Niet alleen in Nederland vriest het. Ook in de Japanse Zee is het ijskoud. Zo koud dat zelfs marineschepen bevriezen, in dit geval is het de Amerikaanse USS McCampbell die bedekt is door een flinke laag ijs.
Een close-up van USS McCampbell in de Japanse Zee. Vrijwel alles is bevroren, inclusief het kanon. (Foto: Mass Communication Specialist 2nd Class Jeremy Graham/ US Navy)
Overkomend zeewater, mist en sneeuw kunnen bij lage temperaturen ijs vormen op een schip. Dat levert spectaculaire beelden op, zolang je zelf maar warm en droog zit. Want op zee is het geen pretje. Veel ijs brengt de stabiliteit van het schip in gevaar. Er wordt namelijk vrij hoog in het schip behoorlijk wat gewicht toegevoegd.
Daarnaast zorgen bijvoorbeeld dichtgevroren relingen weer voor extra oppervlak en dus zijn de schepen gevoeliger voor wind. Voor de bemanning betekent dat dus: ijsbikken. Frisse neus gegarandeerd!
De originele foto van de McCampbell in de Japanse Zee, tijdens de aanloop naar Otaru, Japan, vorige week. (Foto: Mass Communication Specialist 2nd Class Jeremy Graham/ US Navy)
IJs en sneeuw worden van het dek geschraapt. Niet alleen om instabiliteit te voorkomen, maar natuurlijk ook vanwege de gladheid bij het afmeren. (Foto: Mass Communication Specialist 2nd Class Jeremy Graham/ US Navy)
(Foto: Mass Communication Specialist 2nd Class Jeremy Graham/ US Navy)
In december 2014 kwam in diezelfde regio ook een bevroren schip binnen. Het was de Zuid-Koreaanse destroyer ROKS Choi Yung (of Choe Yeong), van de Chungmugong Yi Sun-sinklasse, die de Russische haven Vladivostok stijf bevroren binnenliep. Het zou die nacht daarvoor -19 graden zijn geweest.
Ehh moet je niet krabben voor je een haven aanloopt? De Choi Yung nadert Vladivostok met een door ijs bedekte opbouw, inclusief bevroren ramen. (Foto: Smitsmitty.livejournal.com