Nieuwe radars voor JSS


Bericht geplaatst: 17-02-2014
Laatst aangepast: 17-02-2014


Vandaag heeft het JSS de Karel Doorman zijn uiteindelijke vorm gekregen. Op de scheepswerf van Damen in Vlissingen werd de ge´ntegreerde mast van Thales geplaatst. Deze arriveerde een week geleden in de Zeeuwse havenstad.
Het JSS zal bovendien voorzien worden van de SCOUT Mk3 radar van Thales. Scheepsbouwer Damen en Thales ondertekenden het contract voor levering en installatie van de zeebeeld en navigatieradar.

I-mast JSS
Het silhouet van de nieuwe Karel Doorman krijgt vorm. (Foto: Shawn Craenen)

De voltooiing van het grootste Nederlandse marineschip ooit nadert. Op 8 maart wordt het JSS gedoopt en in mei moet de proefvaart aanvangen.



Vandaag bereikte het project echter een andere belangrijke mijlpaal. De ge´ntegreerde mast, die een belangrijk onderdeel vormt van het kenmerkende uiterlijk van het JSS, werd vanmiddag op het schip gezet.

Het uitgebreide pakket aan sensoren van het JSS is voor een groot deel in de I-mast van Thales verwerkt. Deze mast is door het Marinebedrijf in Den Helder gemaakt en in Hengelo voorzien van o.a. de Smile luchtbeeldradar, Seastar zeebeeldradar en HD-camera's van de Gatekeeper. De mast is exact hetzelfde als die op de OPV's. Sterker het JSS heeft de mast die oorspronkelijk voor Zr.Ms. Friesland was bedoeld. De Friesland zal na de Doorman als laatste schip van de pyramide met bol worden voorzien.

I-mast JSS
Hij staat! (Foto: Koninklijke Marine)

Nieuw: Scout Mk3
Niet alle radars komen in de mast. De Doorman zal namelijk ook een losstaande zeebeeldradar krijgen. Afgelopen vrijdag werd bekend dat dit de Thales Scout Mk3 is geworden. Deze radar is volgens de fabrikant de meest geavanceerde 2D maritieme zeebeeldradar. Kenmerkend zijn vooral de stealth-eigenschappen van de apparaat. Radars hebben door hun uitzendingen namelijk als nadeel dat zij ook door vijandelijke eenheden ontvangen kunnen worden. Aan de hand van het ontvangen radarsignaal kan men achterhalen om welk type schip het moet gaan.

Scout Mk3
De Scout Mk3 tijdens een test. (Foto: Thales)

Het antwoord daarop werd jaren geleden ge´ntroduceerd met zogenaamde LPI-radars. LPI staat voor Low Probability of Intercept; radars die letterlijk de kans op ontdekking verkleinden door bijvoorbeeld een laag vermogen te gebruiken. Thales is doorgegaan in die richting en zegt met de nieuwe Scout een radar te hebben die nog moeilijker te onderscheppen is dankzij de Frequency Modulated Continuous Wave (FMCW) techniek met een zeer laag vermogen. Het steeds uitzenden op een andere frequentie maakt het bijna onmogelijk voor vijandelijke eenheden om de radar te ontdekken en het signaal vast te houden.



Tegelijkertijd moet de Scout Mk3 zeer kleine doelen in hoge golven kunnen ontdekken, evenals zeer laag vliegende doelen. Het bereik van de radar is 44 km en kan 500 contacten tegelijk volgen.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
JSS Karel Doorman
Hollandklasse