Geheime informatie van Franse scheepsbouwer DCNS gelekt



Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 24-08-2016 | Laatst aangepast: 24-08-2016


Tienduizenden pagina's met gevoelige informatie over projecten van de Franse scheepsbouwer DCNS zijn gelekt. In de documenten staan geheime details van de splinternieuwe Scorpène onderzeeboten van India, de verkoopplannen van fregatten aan Chili en de Mistralklasse schepen aan Rusland.
DCNS is één van de partijen die de nieuwe Nederlandse onderzeeboten wil bouwen.


Kalvari
INS Kalvari eerder dit jaar tijdens de proefvaart. 22.400 pagina's aan geheime informatie over deze nieuwe Indiase onderzeeboten zijn gelekt. (Foto: Indiase marine)

Het zeer ernstige datalek kwam vanochtend naar buiten via The Australian. Het dagblad had inzage in 22.400 pagina's met informatie van DCNS over vooral de Scorpène onderzeeboten voor India. In Australië is na de bekendmaking geschokt gereageerd, omdat juist DCNS eerder dit jaar de opdracht heeft gekregen om 12 nieuwe onderzeeboten voor Australië te bouwen.



Scorpène
De Scorpène onderzeeboten vormen de belangrijkste lijn conventionele onderzeeboten van DCNS. Tot op heden zijn 14 onderzeeboten van dit type onderzeeboten verkocht aan Brazilië, Chili, Maleisië en India. Hoewel de boten allemaal Scorpènes zijn, hebben alle landen verschillende subtypes.
In 2005 bestelde India zes Scorpènes, de eerste Indiase onderzeeboot van dit type begon in mei 2016 aan de proefvaart. INS Kalvari moet later dit jaar in dienst worden gesteld.

Geheimen
De duizenden pagina's die zijn gelekt, bevatten zeer geheime details van deze nieuwe Indiase onderzeeboten. Geheimen die aartsrivalen van India als Pakistan en China, maar ook andere landen erg graag zouden willen hebben. Als de karakteristieken van een onderzeeboot uitlekken, is de onderzeeboot makkelijker op te sporen. Ook is voor potentiële tegenstanders zichtbaar wat de limieten zijn van de onderzeeboot: wat de maximale duikdiepte is, hoe lang de boot onder water kan blijven, etc. Informatie die tijdens een conflict zeer bruikbaar is.

Dat zijn precies details die in de documenten over de Scorpène staan. Alleen al 500 pagina's bevatten informatie over de lanceerinrichting van de torpedo's. Volgens The Australian gaat het om de frequenties van de sonars, het geluidsniveau op verschillende snelheden, maximale duikdiepte, bereik, de (electro)magnetische uitstraling van de boten, specificaties van de hard- en software in de commandocentrale, geluiden van de schroeven en het uitgestraalde geluid van de onderzeeboot tijdens het boven water komen.

Verder wordt in de documenten een typische operatie beschreven van de onderzeeboot, organisatie aan boord, inrichting en organisatie van de operationele ruimtes, informatie over het trimmen van de boot, gebruikte materialen en schokbestendigheid.

Het Ministerie van Defensie in India maakt zich grote zorgen en gaat een onderzoek instellen. Wat het onderzoek ook oplevert, de gevechtswaarde van hun nieuwste onderzeeboten is gekelderd.



Het lek
Vanzelfsprekend reageerde ook DCNS geschokt. De Fransen benadrukten echter dat de documenten niet in Frankrijk waren gelekt. Volgens The Australian zelf zijn de gegevens echter in 2011 meegenomen naar Zuidoost-Azië door iemand die bij een onderaannemer werkte van DCNS. Iemand anders zond de PDF's op een harde schijf per post naar een bedrijf in Australië. Hoe ze vervolgens bij de krant terechtkwamen, vermeldt The Australian niet.

Bij internationale projecten maakt DCNS gebruik van beveiligde communicatie tussen Frankrijk en het land waar de onderzeeboten worden gebouwd. Het datalek lijkt in dit geval niets te maken te hebben met de beveiligde verbindingen.

Toekomstige verkopen van de Scorpène zijn door dit schandaal niet meer te verwachten. Geen land zal miljoenen betalen voor een boot waarvan de gegevens bij een potentiële tegenstander bekend zijn.

Gevolgen voor Nederland
DCNS is naast de combinatie Saab en Damen, en het Duitse TKMS, één van de partijen die interesse heeft in de bouw van nieuwe Nederlandse onderzeeboten. Het lek heeft geen directe gevolgen voor dat project. Het Franse bedrijf was namelijk niet van plan om de Scorpène aan Nederland aan te bieden, de boten zijn met hun 2.000 ton waterverplaatsing te klein en voldoen niet aan de Nederlandse eisen voor wat betreft bereik en voortzettingsvermogen.

Indirect heeft het lek mogelijk wel gevolgen voor DCNS, los van eventuele imagoschade. Ook al was DCNS niet van plan om Nederland een Scorpène aan te bieden, de kans is wel groot dat de voor Nederland ontworpen boot ten dele gebaseerd zou worden op de Scorpène. De verwachting is immers niet dat DCNS voor Nederland op een blanco papier begint aan het ontwerp; de kracht van ervaren onderzeebootbouwers als DCNS is dat zij kunnen voortbouwen op bestaande onderzeeboten. Het is natuurlijk niet te zeggen welke onderdelen van de Scorpène overgenomen moesten worden in het eventuele voorstel voor Nederland, maar van veel van die Scorpène-onderdelen zijn de specificaties nu gelekt.

DCNS staat straks voor de lastige klus om Nederland, en andere toekomstige potentiële klanten, er van te overtuigen dat geen enkel gevoelig onderdeel uit het ontwerp dezelfde specificaties heeft als op de gecompromitteerde Scorpène.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
DCNS wint megacontract
DCNS bereidt zich voor op NL boten