Marineschepen.nl
 
   
 

Finse marine geïnteresseerd in Nederlandse mast


Bericht geplaatst: 23-04-2015
Laatst aangepast: 23-04-2015


Finland is geïnteresseerd in de Geïntegreerde Mast die op de Nederlandse patrouilleschepen en de Karel Doorman staat. Een delegatie was vandaag op bezoek in Den Helder en nam een kijkje in één van de masten waar o.a. radars en camera's in geplaatst zijn. Finland wil de marine moderniseren door twee tot vier grote marineschepen te laten bouwen.

Geïntegreerde Mast Thales
De Geïnteregreerde Mast van Thales op de Karel Doorman in de avondzon. De mast huisvest een scala aan sensoren die eerder verspreid over het schip werden neergezet. In de mast zijn onder meer de volgende sensoren geplaatst: satellietontvanger in de bol, de Seastar radar (zeebeeld) en Smile radar (luchtbeeld) in de pyramide en de Gatekeeper camera's in de hoeken. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Vandaag heeft een Finse delegatie een bezoek gebracht aan het patrouilleschip Zr.Ms. Friesland in Den Helder om een kijkje te nemen in de Geïntegreerde Mast. De mast wordt bekeken in het kader van een nieuwbouwproject van de Finse marine. Dat blijkt uit een tweet van de commandant van de Friesland KLTZ Henk Suurveld.



De Geïntegreerde Mast staat op vijf Nederlandse marineschepen: de vier OPV's en de Karel Doorman. De mast huisvest meerdere sensoren die in het verleden verspreid werden over het schip. Door de sensoren samen te voegen in één mast wordt de kans dat de verschillende sensoren elkaar storen verkleind en wordt onderhoud makkelijker, doordat de mast zo groot is dat technisch personeel in de mast aan het werk kan.

De vijf masten zijn een product van Thales, maar de stalen masten zelf werd gebouwd op het Marinebedrijf in Den Helder. De belangrijkste sensoren in de mast zijn de Seastar zeebeeldradar en de binnen de marine hoog aangeschreven Smile luchtbeeldradar.

Thales probeert sinds de introductie van de mast ook exemplaren aan buitenlandse marines te verkopen. Sinds de patrouilleschepen met de mast varen, is er vaak interesse in de mast. Vooralsnog heeft dat niet geleid tot een verkoop. Hoe concreet de Finse interesse is, is niet bekend. Thales wil niet inhoudelijk reageren op berichten over eventuele verkopen.

Geïntegreerde Mast Thales
Foto van de delegatie in de mast. De 13 meter hoge mast heeft meerdere verdiepingen. (Bron: @HSuurveld)

Finse modernisering
Het is niet de eerste keer dat vanuit Finland een bezoek aan de Koninklijke Marine wordt gebracht. Op 26 maart twitterde Commandant Zeestrijdkrachten LGENMARNS Rob Verkerk dat de Finse marinechef op bezoek was in Den Helder: "Interesse in ons samenwerkingsmodel met België, nieuwe schepen en oefenen met mariniers."

Finland, altijd beducht voor grote buur Rusland, heeft nooit een grote marine gehad. De Finse marine is kleiner dan die van Noorwegen, Zweden en Denemarken, en richt zich op kustverdediging. Op de 8 snelle patrouilleschepen van de Rauma- en Haminaklasse na, beschikken de Finnen vooral over mijnenleggers en mijnenbestrijdingsvaartuigen.

Daar moet in het volgende decennium wat verandering in komen. Finland wil grotere multifunctionele marineschepen die ook verder van huis en in internationaal verband ingezet moeten kunnen worden. Rond 2025 moeten de nieuwe schepen zeven bestaande schepen vervangen: de 4 Rauma patrouilleschepen, 1 mijnenlegger en 3 mijnenjagers. Hoeveel nieuwe marineschepen Finland krijgt is nog niet zeker, maar aantallen die genoemd worden variëren van slechts twee tot vier.



Het MTA-2020 project voor de nieuwe schepen is sinds eind 2014 in een stroomversnelling geraakt, al is nog heel veel onduidelijk over de Finse plannen. Volgens de officiële documenten moeten de schepen moeten conventionele en asymmetrische dreigingen in open zee en in de kustwateren het hoofd kunnen bieden. De nadruk van de nieuwe schepen zal liggen op het leggen en ruimen van mijnen, maar ze moeten ook raketten kunnen lanceren. Met andere woorden: korvetten met mijnenleg en -bestrijdingscapaciteiten.

Een belangrijke andere voorwaarde voor de nieuwe Finse marineschepen is dat zij bestand zijn tegen ijs. Dat is ook de reden waarom, volgens de marine in de Finse media, geen tweedehands marineschepen in aanmerking komen. De Finnen keken daar eerder voor naar Nederland (waarschijnlijk de mijnenjagers) en Noorwegen.
Nieuwbouw is dus de enige optie en het liefst in eigen land. Probleem is wel dat de Finse marinewerf failliet is gegaan en dat er ondanks de herstart van het bedrijf veel onzekerheden zijn.

Of de interesse in de Geïntegreerde Mast een onderdeel is van een bredere interesse in een Nederlands ontwerp, is niet bekend.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Zr.Ms. Friesland
JSS Karel Doorman