De drone van Zr.Ms. Van Amstel



Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 27-06-2016 | Laatst aangepast: 27-06-2016


Het is zeker niet de eerste drone die vanaf een Nederlands marineschip vliegt, maar het verhaal van de drone van de Van Amstel is toch bijzonder. Het nieuwe vliegende oog van het fregat in de Middellandse Zee is namelijk een consumentendrone. Hoe het begon? Met de hobby van matroos Van Neerbos. Marineschepen.nl vroeg hem naar het verhaal erachter.

Van Amstel
Zr.Ms. Van Amstel in de Middellandse Zee gefotografeerd door de drone. (Foto: Zr.Ms. Van Amstel)

Half maart verliet het M-fregat Zr.Ms. Van Amstel de marinehaven in Den Helder om als onderdeel van het NAVO-eskader SNMG2 mensensmokkel in de Middellandse Zee aan te gaan pakken. Het schip opereerde eerst een tijdje in de Ege´sche Zee en is sinds 4 juni actief nabij ItaliŰ als onderdeel van FRONTEX.



In de rol van FRONTEX-eenheid moest het fregat in 10 dagen driemaal in actie komen om een boot met vluchtelingen te redden. Tot op heden zijn bijna 600 mensen door de Van Amstel gered en aan land gezet in ItaliŰ.

Van Amstel
Een bootje met vluchtelingen, gezien vanuit de lucht door de drone. (Foto: Zr.Ms. Van Amstel)



Onlangs maakte Defensie bekend dat het fregat, dat geen helikopter aan boord heeft, toch over een extra oog in de lucht beschikt. Defensie voegde er aan toe dat het om een drone gaat die gewoon in de winkels te koop is.

Marineschepen.nl was benieuwd naar het verhaal erachter en nam contact op met het schip om het verhaal achter de drone te weten te komen. En wie kan de vragen beter beantwoorden dan matroos Rick van Neerbos, met wie het allemaal begon?

Van Neerbos (26) werkt sinds augustus 2013 bij de marine en sinds 2014 geplaatst aan boord van de Van Amstel. Hij is er werkzaam als matroos Technische Dienst SEWACO/ Communicatie (voorheen Wapentechnische Dienst).

Van Amstel
Matroos Rick van Neerbos, dronevlieger. (Foto: Zr.Ms. Van Amstel)

Hobby
In zijn vrije tijd houdt Van Neerbos zich al vanaf zijn 15e bezig met radiografisch bestuurbare auto's: "Mijn vader was er mee begonnen en ik ben er ingerold. Ik heb nog een paar wedstrijden gewonnen met radiografische bestuurbare auto's (schaal 1:5). Maar sinds december vorig jaar ben ik meer met de drone bezig. En dat vind ik heel leuk. Het besturen en de mogelijkheden die je nu hebt met een drone zijn geweldig. Ze zijn nu heel ver in ontwikkeling en drones worden gebruikt in films, bij de politie en brandweer. De filmopnames zijn haarscherp en kunnen realtime worden bekeken. Ook kan je bijvoorbeeld foto's maken vanaf 1200 meter." De foto- en filmbeelden kunnen na afloop worden bekeken en geanalyseerd.

Van Neerbos nam begin dit jaar zijn nieuwe hobby mee aan boord: "Tijdens een reis naar Noorwegen had ik mijn eigen drone bij me. In Kristiansand (begin februari, red.) stond ik op de wal mijn drone te besturen om het schip dat aan de steiger lag te filmen. De commandant liep langs en was bijzonder ge´nteresseerd in de drone."

"Tijdens SNMG2 had ik mijn drone ook bij me en tijdens het havenbezoek van Piraeus (Griekenland, eind maart, red.) heb ik deze op de wal getest."



De drone van Van Neerbos had blijkbaar indruk gemaakt aan boord. "Toen wij voor FRONTEX werden ingedeeld, werd ik gevraagd om uit te zoeken wat voor drones wij zouden kunnen gebruiken op zee. De bedoeling was om de drone te kunnen inzetten wanneer wij een bootje zouden aantreffen. Met de D CoMPASS (dat is een lange afstand camera in de mast) kunnen we namelijk wel in de rondte kijken, maar niet van bovenaf. Dan kan je dus niet goed zien wat er in een bootje zit dat je tegenkomt op zee. Dat kan met de drone wel."

"Ik heb contact opgenomen met het bedrijf waar ik mijn eigen drone had gekocht. Zij gaven me toen informatie over welke drone het beste was voor het verkennen op zee. Je moet namelijk rekening houden met de windsnelheid, hoogte en bereik."

Van Amstel
De quadcopter in de lucht. (Foto: Zr.Ms. Van Amstel)

De drone
Aan de hand van de verkregen gegevens koos de Van Amstel de YUNEEC TYPHOON Q500. Van Neerbos: "Hij heeft een videoresolutie van 1080p 60, 50 of 48 bps en een fotoresolutie van 12 megapixels. Er zit een No Fly Zone op, dat betekent dat je binnen een bepaald aantal kilometers van een luchthaven niet kunt opstijgen omdat er een beveiliging op zit. Dit is vanwege de veiligheid van het vliegverkeer. Ik kan de drone stil laten hangen en de camera laten draaien zodat de gehele omgeving kan worden bekeken."

Omdat men de drone direct wilde gebruiken voor de nieuwe missie, werd in de volgende haven het apparaat letterlijk van de plank gekocht. Dat was in Souda, Kreta.

Het blijkt een goede aankoop, volgens Van Neerbos: "Het werken met de drone bevalt goed. Ik heb hetzelfde type dus ik ben bekend met alle handelingen. Iedereen is heel enthousiast over de prestaties van de drone. De kwaliteit van de beelden zijn haarscherp en de mogelijkheden om vooraf te verkennen zijn van toegevoegde waarde voor de veiligheid. Vanaf een veilige afstand kun je het doelschip verkennen."

Omdat de drone door het schip is aangepast, zal het vliegende oog voorlopig bij de Van Amstel blijven. Het systeem is volgens Defensie namelijk ook voor meer toepassingen te gebruiken. Bijvoorbeeld "tijdens (orkaan-)hulpoperaties, evacuatie of bij verhoogde dreiging tijdens havenbezoeken. Het is een veilig en goedkoop middel om snel een overzicht van een situatie te krijgen zonder dat de eigen bemanning zich in mogelijk gevaarlijke situaties hoeft te begeven."

Ook het Maritime Warfare Centre in Den Helder is ge´nteresseerd, met hen worden na afloop de ervaringen gedeeld.

Van Amstel en Van Neerbos
(Foto: Zr.Ms. Van Amstel)

Niet de eerste drone, maar wel de eerste scheepsdrone
Al een aantal jaren wordt door Nederlandse marineschepen ervaring opgedaan met het opereren met Unmanned Aerial Vehicles (UAV's), in de volksmond drones genoemd. Zo voer Zr.Ms. Johan de Witt in 2013 met een ScanEagle aan boord richting de wateren bij SomaliŰ.

De ScanEagle, maar ook andere drones, zijn militaire drones (zij het geen maritieme drones) en niet te vergelijken met consumentensystemen zoals de YUNEEC Tyhpoon, ook niet in prijs. Belangrijk nadeel is wel dat UAV's als de ScanEagle grote systemen zijn, waar een speciaal team voor aan boord moest komen. In het geval van de Johan de Witt voer een team van de landmacht mee, dat een aantal grote containers in de hangar parkeerde waar onder andere de vliegmachine vanuit bestuurd moest worden.

Behalve dat een team aan boord kwam dat geen ervaring had met het maritieme domein, stond ook de apparatuur op zichzelf. In de ideale situatie, en dat is wat je ook in het buitenland ziet, wordt de drone als extra sensor in de commandocentrale en in het team van de centrale, ge´ntegreerd. De data wordt op die manier samengevoegd.

Ook de drone van de Van Amstel is niet ge´ntegreerd in het combat management systeem van het M-fregat, maar de kennis en ervaring met het werken wordt wel door de eigen bemanning opgebouwd. Dat is een waardevolle nieuwe stap.

Niet alleen een bemanningslid van Zr.Ms. Van Amstel heeft een drone getest in Kristiansand. Ook vanaf Zr.Ms. De Ruyter werd gevlogen met een drone, zoals uit dit mooie filmpje blijkt.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Wat is een drone?