Marineschepen.nl
 
   
 

Japanse helikoptercarrier in dienst gesteld


Bericht geplaatst: 27-03-2015 | Laatst aangepast: 28-03-2015

JS Izumo, het grootste Japanse marineschip sinds de Tweede Wereldoorlog, is afgelopen woensdag in dienst gesteld. De Izumo werd in Yokohama toegevoegd aan de Japanse vloot, waarna het naar de marinebasis in Yokosuka vertrok. Het schip is met een lengte van 248 meter verreweg het grootste schip van de Japanse marine. Na de Izumo volgt nog één schip van deze klasse. Dat zal in 2017 gebeuren.

Izumo
JS Izumo is van vergelijkbare grootte als de Japanse vliegdekschepen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is 15 meter korter dan het grootste Japanse marineschip ooit, slagschip Yamato. (Foto: Japanse marine)

In 2012 werd de kiel van de Izumo gelegd en na twee jaar bouwen kon de Izumo afgelopen september naar zee voor de proefvaart. Geheel volgens de planning werd afgelopen woensdag de nieuwe Japanse helikoptercarrier in dienst gesteld, in het bijzijn van de minister van Defensie Nakatani.



Ceremonie
De indienststelling had plaats bij de scheepswerf in Yokohama en liet weer zien dat men in Japan wel raad weet met ceremonies. Ook bij deze indienststelling werd op ceremoniële wijze de vlag van de Japanse marine overhandigd, waarna een deel van de bemanning het schip op marcheerde. Nadat de Japanse marinevlag, de standaard van de minister en de standaard van een vice-admiraal waren gehesen, vertrok JS Izumo naar zee.


De indienststellingsceremonie van JS Izumo begint in dit filmpje na 42 seconden.

Voor het vertrek van de Izumo benadrukte minister van Defensie Nakatani nog in zijn toespraak dat Japan na de Tweede Wereldoorlog een vreedzaam land is geworden. Hij voegde daar echter aan toe dat de veiligheidssituatie waarin Japan zich momenteel bevindt lastiger is geworden. Die situatie zou Japan dwingen tot het versterken van de marine.

Vliegkampschip in vermomming?
Een versterking is de Izumo zeker. De helikoptercarriers zijn volgens de officiële Japanse lezing niets meer dan torpedobootjagers met helikopters. Japan mag volgens de eigen grondwet geen marineschepen hebben die groter zijn dan torpedobootjagers. Door alle schepen groter dan torpedobootjagers ook torpedobootjagers te noemen, wordt de wet eenvoudig omzeild.

De twee schepen vervangen de twee Shiraneklasse torpedobootjagers uit 1980 en 1981. De Shiraneklasse was echter 159 meter lang. De vele malen grotere schepen van de Izumoklasse zijn echte helikoptercarriers en volgens Zuid-Korea en China zelfs vermomde vliegkampschepen. De twee landen uitten al jaren hun zorgen over het Japanse nieuwbouwprogramma, al zijn de Izumo's veel kleiner dan het Chinese vliegkampschip Liaoning en opvolgers.



Lees meer over de Izumoklasse



Voorlopig zullen JS Izumo en zusterschip niet ingezet worden als vliegkampschepen in hun traditionele rol. Zelfs als de benodigde voorzieningen bij de bouw zijn aangebracht, kan de Japanse marineluchtvaartdienst het nog niet als echte carrier gebruiken omdat het de vliegtuigen niet heeft. De gewone versie van de JSF, de F-35A, is wel besteld door de luchtmacht, maar de F-35B niet. Mogelijk dat het tiltrotorvliegtuig MV-22 Osprey wel wordt ingezet vanaf de Izumoklasse. De Osprey, half vliegtuig en half helikopter, is eind vorig jaar door Japan besteld.

Vooralsnog gaat de Izumo gebruikt worden om noodhulp te bieden na rampen en als platform voor helikopters voor onderzeebootbestrijding en amfibische operaties.

In 2017 zal het tweede schip van de klasse volgen. De naam is waarschijnlijk in augustus bekend.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Izumoklasse
Izumo proefvaren