Miljardenclaim door Griekenland bij Thyssenkrupp


Bericht geplaatst: 15-06-2014
Laatst aangepast: 15-06-2014


Griekenland eist 7 miljard euro van Duitse scheepsbouwer Thyssenkrupp, waar het land vier Type 214 onderzeeboten bestelde. Dat berichtte de Britse krant The Telegraph vrijdag. Vijftien jaar nadat de handtekening werd gezet is ťťn onderzeeboot met veel moeite in dienst gesteld, zijn drie nog in aanbouw en heeft de bestelling tot een internationaal schandaal geleid. Volgens de Grieken is het Duitse bedrijf de hoofdschuldige.

Papanikolis
Twee Griekse onderzeeboten op het droge. Rechts is de Pipinos in aanbouw, de tweede onderzeeboot van de Papanikolisklasse en de eerste die op de Griekse werf wordt gebouwd. Links ligt de Okeanos, de Type 209 onderzeeboot van de Glavkosklasse die wordt gemoderniseerd en van AIP wordt voorzien. (Foto: Griekse marine)

200 pagina's
Het dossier dat de Grieken naar het Internationaal Arbitragehof van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC) hebben gestuurd, is lijvig. In 200 pagina's legt Griekenland uit waar de claim van 7 miljard op is gebaseerd.

De bestelling van vier subs, ter waarde van 3 miljard euro, werd volgens Griekse politici aangemoedigd door Duitsland en een Griekse politicus werd omgekocht. Maar toen Griekenland in de financiŽle problemen kwam, werd de deal door Duitsland bekritiseerd. De hele zaak leverde Athene internationaal veel problemen op. Al was het alleen al de miljardenverplichting in crisistijd.



Maar Griekenland windt zich al jaren op over de manier waarop de Duitsers sinds het begin van de crisis Griekenland in het gareel proberen te krijgen. Terwijl het wel geld verdient aan de verkoop van onderzeeboten aan Griekenland. Het neerleggen van de claim zal daar mogelijk mee te maken hebben. Mogelijk heeft ook de binnenlandse kritiek er mee van doen. Volgens The Telegraph probeert Griekenland de schuld hiermee ergens anders te leggen. Hoewel de Duitsers de subs hebben verkocht aan Griekenland, de eerste boot veel mankementen vertoonde en Griekenland financieel in de problemen kwam, hebben de Grieken de boten zelf besteld (en willen ze de subs nog steeds gaan gebruiken), is het geschil over de mankementen afgerond en begon de Griekse crisis niet door Duitsland.

Papanikolis
De onderzeeboten Matrozos en Katsonis. (Foto: Griekse marine)

Omkoping
Griekenland besteedde al vele jaren relatief veel aan Defensie en toen de conventioneel voortgestuwde Papanikolisklasse werd besteld was heel Europa, inclusief Griekenland, in een financiŽle jubelstemming. De Griekse marine heeft een lange traditie van onderzeeboten, die teruggaat tot 1885 (21 jaar eerder dan Nederland). De 8 onderzeeboten van de Glavkos en Poseidonklasse (Type 209) stammen uit de periode 1971-1979 en in de jaren '90 besloot de Griekse regering vervangers te bestellen. De bouw van nieuwe onderzeeboten is immers een lang en complex geheel en de Type 209 waren snel aan het verouderen.

Net als de eerder genoemde acht onderzeeboten zouden ook de nieuwe subs van Duitse makelij zijn en werden vier Type 214 boten besteld. Een splinternieuw ontwerp met AIP (buitenluchtonafhankelijke voortstuwing). Iets later volgden ook Portugal, Zuid-Korea en Turkije met bestellingen van hetzelfde type Duitse subs.

De keuze voor de Duitse onderzeeboten lijkt dus niets vreemds, maar toch is in de aanloop veel mis gegaan. Onlangs werd de toenmalige minister van Defensie Akis Tsochadzopoulos veroordeeld tot gevangenstraf nadat bleek dat hij 8 miljoen euro had ontvangen van ťťn van de Duitse bedrijven die betrokken is bij de bouw.


Uitstekende Griekse reportage met Engelse ondertitels over de problemen met HS Papanikolis. Deel 2 staat hier.

Problemen
In 2001 begon men bij Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) aan de bouw van de Papanikolis en in 2004, het jaar dat Griekenland met de Olympische Spelen in Athene internationaal op zijn top was, werd de nieuwe onderzeeboot te water gelaten. In de tussentijd had Athene nog eens twee onderzeeboten besteld en was de Griekse scheepswerf, waar het grootste deel van de subs zouden worden gebouwd, overgenomen door HDW.

Toen in september 2006 de eerste nieuwe onderzeeŽr Papanikolis begon aan zijn proefvaart ter hoogte van Noorwegen, was dat de start van een lange reeks problemen. De onderzeeboot bleek boven water instabiel; bij golfhoogten van 3 meter maakte de Papanikolis een slagzij van 45 tot ruim 50 graden (!). Ook onder water presteerde de sub slecht: het combat managementsysteem (de software voor sensoren en wapensystemen) had veel problemen, de belangrijkste sonar presteerde matig, er was een zware bromtoon te horen en de boot trilde als de periscoop omhoog geschoven was. Een juridische strijd barstte los en HDW moest de problemen verhelpen. Overigens vertoonden ook de Zuid-Koreaanse onderzeeboten diverse ernstige mankementen.



In oktober 2009 werd een nieuw kabinet in Athene geÔnstalleerd en dat ontdekte snel dat de financiŽle cijfers van voorgaande kabinetten niet klopten. Griekenland bleek financieel doodziek te zijn, maar dat was jarenlang zorgvuldig geheim gehouden. Een paar maanden later was de crisis in de eurozone een feit.

De Griekse marine zat met een niet functionerende onderzeeboot in de maag, terwijl gigantische bezuinigingen aan de horizon verschenen. Annuleren was geen optie, want dan moet toch het hele bedrag betaald worden vaak zelfs inclusief een boete. Toch kreeg het land enorme kritiek op de defensieuitgaven. Behalve de onderzeeboten, hadden de Grieken ook tanks besteld en nieuwe fregatten in Frankrijk.

In 2010 werd de verbouwde Papanikolis toch geaccepteerd en in dienst gesteld. Drie andere onderzeeboten waren inmiddels in aanbouw op de Griekse scheepswerf in Athene, die voor het grootste deel in handen was gekomen van Abu Dhabi Mar. Ook besloot de Griekse marine in die crisisjaren om af te zien van modernisering van de Type 209 onderzeeboten en in plaats daarvan nog twee nieuwe Type 214 subs te bestellen, waarmee het aantal nieuwe subs op 6 kwam. Die laatste bestelling werd een jaar later door HDW geannuleerd toen Abu Dhabi Mar verdacht werd van omkoping van Griekse functionarissen.

De werkzaamheden aan de drie onderzeeboten Pipinos, Matrozos en Katsonis gingen door, ondanks enorme bezuinigingen op de Griekse overheid en de marine. In 2012 werd het werk aan de subs gestopt en werd al het werfpersoneel naar huis gestuurd.

Papanikolis
De Griekse marinetop was afgelopen donderdag op bezoek bij de werf in Athene waar de boten worden gebouwd. (Foto: Griekse marine)

Verbetering
Het dieptepunt is nu voorbij. De Griekse marine heeft onlangs besloten dat de nieuwe subs zo snel mogelijk in de vaart moeten komen. De werkzaamheden aan de nieuwe onderzeeboten zijn weer hervat, zij het dat het salaris van het werfpersoneel met de nieuwe contracten 35% lager ligt.

Toch eisen de Grieken van de huidige eigenaar van HDW een flinke som geld. Tegenover The Telegraph zei een Griekse bron dat de claim nog hoger had kunnen uitvallen o.a. gelet op de strategische ligging van het land en de positie die het inneemt binnen de NAVO. Of die redenatie in een proces stand had kunnen houden is nog maar de vraag, want Griekenland heeft als het de boten straks goed afbouwt, de beschikking over vier onderzeeboten met veel potentie.

Wel zijn de vier Griekse onderzeeboten een welkome aanvulling op de NAVO-vloot. Hoewel The Telegraph in het artikel tussen neus en lippen door beweert dat de Grieken de onderzeeboten helemaal niet nodig hebben, is er binnen de NAVO een enorm tekort aan dieselelektrische subs die ver van huis kunnen opereren. Ook Griekenland zelf ziet de onderzeeboten als broodnodig. Het is met Turkije nog altijd in conflict over o.a. eilanden en mogelijke oliebronnen in de Middellandse Zee hebben de onenigheid vergroot. Griekenland ziet de subs als afschrikking in de uitgestrekte Griekse wateren met zo'n 3.000 eilanden.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Boosheid over Griekse FREMM's