Dit jaar 40 nieuwe Russische marineschepen


Bericht geplaatst: 25-03-2014
Laatst aangepast: 25-03-2014


De Russische marine verwacht dit jaar 40 nieuwe marineschepen in dienst te kunnen stellen. Dat meldde de Russische viceminister van Defensie Yuri Borisov vandaag aan het persbureau ITAR-TASS. De nieuwe schepen variëren van nucleaire onderzeeboten tot patrouilleboten. 40 nieuwe marineschepen zou voor iedere marine op dit moment, inclusief de Russische vloot, een ongekende uitbreiding zijn.

Rusland
Het tweede fregat van de Admiral Gorshkovklasse zal dit jaar in dienst komen. (Foto: Wikimedia Commons)

Dat de Russische marine een flinke uitbreiding wacht, kwam begin dit jaar ook kort in het nieuws. Met de recente ontwikkelingen op de Krim in het achterhoofd, krijgt de mededeling van Borisov toch een andere lading.



De nieuwe eenheden zijn zeer verschillend. Een deel is geavanceerd, maar Borisov telt bijvoorbeeld ook een mobiele kraan mee. Onlangs heeft Rusland bovendien nog Oekraïense marineschepen overgenomen, deze zijn waarschijnlijk niet eerder meegeteld. Tot slot zijn er meerdere Russische marineschepen die een update kregen, zoals een Akulaklasse onderzeeboot die ook in 2014 zich weer bij de vloot kan voegen. Hieronder een (niet volledig) overzicht van nieuw gebouwde Russische marineschepen die dit jaar nog onder één van de vloten gaan vallen:

1 Project 21980 patrouilleboot
Sinds 2009 beschikt de Russische marine over deze kleine Grachonok patrouilleboten (31,4 meter) die vooral de marinehavens zelf moet beschermen tegen terrorisme. Dit jaar wordt de zevende telg uit de anti-sabotagefamilie verwacht.

1 Project 955 onderzeeboot
Het tijdperk van de Boreiklasse is aangebroken: in 2013 werden de eerste twee in dienst gesteld en dit jaar volgt de derde sub. Dit zijn kapitale nucleaire onderzeeboten die met hun ballistische raketten de nucleaire Russische afschrikking vormen. In totaal worden 10 van deze 170 meter lange onderzeeboten gebouwd.

1 Project 02690 mobiele kraan
Sinds wanneer zijn mobiele kranen marineschepen? Deze varende kraan is 50 meter lang en heeft een bemanning van 22 personen. Hij zal wel grijs zijn en een marinenummer krijgen, dus dan is het een marineschip. Negen stuks zijn in 2013 besteld. Zeker één kraan wordt dit jaar indienstgesteld.

1 Project 21300 submarine rescue ship
Toen de Russische onderzeeboot Koersk in 2000 zonk en op de zeebodem lag, kon Rusland zelf geen hulp bieden. Alleen buitenlandse schepen konden de 118 mannen redden, maar de Russen vreesden voor de geheimen aan boord. Alle bemanningsleden kwamen om. Daarop werd besloten om zelf die reddingscapaciteit te gaan bouwen. Project 21300 Igor Belousov was geboren. Het is niet alleen submarine rescue ship, maar kan ook ingezet worden voor algemenere reddingsoperaties. De Igor Belousov is 100 meter lang.

yasen
RFS Severodvinsk, een nucleaire onderzeeboot van de Yasenklasse.

1 Project 885 onderzeeboot
In 1993 werd gestart met de bouw van de Yasenklasse nucleaire onderzeeboten. Maar om financiële redenen lag het project vele jaren stil. Op 30 december 2013 werd de eerste boot van deze klasse, de Severodvinsk, overgedragen aan de Russische marine en is begin 2014 in dienst gesteld. Dat is een belangrijke stap voor dit onderzeeboottraject dat niet altijd even makkelijk is geweest, maar volgens de Amerikaanse marine 2009 nog wel werd gezien als stilste Russische onderzeeboot ooit. De Yasenklasse kan supersonische kruisraketten lanceren, maar heeft geen kernwapens.

2 (of 3) Project 11356 fregatten
Een compleet nieuwe klasse is deze Admiral Grigorovichklasse. Zowel het eerste als het tweede fregat (en misschien zelfs het derde schip) worden dit jaar aan de vloot toegevoegd. Zes van de negen schepen zullen de Krim als thuisbasis krijgen. De fregatten zijn op het eerste gezicht modern met verticaal gelanceerde supersonische kruisvluchtwapens (Klub en Oniks) met een bereik van 300km.



2 Project 21631 korvetten
De Buyanklasse korvetten zijn inmiddels wel ingeslingerd in de Russische marine. In 2006 werd het eerste korvet verwelkomd. In 2014 volgen de nummers vier en vijf. Deze korvetten van 74 meter zijn voorzien van 8 verticaal gelanceerde SS-N-27 Kalibr anti-scheepsraketten.

1 Project 636 onderzeeboot
De Varashavtankaklasse is beter bekend als de Improved Kiloklasse onderzeeboten. Deze uitstekende diesel-elektrische onderzeeboten zijn verkocht aan meerdere landen (China, Algerije, Vietnam), maar worden gebouwd in Rusland. De Russische marine heeft al jaren de Kiloklasse subs in de gelederen, maar dit jaar worden de eerste twee van de verbeterde Varashavtankaklasse verwacht. Daarna volgen er nog vier.

steregushchy
RFS Steregushchy tijdens de Marinedagen in 2013. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

1 Project 20385 korvet
De eerste Steregushchyklasse korvetten zijn in dienst gekomen in 2007, 2011 en 2013. Tijdens de Marinedagen van 2013 verblijdde het eerste korvet van de klasse Den Helder nog met een bezoek. Dit jaar zal de Sovershennyy de oorlogswimpel voor het eerst hijsen. De vrij lange korvetten (104,5 meter) zijn relatief zwaar bewapend.

1 Project 22350 fregat
Van deze Admiral Gorshkovklasse worden zo'n 20 tot 30 schepen gebouwd. Het tweede fregat zal dit jaar in dienst komen. Aan de buitenkant ogen de schepen modern. Zo hebben ook deze schepen stealtheigenschappen en een verticale lanceerinrichting. De fregatten zijn 130 meter lang en hebben een waterverplaatsing van 4500 ton.

1? Mistral LHD
Rusland zal de Frans/ Russische Vladivostokklasse ongetwijfeld hebben meegerekend in de officiële cijfers. De twee schepen, waarvan de eerste dit jaar aan de Pacifische Vloot toegvoegd zou worden, zijn gebaseerd op een Frans ontwerp en zijn grotendeels in Frankrijk gebouwd. De Fransen zijn echter niet meer zo zeker van hun voornemen om de bestelde schepen echt te gaan leveren. De 199 meter lange amfibische helikoptercarriers zouden een uiterst waardevolle toevoeging zijn aan de Russische vloot. Het project is echter niet populair bij de Russische scheepswerven, omdat zij zich niet konden vinden in het besluit schepen uit het buitenland te halen.

1 Project 11711 landingsschip
Zes Ivan Grenklasse landingsschepen zijn door Rusland besteld. De eerste wordt dit jaar verwacht. Het scheepstype, bij nagenoeg alle moderne marines niet meer in gebruik, is bij de Russische marine nog populair. De 120 meter lange amfibische schepen zijn bedoeld voor vervoer van tanks en manschappen.

1 Project 12700 mijnenveger
De Aleksandritklasse mijnenvegers zijn ook nieuw op het maritieme toneel. De eerste verschijnt dit jaar. De van glasvezelversterkte kunststof gemaakte schepen zijn 52 meter lang.

1 Project 18280 inlichtingenschip
De 95 meter lange Yuri Ivanov is het eerste schip van de klasse. Het inlichtingenschip zal vanaf 2014 o.a. akoestische en elektronische data over andere marineschepen gaan verzamelen om op te kunnen slaan in databases.

1 Project 03180 ondersteuningsschip
Deze schepen ondersteunen marineschepen in en rond de haven op logistiek vlak. In 2014 komen nrs 3 en 4 in de vaart.

1 Project 23120 ondersteuningsschip
De Elbrusklasse bestaat uit drie ondersteuningsschepen die oppervlakteschepen en onderzeeboten logistiek moeten gaan ondersteunen bij operaties buiten de eigen bases. De schepen zijn bovendien bestand tegen ijs.



Teveel om waar te zijn
Of de 40 eenheden dit jaar echt gehaald worden, moeten we nog zien. Feit blijft wel dat als alle bovenstaande 17 tot 19 schepen aan de Russische marine worden toegevoegd, dit een flinke uitbreiding is. Zowel de Amerikaanse als de Chinese marine zullen lang niet aan 40 nieuwe schepen komen. Waarschijnlijk ook niet aan 17.

En de Nederlandse marine? Op vrijdag 6 oktober 1961 werden (voor het eerst in de geschiedenis) vier schepen bij de Koninklijke Marine op één dag in dienst gesteld. In die tijd van wederopbouw werden jaarlijks flinke hoeveelheden nieuwe schepen verwelkomd. Dit jaar zal de teller op 0 blijven staan. Dankzij de komst van de Karel Doorman en drie nieuwe sleepboten, worden in 2015 en 2016 vier schepen in totaal verwacht. Daarna minimaal zeven jaar niets. Vanaf 2023 kan de vervanger van het M-fregat in de vaart komen, maar dat project staat nog niet vast.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Yasenklasse
Steregushchyklasse
Mistralklasse

Leven aan boord