Buurlanden bestellen nieuwe marineschepen



Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 24-10-2016 | Laatst aangepast: 24-10-2016


Vorige week was er goed nieuws in onze buurlanden. In ťťn week zetten BelgiŽ en Duitsland belangrijke stappen richting nieuwe fregatten, korvetten en mijnenbestrijdingsvaartuigen. En in Groot-BrittanniŽ is men net begonnen aan de bouw van de nieuwe onderzeeboten.

Dreadnought
Artist impression van de toekomstige HMS Dreadnought. (Beeld: UK Ministerie van Defensie)

Nieuwe fregatten en mijnenbestrijdingsvaartuigen
BelgiŽ heeft vorige week de meest opvallende stap gezet naar vernieuwing van de vloot. Was het vorig jaar nog onzeker of de marine Łberhaupt wel overeind gehouden zou worden -hetgeen grote gevolgen zou hebben voor de zustermarine van Nederland-, werd afgelopen donderdag 9,4 miljard euro aan investeringen in Defensie tot 2030 vastgelegd.



Voor dat geld gaat BelgiŽ twee nieuwe fregatten bouwen en zes mijnebestrijdingsvaartuigen. Dat is ook voor Nederland groot nieuws, omdat de fregatten en mijnenbestrijdingsvaartuigen samen met Nederland ontwikkeld en besteld moeten gaan worden, ter vervanging van de huidige M-fregatten en Tripartite mijnenjagers. Volgens de minister van Defensie Vandeput zal BelgiŽ de komende maanden de verschillende aanbestedingsprocedures opstarten.

Opmerkelijk is dat toekomstige regeringen het investeringspad verplicht moeten volgen. Misschien dat extra investeren wel kan, maar korten niet. Daarbij zijn het dit keer de Belgen die moeten wachten op de trage Nederlandse besluitvorming. De eerste fase voor de nieuwe fregatten is in Nederland wel begonnen, de A-brief laat nog even op zich wachten.

De vervanging van de mijnenjagers is in Nederland in een nog priller stadium. Zowel de Belgische als de Nederlandse marine zijn bovendien overgeleverd aan de grillen van volgende kabinetten. Als een volgend Nederlands kabinet besluit om ťťn van de twee projecten niet door te laten gaan, levert dat in BelgiŽ grote problemen op.



Nieuwe onderzeeboten
Een paar weken terug begon BAE Systems in Barrow-in-Furness aan de bouw van de grootste onderzeeboten voor de Royal Navy ooit. De nieuwe nucleaire onderzeeboten zullen 152,9 meter lang worden en over 12 Trident D5 ballistische kernraketten beschikken. Vanuit de oceaan kunnen zij op ieder gewenst moment een nucleaire aanval plaatsen op landen bijna 8.000 km verderop.

Afgelopen donderdag werd bekend dat de eerste onderzeeboot van deze klasse HMS Dreadnought genoemd zal worden, en de nieuwe SSBN's dus de Dreadnoughtklasse. De naam heeft bij de Britten een behoorlijke historische lading door HMS Dreadnought uit 1906 (de achtste met die naam). Dat slagschip was zo vernieuwend dat alle andere slagschepen onmiddellijk verouderd waren en andere landen ook gedwongen waren om dreadnought-type slagschepen te bouwen.

Ook de andere drie SSBN's zullen dergelijke historische namen krijgen, zo werd aangekondigd. In 2028 moet de Dreadnought in dienst worden gesteld.

Braunschweig
Duitse regering verdubbelt Braunschweigklasse vanaf 2019. (Foto: Duitse marine)

Nieuwe korvetten
Een andere verrassing kwam uit Duitsland. Daar werd vrij onverwachts 1,5 miljard euro uitgetrokken om het aantal korvetten van de Braunschweigklasse te verdubbelen. De vijf schepen zijn sinds 2008 in dienst en daar zou het bij blijven. Maar de Duitse regering vindt meer korvetten belangrijk met het oog op ontwikkelingen in de Oostzee en Middellandse Zee.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Vernieuwing Belgische marine