FREMM-fregatten voor Griekenland zorgen voor verontwaardiging

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 18-10-2011

Begin deze week werd eerst in Duitsland en daarna in de rest van de wereld verontwaardigd gereageerd op het bericht dat Frankrijk vier marineschepen van de Aquitaine klasse (FREMM) zou leveren aan Griekenland. Dit bericht werd maandag gepubliceerd in het Duitse blad Der Spiegel, met daarin een woedende directeur van de Duitse scheepswerf ThyssenKrupp. Die zelf maar liefst zes Duitse onderzeeboten voor ruim een miljard Euro aan Griekenland verkoopt, maar dat zegt hij er niet bij...

FREMM
Het eerste Franse FREMM voltooide in 2011 de proefvaart (Foto: DCNS)

Het nu nagenoeg bankroete land maakte in 2009 wereldkundig 6 FREMM's te willen, ter vervanging van de Elli klasse (Nederlandse S-fregatten uit de jaren '80). Dat aantal werd in 2011 door de economische crisis in Griekenland teruggebracht tot max 4 fregatten. Ondanks de crisis wil Griekenland niet teveel bezuinigen op hun marine. De Grieken hebben een enorme kustlijn (waardoor het lastig is de Europese grenzen te bewaken) en leven al eeuwen op gespannen voet met Turkije dat stevig investeert in haar marine.
De andere Eurolanden zeggen nu te moeten opdraaien voor deze deal; zij zien het Griekse failliet al aankomen.



Duitse krokodillentranen
Dat de Fransen de schepen tegen een lagere prijs aanbieden (zelfs lager dan de schepen voor de eigen marine) en dat de Grieken ook gespreid mogen betalen, maakte de Duitse reactie niet milder. Sterker nog een woordvoerder van de Duitse scheepswerf ThyssenKrupp huilde dikke krokodillentranen over de Franse concurrent. Bondskanselier Merkel moest Sarkozy tot de orde roepen. Dat terwijl een dochteronderneming (HDW) van ThyssenKrupp vorig jaar de deal van 4 onderzeeboten (Type 214 Papanikolis klasse) aan Griekenland uitbreidde naar 6 in totaal. De laatste boot zal in 2018 worden geleverd. Een ware miljarden-deal.

Zijn reactie dat de Franse scheepswerf DCNS een oneerlijke concurrentiepositie heeft, is terecht. Hier heeft de Nederlandse scheepswerf Damen al jaren last van. Maar Duitsland deed zelf ook hard mee om de Griekse fregatten-order in de wacht te slepen. In 2008 verloren de Duitsers de aanbesteding van de Fransen. Anders hadden het nu geen Franse FREMM's geweest, maar Duitse MEKO-D's die op stapel stonden voor Griekenland. Overigens, Griekenland vaart al vele jaren met Duitse fregatten van bovengenoemde firma, dus zo zielig zijn ze niet.

HS Bouboulina
HS Bouboulina (F463) is één van de Standaard-fregatten van de Griekse marine. Van 1983 tot 2002 heeft de Bouboulina als Hr.Ms. Pieter Florisz dienst gedaan bij de Nederlandse marine. Deze fregatten zijn aan vervanging toe en de FREMM's zijn een uitstekende aanvulling voor de NAVO en Europese vloten. (Foto: marineschepen.nl)

Europese marine
De Griekse investeringswens komt op een ongelukkig moment. Aan de andere kant kun je je ook afvragen waar de blijdschap is van de mensen die zo graag bezuinigen op de marines in Europa en voor een Europese defensie zijn. Dan betaal je immers ook voor elkaars schepen en straks kunnen die Grieken toch taken overnemen die Nederland niet meer kan volbrengen.



Centrale
De commandocentrale van een Type 214 onderzeeboot. Zes van deze zeer geavanceerde (Duitse) onderzeeboten met Air Independent Propolsion (AIP, een techniek waardoor ze veel langer onder water kunnen blijven) zullen de komende jaren in dienst worden gesteld bij de Griekse marine.




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
FREMM

Proefvaart eerste FREMM