Marineschepen.nl
 
   
 

Iran waarschuwt VS

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 03-01-2012

De bevelhebber van de Iraanse strijdkrachten generaal Ataollah Salehi heeft vandaag de Verenigde Staten gewaarschuwd om het vliegkampschip USS John C. Stennis niet te laten terugkeren in de Perzische Golf. "Iran zal de waarschuwing niet herhalen," aldus de generaal. Overigens is het niet de eerste keer dat Iran schepen bedreigt die door de Straat van Hormuz varen; ook Nederlandse fregatten kregen er in het verleden mee te maken.

Amerikaans vliegdekschip
USS John C. Stennis en USS Mobile Bay (in de verte) varen door de Straat van Hormuz half november 2011. Op het dek van de Stennis staan bijna 40 F/A-18 Hornet gevechtsvliegtuigen; meer dan de helft van het totaal aantal F-16's dat Nederland heeft. Ook staan er 2 E-2 Hawkeye's.

Stennis in de Straat
De USS John C. Stennis (Nimitz klasse) was samen met kruiser USS Mobile Bay (Ticonderoga klasse) tijdens Kerstmis in Jebel Ali (Verenigde Arabische Emiraten). Op 27 december zijn zij vanuit de Perzische Golf door de Straat van Hormuz gevaren richting de Noord Arabische Zee (ten zuiden van Pakistan) om vluchten uit te voeren voor Operatie Enduring Freedom. Deze vlootbewegingen zijn routine voor schepen van de Vijfde Vloot; zij zijn de vooruitgeschoven post van de Verenigde Staten en varen met grote regelmaat de Straat van Hormuz in en uit.



Daar moet nu een einde aan komen als het aan Iran ligt. Generaal Salehi waarschuwt dat de VS hun carrier niet meer terug moeten sturen door de Straat richting de Perzische Golf: "Ik adviseer en waarschuw hen over het terugkeren van het vliegkampschip in de Perzische Golf omdat we niet de gewoonte hebben om meer dan één keer te waarschuwen."

De kans is niet zo groot dat Washington de carrier dan maar in de Arabische Golf laat. De rest van de vloot ligt nog in de Perzische Golf, het hoofdkwartier van de Vijfde Vloot is daar ook (in Bahrein) en de VS zal zich toegang tot dit soort cruciale waterwegen niet zomaar laten ontzeggen.

Schepen die door de Straat van Hormuz varen, moeten door de territoriale wateren van Oman en Iran. Maar de zee is vrij en schepen hebben volgens de United Nations Convention on the Law of the Sea vrije doorgang. Iran probeert echter al decennia de Straat te reguleren. Het regime wil dat marineschepen die door de Straat van Hormuz willen, toestemming moeten vragen aan Iran. De VS protesteerden al meerdere malen in de jaren '80 en '90 tegen deze claims van Teheran.
Het dreigement dat Iran een paar weken terug deed, ging om het afsluiten van de Straat voor ál het verkeer.

Straat van Hormuz
De Straat van Hormuz verbindt de Perzische Golf (links) met de rest van de wereld. Vanuit de Perzische Golf varen dagelijks tankers met olie richting onze benzinestations. De Verenigde Staten, maar ook Nederland is afhankelijk van veilige en vrije doorvaart van olie.

Niet de eerste keer
Ook de dreigingen van Iran zijn niet voor het eerst. De Straat van Hormuz is een bekend stukje voor Nederlandse marineschepen. In menig Nederlandse commandocentrale zijn de alarmbellen gaan rinkelen tijdens de passage voor de Iraanse kust.
Zo waren Hr.Ms. Van Amstel en Hr.Ms. Philips van Almonde in 2002 in de Straat van Hormuz verantwoordelijk voor het escorteren van grote marineschepen, waaronder carriers. De Nederlandse schepen waren toen niet gewenst door Iran, zo bleek uit een verklaring van een bemanningslid destijds: "We varen dan onder de kust van Iran, waarvandaan veel wordt geprovoceerd. Zo zijn we al eens met radar aangestraald, wat de voorbode kan vormen van een raketlancering. Nou, dat is niet echt lekker."

m-fregat met vliegkampschip
Hr.Ms. Van Galen escorteerde een aantal jaar geleden een Amerikaans vliegkampschip door de Straat van Hormuz. Onderweg kon het M-fregat dichterbij komen om te tanken. Dan is pas echt te zien hoe reusachtig deze schepen zijn.

Ook in 2005 was een Nederlands fregat verantwoordelijk voor de bescherming van Amerikaanse vliegkampschepen. Toen escorteerde Hr.Ms. Tjerk Hiddes onder andere vliegkampschip USS Harry S. Truman. Toen kwam de vermeende dreiging niet zozeer van raketlanceringen, maar van kleine aanvalsbootjes, zogenaamde Fast Incoming Attack Crafts (FIAC): “In de fase ‘FIAC white’ is er geen sprake van dreiging, bij ‘yellow’ mogelijk wel, zoals bij de passage van de redelijk smalle Straat van Hormuz en bij ‘red’ al helemaal. Om ons te kunnen beschermen staan alle wapensystemen continu stand-by. De MAG-mitrailleurs staan half doorgeladen op de brugvleugels en het helidek, .50’s op de seindekken en op de achtersteven. Gebeurt er wat, dan is één druk op de ‘knop’ genoeg….” Aldus één van de officieren van de Hiddes in 2005.
De commandant van de Tjerk Hiddes lichtte in de Alle Hens van 2005 een incident toe: "Zo kwam er in de smalle Straat van Hormuz, tussen Oman en Iran, in het donker een speedboot met veertig knopen op ons af. We schoten vervolgens een flare de lucht in om ‘m te waarschuwen en te kijken hoe hij zou reageren. Toen lag de speedboot ook meteen stil, op zo’n tweehonderd meter afstand en voer hij daarna via een andere koers verder. Waarschijnlijk was het een smokkelaar, op weg naar z’n koelkast in Oman… Maar je begrijpt dat onze mariniers al klaarstonden achter de mitrailleurs."



De dreiging in 2012 is echter wel iets explicieter. Bovendien heeft Iran net wat zelfvertrouwen opgedaan tijdens de 10-daagse oefening. Voor de bemanningen aan boord van de Amerikaanse schepen zal het bij de volgende passage door de Straat extra opletten worden.


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht



Gerelateerde artikelen
Nimitz klasse
Arleigh Burke
Tweede vliegkampschip in erbij
Iran waarschuwt VS
Oefening Iraanse marine
Vuurwerk in de Straat van Hormuz