FinanciŽn presenteert bizarre bezuinigingsmogelijkheden in ombuigingslijst




Bericht geplaatst: 02-06-2016 | Laatst aangepast: 02-06-2016


Gisteren heeft het ministerie van FinanciŽn een 115 pagina's tellende ombuigingslijst openbaar gemaakt. Het rapport behelst een reeks aan bezuinigingsmogelijkheden ter inspiratie voor politieke partijen. Maar liefst 22 bezuinigingsideeŽn verzamelde FinanciŽn voor Defensie, waaronder een aantal vreemde opties.

Van Amstel
Zr.Ms. Bruinvis en Zr.Ms. Van Amstel eerder dit jaar tijdens oefeningen in de Noorse wateren. De fregatten en onderzeeboten moeten het ontgelden in de voorstellen van FinanciŽn. (Foto: Koninklijke Marine)

Na 26 jaar onophoudelijk bezuinigen zou je denken dat er nog maar weinig te halen valt bij Defensie. FinanciŽn denkt daar anders over en somt 22 bezuinigingsopties op in deze ombuigingslijst. Als disclaimer meldt het betreffende ministerie vooraf dat de lijst normaal gesproken niet openbaar wordt gemaakt en dat politieke partijen de lijst kunnen gebruiken als input voor het opstellen van verkiezingsprogramma's.



De lijst wordt volgens FinanciŽn normaliter niet gepubliceerd omdat de ideeŽn los staan van het kabinetsbeleid. FinanciŽn ziet de informatie als "bouwstenen die politieke partijen kunnen gebruiken voor hun politieke keuzes".

Wie zich de afgelopen decennia heeft afgevraagd waar politieke partijen hun soms bizarre bezuinigingsmaatregelen vandaan halen, heeft met deze lijst het antwoord. Vanzelfsprekend focust Marineschepen.nl op de maritiem-militaire ombuigingsideeŽn, maar ongetwijfeld zal het niveau van bezuinigingen op andere terreinen vergelijkbaar zijn.

Hoewel FinanciŽn dus enerzijds zegt dat het de ombuigingslijst zo serieus neemt dat het de lijst als bouwsteen voor de politiek ziet, probeert het zich ook in te dekken door te melden dat de lijst niets zegt over de politieke wenselijkheid of haalbaarheid. "Het gaat om een inventarisatie van technische mogelijkheden," aldus FinanciŽn in de volgende zin.

Blijkbaar kunnen maatregelen die technisch mogelijk ťn tegelijkertijd onhaalbaar zijn, toch een bouwsteen zijn voor verkiezingsprogramma's.

Wat is de toegevoegde waarde van onhaalbare ideeŽn? Natuurlijk kan de lijst genegeerd worden, maar de ombuigingslijst wordt zo serieus gepresenteerd dat de niet ingevoerde lezer kan denken dat de ideeŽn hout snijden en dat is vaak niet zo.



Willekeur
Wat aantallen ombuigingsideeŽn betreft is Defensie met 22 stuks een middenmotor. Aan kop staan de zorg en sociale zaken en werkgelegenheid, met respectievelijk 108 en 80 ideeŽn, maar die posten zijn ook 10 keer groter dan het Defensiebudget.

De 22 bezuinigingsvoorstellen van FinanciŽn op Defensie komen over als willekeurig en soms krankzinnig. Zo wordt, net nadat minister van Defensie Hennis heeft toegegeven dat Defensie Nederland niet meer kan verdedigen, als optie genoemd de inzetbaarheid van de krijgsmacht te verlagen. Dat levert volgens de rekenmeesters 200 miljoen euro op. De vraag is natuurlijk, waarom niet het opheffen van de hele krijgsmacht wordt genoemd als optie. Dat levert 8 miljard op. Structureel.

Opvallend is ook dat FinanciŽn internationale samenwerking ziet als bezuinigingsmogelijkheid, doorgaans door politici ontkend dat samenwerking een veredelde bezuinigingsslag is. Volgens FinanciŽn kunnen landen met taakspecialisatie "een kleiner aantal wapensystemen beter laten functioneren," maar dat geldt alleen als er voldoende budget is. Feitelijk wordt altijd aan taakspecialisatie gedaan: Nederland laat bijvoorbeeld het werk met maritieme patrouillevliegtuigen, vliegkampschepen en nucleaire onderzeeboten over aan andere landen. Maar Nederland kan door het beperkte budget zelfs het huidige kleine aantal wapensystemen niet voldoende laten functioneren.

Een ander inkijkje in de kronkels van de Nederlandse rekenmeesters geeft de volgende zin: "Daarnaast zien wij mogelijkheden om de vlootomvang van een wapensysteem terug te brengen en om wapensystemen volledig af te stoten." Waarom FinanciŽn dan met de daarop volgende ideeŽn komt is niet bekend.

Een optie die FinanciŽn ziet is het samenvoegen van de Nederlandse marine met de Deense of Duitse zeemacht. Het is dan de bedoeling dat Nederland schepen kan afstoten. (In het voorbeeld van Denemarken moet het dan wel gaan om afstoten van fregatten, omdat de vloten verder nauwelijks overeenkomsten hebben.) Afstoten klinkt natuurlijk als muziek in de oren van een controller, totdat het Deense fregat in verband met een dreigend conflict naar het Caribisch gebied moet. Of totdat de Duitse Type 212A onderzeeboot, gebouwd voor de Oostzee, voor een Nederlandse inlichtingenmissie een maand in het oosten van de Middellandse Zee moet opereren. Dan blijkt het plannetje van FinanciŽn onhaalbaar.

Hetzelfde geldt voor de samenwerking van de Nederlandse onderzeedienst met die van Noorwegen. Terwijl Noorwegen duidelijk heeft aangegeven geen interesse te hebben in onderzeebootoperaties ver van huis; Noorwegen heeft onderzeeboten die van maandag t/m vrijdag opereren langs de onmetelijk lange Noorse kust als homeland defence boten. Totaal anders dan de Nederlandse manier van opereren. Toch kunnen beide landen in de toekomst volgens FinanciŽn de boten in een pool samenvoegen en minder onderzeeboten aanschaffen.

In het verlengde daarvan kan Nederland er volgens FinanciŽn ook voor kiezen om onderzeeboten te vervangen door andere wapensystemen. Dus toch! Hebben al die onderzeebootpecialisten die de afgelopen maanden herhaaldelijk hebben uitgelegd dat een onderzeeboot niet door een drone te vervangen is, ongelijk. FinanciŽn denkt dat de verloren inlichtingencapaciteit kan worden opgevangen door oppervlakteschepen, UUV's (onderwaterdrones in de volksmond) en cybertechnologie. Een fraaie bouwsteen voor verkiezingsprogramma's. We gaan niet nog een keer uitleggen waarom de audio-vingerafdruk van de Russische Kirovklasse niet te achterhalen is met een UUV, fregat of met cyberspionage.

Bovendien kan een onderzeeboot veel meer dan inlichtingen verzamelen, wat met andere schepen of vliegtuigen onmogelijk is.

Andere (marine gerelateerde) ideeŽn zijn het afstoten van de laatste twee fregatten met onderzeebootbestrijdingscapaciteit en het uitsluitend oefenen in eigen land.

De willekeur blijkt wel uit het feit dat in twee ideeŽn FinanciŽn zich voornamelijk richt op fregatten en in drie op onderzeeboten. Terwijl er binnen de marine nog veel meer willekeurige onderdelen genoemd kunnen worden ter afstoting of reductie. Want fregatten, die de kern vormen van de vloot, en de onderzeeboten, die o.a. al sinds de jaren '60 belangrijke inlichtingenmissies doen, zijn niet van minder waarde dan de mijnenjagers, duikers, HOV's, LPD's, mariniers, etc die niet worden genoemd in het rapport.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen