Geruchten over annulering JSF door Britse Marine

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 02-08-2010

In de Sunday Times is op 1 augustus 2010 een bericht verschenen over het mogelijk inruilen van de JSF voor de F/A-18 Super Hornet. De Telegraaf nam het klakkeloos over en half twitterend Nederland deed lekker mee. Over een annulering van de JSF wordt in Groot-Brittannie vaker gespeculeerd. De aangedragen vervanger is echter opmerkelijk, want een dergelijke actie zou miljoenen kosten.

Sunday Times
Volgens de krant zou de marine 10 miljard Pond kunnen besparen door de JSF niet aan te schaffen. "Het is te verwachten dat de opdracht voor de 138 Joint Strike Fighters worden ingeruild voor een versie van een goedkoper vliegtuig, waarmee op de vliegkampschepen van de VS wordt gevlogen, de Boeing F/A-18 Super Hornet, " zegt de krant.
"JSF is een ongelooflijk duur programma," reageerde een senior defensiebron. "Het slaat in dit huidige klimaat nergens op, en zelfs als we er mee door zouden gaan, we kunnen de vliegtuigen die we zouden kopen niet betalen." Wie deze defensiebron is, blijkt niet uit het artikel.



JSF en F/A-18
Dat deze inruilactie niet gaat werken, blijkt al snel zodra de vliegkampschepen worden bestudeerd. De variant die de Royal Navy op het oog heeft is het vliegtuig die verticaal kan landen en dankzij de ski-jump op het vliegkampschip een korte startbaan nodig heeft. Dit is de F-35B variant, een vliegtuig voor Short Take-Off and Vertical Landing (STOVL). De nieuwe vliegkampschepen van de Queen Elizabeth klasse zijn, net als de huidige, ingericht voor dit type vliegtuigen. Dat is goedkoper en kan men kleinere schepen bouwen. De vliegtuigen zijn wel beperkter in hun bereik en hoeveelheid munitie.



De F/A-18 Super Hornet is nu 18 jaar in dienst bij de US Navy en opereert van hun aircraft carriers die zijn ingericht zonder ski-jump, maar met een katapult en met remkabels voor de landing. Dat noemt met Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery (CATOBAR). Er is geen STOVL variant van de F/A-18 Super Hornet. Hiervoor zou dit vliegtuig opnieuw moeten ontworpen. Zou men de nieuwe Britse carriers ombouwen tot een CATOBAR carrier, dan worden de schepen langer en zal het zeer kostbare katapult mechanisme moeten worden ingebouwd. De miljarden Ponden die deze verbouwing extra zou kosten, lijken niet op een besparing.

Eigenlijk heeft de Britse marine geen keus anders dan de JSF. De huidige Harriers zijn aan het einde van hun leven. De enige optie zou dan zijn het schrappen van de vliegkampschepen. Dat is volgens diverse media in de UK ook al honderd keer gebeurd. Voorlopig geen nieuws dus.

Een Harrier landing
Een Harrier STOVL vliegtuig landt verticaal op een Brits vliegkampschip.

Een Hornet landing
Een Hornet landt op "normale" manier op een Amerikaans vliegkampschip. De haak aan de achterkant van het vliegtuig moet een van de remkabels vangen.

Queen Elizabeth vliegkampschip
Artist impression van de nieuwe Britse vliegkampschepen.



F-35 hover en landing.



Verticale landing van Harrier zoals de F-35B ook moet kunnen.


Landing van Hornet op een Amerikaanse carrier.


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Bezuinigingen Royal Navy
Nieuwe vliegkampschepen



Reclame