Bouw van eerste Filipijnse LPD in volle gang


Door: Ruben Pereboom
Bericht geplaatst: 09-02-2015
Laatst aangepast: 09-02-2015


In IndonesiŽ wordt hard gewerkt aan het eerste amfibisch transportschip voor de Filipijnse marine. Het staal van het 11.000 ton wegende schip werd eind januari gesneden. De nieuwbouw van deze klasse betekent een belangrijke stap vooruit voor de groeiende marine van de Filipijnen.

Makassar
Het eerste schip van de vier Makassarklasse LPD's van de Indonesische marine. Deze klasse stond model voor het ontwerp van de SSV's voor de Filipijnen. (Foto: Koxinga CDF/ Wikimedia Commons)

Met het snijden van het eerste stuk staal op 22 januari werd een begin gemaakt met de bouw van de eerste van tenminste twee Landing Platform Docks (LPD) voor de Filipijnse marine. Deze noemt de schepen "Strategic Sealift Vessels" (SSV) en verwacht de eerste in 2016 in ontvangst te nemen. De Filipijnen hebben een optie op vier schepen, maar willen eerst wachten tot de eigen krijgsmacht heeft bewezen de schepen goed te kunnen onderhouden en ondersteunen.



Bouwer is de Indonesische scheepswerf PT Pal die eerder twee van deze LPD's bouwde voor de Indonesische marine. De Makassarklasse LPD's waren op hun buurt gebaseerd op de ontwerpen van het Zuid-Koreaanse Daesun Shipbuilding & Engineering Co.

Voor de Filipijnse marine betekent de komst van de SSV's dat ze de beschikking gaat krijgen over grote en moderne marineschepen. Die kan de Filipijnse vloot goed gebruiken: op enkele patrouilleschepen na bestaat de Filipijnse marine uit oude schepen, sommige stammen nog uit het einde van de Tweede Wereldoorlog. De SSV's zullen voornamelijk ingezet worden na natuurrampen, bijvoorbeeld na een orkaanpassage zoals recent die van orkaan Hagupit. De schepen spelen een belangrijke rol bij het transporteren van militaire voertuigen en goederen naar een van de vele eilanden.

AW109
De Agusta Westland A-109 Power wordt door de Filipijnse marine gebruikt op haar schepen en zal ook ingezet worden vanaf de SSV's. (Foto: Fabrizio Capenti/ Wikimedia Commons)

Daar de Filipijnen uit duizenden eilanden bestaan vormen de LPD's een waardevolle toevoeging. Ze zijn qua omvang niet te vergelijken met Zr.Ms. Rotterdam of Zr.Ms. Johan de Witt, maar zijn met een lengte van 123 meter en een waterverplaatsing van ruim 11.000 ton geen kleine schepen. Met een vaste bemanning van 121 leden en met ruimte voor 500 opstappers bieden de schepen ruimte voor 40 infanterievoertuigen en twee middelgrote helikopters zoals de Agusta Westland 109.



De nieuwe marineschepen bied de Filipijnen verder de kans op het opdoen van ervaring met moderne eenheden, apparatuur en het onderhoud ervan. Die ervaring is hard nodig gezien de ouderdom van haar vloot. Met de LPD's zet de Filipijnse marine een grote stap richting de toekomst, een stap die nodig is gezien de situatie in de Zuid-Chinese Zee en de belangen van de Filipijnen.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen