zou een definitieve keuze zijn. Is er in Den Helder nu nog ruimte voor een vliegkamp, in de toekomst niet meer. Als ons land in de toekomst genoodzaakt is om Defensie uit te breiden (en dat moment gaat er komen), zal het niet meer mogelijk zijn om extra vliegvelden aan te leggen.

Weegt dit op tegen een paar miljoen euro op jaarbasis? Sluiting van het Marinevliegkamp De Kooy zou hoe dan ook zeer onverstandig zijn. Het is aan Minister Kamp om een verstandige keuze te maken.



Bronnen: Kamer van Koophandel, Stichting JAS, Platform voor Nederlandse Luchtvaart, VBM NOV en Marinevliegkamp De Kooy.


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen



Reclame