Marineschepen.nl
 
   
 

Franse scheepswerf wint megacontract Australische onderzeeboten




Bericht geplaatst: 26-04-2016 | Laatst aangepast: 26-04-2016


Vanochtend is na jaren van competitie bekend gemaakt dat de Franse scheepswerf DCNS de nieuwe Australische onderzeeboten mag gaan bouwen. De opdracht heeft een waarde van 34 miljard euro.

Shortfin Barracuda
Het winnende ontwerp, de Shortfin Barracuda. (Foto: DCNS).

Lang zag het er naar uit dat de Japanse combinatie van Mitsubishi en Kawasaki de beste papieren had voor de bouw van maximaal 12 subs. Pas zeer recent werden werden de kansen van de Japanners toch lager ingeschat dan die van het Duitse TKMS en DCNS. Tegelijkertijd was een deel van de deskundigen er van overtuigd dat TKMS er met de mega-order vandoor zou gaan.



De aankondiging van de premier van Australië, Malcolm Turnbull, vanochtend was dan ook verrassend. De drie scheepsbouwers zijn gisteren telefonisch op de hoogte gebracht van de keuze. Turnbull telefoneerde maandagnacht hoogst persoonlijk met de Franse president François Hollande om hem het nieuws te vertellen.

Vooral voor Japan, een strategische partner van Australië in de onrustige regio, is de afwijzing een vernedering. De Japanse minister van Defensie reageerde teleurgesteld en zei de keuze "diep te betreuren". Japan wil bovendien een formele uitleg van Australië.

Volgens de eerste berichten viel TKMS af omdat het geen ervaring heeft met het bouwen van grote onderzeeboten en waren de Japanners te onervaren op gebied van het internationaal bouwen van onderzeeboten. Eerder werden de kansen van DCNS lager ingeschat omdat het bestaande ontwerp van de nucleaire Barracuda toch zoveel moest worden aangepast dat het een geheel nieuw ontwerp zou moeten worden, met alle bijbehorende risico's. Maar daarmee verschilde het Franse ontwerp waarschijnlijk niet veel van de andere tekeningen.

Australië trekt omgerekend 34 miljard euro uit voor de bouw van de nieuwe onderzeeboten. Het is de grootste Australische defensie-order ooit.


Voor Nederlandse begrippen is men in Australië opvallend positief over onderzeeboten.

Shortfin Barracuda
De Franse werf DCNS, deels in handen is van de Franse overheid en van het Franse Thales, diende eind 2015 het ontwerp van de Shortfin Barracuda in. Het is gebaseerd op de Barracudaklasse, de nieuwe nucleaire onderzeeboten voor de Franse marine.

De Shortfin Barracuda is 97 meter lang en heeft een waterverplaatsing van 4.500 ton aan de oppervlakte. De nieuwe Australische boten zullen dus groter worden dan de 72 meter lange en 3.100 ton zware Collinsklasse onderzeeboten.

Opvallend is dat de Shortfin Barracuda geen schroef heeft, maar een waterjet. Dat is voor nucleaire onderzeeboten inmiddels gebruikelijk, maar voor kleinere conventionele subs niet. De nieuwe Australische subs zullen de eerste conventionele onderzeeboten met waterjet worden. Het nadeel van een schroef is dat deze bij hogere snelheden cavitatie veroorzaakt, imploderende bellen, en dus erg lawaaiig wordt.


Film van DCNS over het Franse ontwerp.

Voor de wind
Het gaat DCNS de laatste tijd voor de wind. Na het drama met de geannuleerde helikoptercarriers voor Rusland, werd een reeks nieuwe successen geboekt. Vooral met landen aan de zuidkant van de Middellandse Zee wisten de Fransen goede zaken te doen.

Nu lijkt Azië aan de beurt, want met het binnenhalen van de Australische opdracht is DCNS er nog niet. Gisteren werd bekend dat de Indonesische werf PT PAL en DCNS gaan samenwerken op gebied van onderzoek naar nieuwe Indonesische onderzeeboten, aangezien de twee bestaande subs van Duitse makelij verouderd zijn. De samenwerking is een tegenvaller voor Damen dat met PT PAL al een tijdje samenwerkt op gebied van oppervlakteschepen. Ook TKMS zal niet erg gelukkig zijn met het mogelijk kwijtraken van een klant.

De Australische onderzeebootdeal levert Frankrijk veel geld en werk op, ondanks dat de boten in Australië zullen worden gebouwd. Volgens de Franse krant Le Monde zullen bij DCNS en 200 onderaannemers, gedurende 6 jaar ruim 4.000 werknemers in Frankrijk werken aan de nieuwe onderzeeboten. Le Monde verwacht dat de Franse industrie 8 miljard euro verdient aan het project.


Hollande noemt de keuze voor Frankijk en DCNS "historisch". De Franse president feliciteert iedereen die aan het succes heeft bijgedragen.

Nederlandse onderzeeboten
Voor Nederland zijn de ontwikkelingen in Australië erg interessant. Zowel DCNS als TKMS zullen naar verwachting meedoen in de strijd om de bouw van de Nederlandse boten, naast de combinatie Damen/ Saab. Ook de nieuwe Nederlandse boten wijken af van wat er op de markt beschikbaar is en dus zullen de drie partijen met nieuwe ontwerpen moeten komen.

Marineschepen.nl verwacht niet dat de overwinning van DCNS inhoudelijk grote invloed zal hebben op het Nederlandse programma. Maar het zet DCNS ook in ons land op de kaart, waar in publieke kringen vooral gesproken wordt over Damen en TKMS.







comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Spanning stijgt
Saab afgevallen
Toekomst Australische subs