Interview met commandant van de Doorman vanuit Sierra Leone


Bericht geplaatst: 24-12-2014
Laatst aangepast: 24-12-2014


Gistermiddag meerde de Karel Doorman voor de tweede keer af in Freetown, Sierra Leone. Terwijl de offload plaatshad, sprak Marineschepen.nl de commandant van de Karel Doorman KTZ Peter van den Berg.

Karel Doorman
De Karel Doorman op archiefbeeld. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

"We zijn afgemeerd en het is warm," zegt kapitein ter zee Peter van den Berg over de telefoon tegen Marineschepen.nl. De commandant van de Karel Doorman staat op de brugvleugel en kijkt hoe ver beneden hem de eerste spullen van boord gaan. Op 12 december vertrok de Karel Doorman vanuit Vlissingen en via tussenstops in La Rochelle en Gibraltar nam het JSS in totaal 23 containers, 37 voertuigen en 100.000 kilo rijst aan boord.



Inmiddels is het 1600 uur lokale tijd en ligt de Doorman twee uur in Freetown: "De kade was bezet en het vaartuig dat er lag is pas om 1400 uur los gegaan. Vlak daarna zijn wij afgemeerd."

Daar is de Doorman direct aan het ontladen geslagen, maar dat gaat langzamer dan eerder: "Pallet voor pallet: dat gaat wel behoorlijk lang duren. We hebben nu drie kranen: één scheepskraan, een kraan hier van Freetown, en we hebben nog een mobiele kraan meegenomen. Die gebruiken we ook om de valreep te plaatsen in Den Helder en die benutten we nu ook om de spullen eraf te krijgen."

"We hopen eigenlijk met Kerstavond hier weer weg te kunnen of we dat gaan redden is niet zeker, dus we gaan vannacht ook door in ploegendiensten. Het zou weleens kunnen zijn dat we morgennacht vertrekken, maar ik probeer echt met Kerst op zee te zijn."

Karel Doorman
Een foto van het lossen gisteravond via het Twitteraccount van kapitein ter zee Peter van den Berg. (Bron: @CDTKarelDoorman)

RFA Argus
Oorspronkelijk zou de Doorman gisteravond ook nog het Britse marineschip RFA Argus bevoorraden met goederen die de Karel Doorman meekreeg tijdens de onload in Gibraltar. Maar doordat het JSS later in Freetown terechtkon, werd dat vervroegd naar de ochtend: "De Argus hebben we vanmorgen al gehad. Het waren goederen in pallets en die hebben we overgebracht met onze LCVP's"
De LCVP's zijn landingsvaartuigen die de Doorman in de davits heeft hangen. Deze kunnen -bij goed weer- aan de achterklep worden vastgemaakt en zo geladen worden. Eerder heeft de Doorman op deze manier ook goederen overgebracht.

De Argus zal de Doorman nog vaker tegenkomen. Eind december staat nog een oefening gepland met de Merlinhelikopters, zodat de vliegploeg van de Karel Doorman ook getraind kan worden.


Beelden van de Karel Doorman vorige week in Gibraltar.

Tweede reis
Terwijl Van den Berg spreekt, zijn op de achtergrond de kranen te horen die de pallets aan wal zetten. De commandant is tevreden over de reis en zijn schip: "Het tweede deel van de reis is goed gegaan. Het is een ander soort lading, wat ook weer z'n eigen problematiek met zch meebrengt: hoe zet je het neer bijvoorbeeld. Daar moest wel aardig aan gerekend worden. De tussenstops in La Rochelle en Gibraltar waren ook mooie onderbrekingen voor de bemanning. En we hadden dit keer prachtig weer onderweg. Dat scheelt ook."

"Tijdens de reis hier naartoe zijn we bezig geweest met het in de juiste volgorde zetten van de lading. We hebben ook aandacht besteed aan onze standaard trainingen zoals brandbestrijding, opleidingen van de bemanning, ZHKH [EHBO, JK]. Bovendien hebben we ook weer gekeken naar onze procedures en die allemaal doorlopen zodat we goed voorbereid zijn in de havens."

"Ook met het schip gaat het goed. We hebben één keer een probleempje gehad met één van de diesels, maar dat hebben we zelf op kunnen lossen. Sindsdien draait hij weer als een zonnetje."

Met Kerst ten anker
Als de lading vandaag gelost is in Freetown, kiest de Doorman weer zee. Van den Berg: "Ik wil met Kerst ten anker liggen en niet langs de kade. In veel havens worden onderhoudwerkzaamheden verricht en je kan dan beter op zee zijn."

Zodra de Doorman ten anker ligt, kan ook de bemanning Kerst gaan vieren. De voorbereidingen zijn al gestart en er is een programma bedacht: "We hebben een kerstdienst van de humanistisch raadsvrouw, een kerstmaaltijd en een film op het helidek. Saamhorigheid dus."
Voor Van den Berg is het de derde keer dat hij Kerst op zee viert. De commandant van de Doorman werkt echter alweer wat jaartjes bij de marine; er zullen genoeg bemanningsleden aan boord zijn voor wie het de eerste keer is. Want waar vroeger schepen ook met Kerst van huis waren, is dat nu -uit sociaal en financieel oogpunt- een uitzondering.



Planning
Na Kerstmis zal de draad weer worden opgepakt en wordt eerst koers gezet naar Conakry, Guinee. Vervolgens zullen de mannen en vrouwen van de Karel Doorman het nieuwe jaar op zee ingaan. Ook tijdens de jaarwisseling zal het JSS ten anker liggen.

De laatste Afrikaanse haven is dan Monrovia, Liberia, waarna het schip koers zet naar Southampton. In de Engelse havenplaats wordt wat zware materieel van RFA Argus weer teruggebracht. De verwachting is dat de Karel Doorman in de laatste week van januari, na een missie van bijna vier maanden, Den Helder binnen zal lopen.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
JSS Karel Doorman

2e lading in Vlissingen
Laatste offload in Liberia
DMAN lost in Sierra Leone
Video laden DMAN
Interview commandant DMAN
Doorman vertrekt binnenkort
DMAN mogelijk tegen ebola