Franse marineschepen voor Rusland onzeker


Bericht geplaatst: 18-03-2014
Laatst aangepast: 18-03-2014


De levering van twee Franse helikoptercarriers aan Rusland is onzeker. De Franse minister van Buitenlandse zaken Laurant Fabius zei gisteren dat de verkoop van de marineschepen mogelijk niet doorgaat als Rusland verder gaat op de ingeslagen weg en de EU besluit tot nieuwe sancties. Het eerste schip van de Vladivostokklasse begon twee weken geleden met de proefvaart en zou later dit jaar in dienst worden gesteld.

Mistral
Een actie die de Russische marine misschien nooit met de Vladivostokklasse gaat uitvoeren. (Foto: US Navy)

Frankrijk en Rusland ondertekenden in 2011 een contract voor de bouw van in totaal vier Landing Helicopter Docks (LHD), gebaseerd op de Mistralklasse, voor de Russische marine. De laatste twee LHD's hebben de Russen reeds een aantal jaar terug laten vallen om financiële redenen. Of de levering van de eerste twee doorgaat hangt opnieuw af van Moskou. De overeenkomst is nog niet geannuleerd, maar Frankrijk zou dat wel kunnen doen als in een volgende fase nieuwe sancties nodig zijn, aldus minister Fabius.



Schepen zijn sprong van 10 jaar
Annulering van de twee schepen zou een streep door de rekening zijn voor zowel Frankrijk, maar vooral voor Rusland. Met de deal is zo'n 1,4 miljard euro gemoeid en Rusland moest een deel vooruit betalen, anders zouden de Fransen niet aan het project beginnen. Dat project, waar ook Russische scheepswerven in hebben geïnvesteerd, is al een heel eind op weg. In november 2013 is de bemanning voor het eerste schip samengesteld, in februari is begonnen met de grote verbouwing van de marinebasis in Vladivostok en op 5 maart koos de Vladivostok voor het eerst zee.

Het is niet ondenkbaar dat Frankrijk de schepen alsnog aan een ander land kan verkopen, maar Rusland grijpt dan naast twee moderne schepen afkomstig van een NAVO-lidstaat. Volgens de Russische Chef Staf generaal Nikolai Makarov op de website van persbureau RIA Novosti, zou Rusland "er zelf 10 jaar over doen om een dergelijk schip te bouwen, terwijl andere landen in de tussentijd weer een beter wapen weten te bouwen". Omdat de schepen voor een deel in Rusland worden gebouwd, hebben de scheepswerven er al het één en ander van opgestoken, maar de leercurve zou met een annulering wel heel plotseling worden afgekapt.

Vanzelfsprekend zijn de LHD's voor de Russische marine erg waardevol. Zij hebben weliswaar grote landingsschepen, maar de moderne middelen die de Mistrals bieden, ontbreken in de vloot. De mogelijkheid om 16 helikopters, max 40 tanks en 600 tot 900 mariniers mee te kunnen nemen in een amfibische operatie hebben de Russen niet. Had het land die wel gehad, dan was de oorlog met Georgië in 2008 nog korter geweest.

De grootste verliezers zouden echter de bemanningsleden voor de Vladivostok zijn. Voor hun staat een comfortabel leven op zee op het spel.


RT.com legt uit wat het belang voor Rusland is van de Mistralklasse, tijdens de lancering van het achterste deel van het eerste schip in Sint Petersburg.

Opluchting
Waar sommigen teleurgesteld zullen zijn als de levering van de twee marineschepen niet doorgaat, zullen veel meer mensen opgelucht ademhalen. Toen de deal bekend werd, reageerde men in Washington bezorgd. Gevoelige systemen van de NAVO zouden zomaar in handen van Rusland kunnen vallen. (Rusland wilde inderdaad communicatie- en netwerksoftware plus software voor de commandocentrale overnemen. Toen Frankrijk weigerde ontstond er een conflict.)

Japan, Litouwen en Letland waren ook niet erg gelukkig met de verkoop van geavanceerde amfibische schepen aan Rusland. Japan, dat al jaren overhoopt ligt met het grootste land ter wereld over een aantal eilanden, zag één of twee Russische LHD's in Vladivostok niet zitten. Litouwen en Letland protesteerden tegen de verkoop, waar de angst voor Rusland altijd aanwezig is.



Maar ook in Vlissingen zal men zelden zo gelukkig zijn geweest met een verloren competitie. In 2009 bracht Zr.Ms. Johan de Witt namelijk op uitnodiging van Rusland een bezoek aan Sint Petersburg. Niet omdat het een mooie haven voor de bemanning zou zijn, maar omdat de Russische marine interesse had in vier van die Nederlandse schepen. Toen was al bekend dat de Fransen de Mistral voorstelden -die in november 2009 naar Rusland afreisde en aan Russische oefeningen meedeed-, later bracht een Russissche delegatie ook een bezoek aan Navantia, bouwer van vliegkampschip Juan Carlos I. In Sint Petersburg werden onder anderen de Russische onderminister van Defensie en de bevelhebber der Russische zeestrijdkrachten aan boord van de Johan de Witt ontvangen.

Het was een strijd die Damen graag aanging, maar verloor. Al zit de winnaar er nu mee in z'n maag.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Mistralklasse
Johan de Witt
Leven aan boord

Toch Mistrals naar Rusland
Franse LHD's voor Rusland