Marineschepen.nl
 
   
 

Brief Hennis: vervanging Walrusklasse onderzeeboten vanaf 2027



Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 17-06-2016 | Laatst aangepast: 17-06-2016


Vandaag heeft minister van Defensie Jeanine Hennis de langverwachte A-brief over de vervanging van de Walrusklasse onderzeeboten verzonden. In deze Kamerbrief schrijft Defensie over de eisen, maar ook over internationale samenwerking met toch Duitsland, Noorwegen en Zweden. Met deze brief is de komst van onderzeeboten overigens niet zeker. Hennis schrijft dat in de volgende fase (de B-fase) onderzoek gedaan moet worden naar óf de capaciteiten van de Walrusklasse wel vervangen moeten worden door onderzeeboten.

Walrus
Zr.Ms. Walrus. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

De A-brief werd in den beginnen in het voorjaar van 2015 verwacht, maar vandaag werd het 11 pagina's tellende document eindelijk verzonden. De brief markeert het einde van de A-fase; de fase van het Defensie Materieel Proces (DMP) waarin de behoefte wordt geformuleerd. Het DMP loopt tot de E-fase, dan is de nieuwe aanwinst al gereed en wordt het proces geëvalueerd.

Vandaag gaat het om de resultaten van de A-fase en de inhoud van de te starten B-fase (2016-2018) en een doorkijkje naar de rest van het project.



Vanaf 2027 moeten de Walrusklasse onderzeeboten vervangen worden, dat blijkt uit de planning in de A-brief. Overigens is dat weer later dan in eerdere planningen staat.

Eisen
De eventuele nieuwe onderzeeboten moeten aan de volgende vier militaire functionele eisen voldoen:

1. Strategische beïnvloeding. Een wapensysteem dat niet of lastig is op te sporen, maar dat wel een grote impact kan hebben. Hierdoor kan dit wapen worden ingezet om de tegenstander te beïnvloeden.
2. Grote en precieze maritieme slagkracht. Het toekomstige wapensysteem moet onverwacht hard kunnen toeslaan in een gebied dat beheerst wordt door de tegenstander.
3. Wereldwijd verzamelen, analyseren en delen van inlichtingen. Het vermogen om, weken aaneengesloten, heimelijk in een gebied activiteiten van (potentiële) tegenstanders te observeren en real time te analyseren.
4. Speciale operaties. Het vermogen om in het geheim met special forces te opereren een vijandelijke kust. Dat kan ter voorbereiding van een amfibische operatie, een doelgerichte aanval, bevrijding van gijzelaars of de evacuatie van mensen onder bedreigende omstandigheden.



Twee jaar onderzoek
In de B-fase gaat Defensie onderzoeken op welke manier aan deze eisen kan worden voldaan. Dat wordt gedaan door zeker vier opties te onderzoeken: een expeditionaire onderzeeboot (een onderzeeboot die lang, zelfstandig ver van huis kan opereren), een homeland security onderzeeboot (kleine boot voor verdediging van de thuiswateren), een onbemande onderzeeboot en geen onderzeeboot.

Het uitwerken van deze opties is -hoewel het zoeken naar alternatieven in de B-fase gebruikelijk is- toch opmerkelijk. Deskundigen hebben alle genoemde alternatieven in de discussies afgelopen maanden al omschreven als niet realistisch voor de gestelde termijn. Ook Noorwegen dat recentelijk een soortgelijk onderzoek deed, kwam tot de conclusie dat onbemande (onderwater en lucht) systemen de de bemande onderzeeboten de komende decennia niet kunnen vervangen.

Gelet op het strakke tijdspad en de dringende noodzaak tot vervanging rond 2025 (volgens de brief moet omstreeks die tijd de cruciale Hoofd Elektromotoren vervangen worden, waardoor de drukhuid opengesneden moet worden met alle risico's en kosten van dien), vergt een dergelijke exercitie veel tijd, terwijl de vragen al grotendeels beantwoord zijn.

Internationale samenwerking
Wat hier deels op lijkt is de internationale samenwerking, een ander belangrijk punt in de B-fase. Vooral Australië, Duitsland, Noorwegen en Zweden bieden volgens Defensie aanknopingspunten. Dat is opvallend omdat Defensie eerder, tijdens de hoorzitting bijvoorbeeld, zei dat samenwerking met deze landen om uiteenlopende redenen lastig is.

Uitzondering is Duitsland, dat onlangs bekend maakte extra onderzeeboten te willen bestellen.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Nieuwe onderzeeboten
De absurditeit van de A-brief