Moment van de waarheid: Zumwalt naar zee


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 07-12-2015 | Laatst aangepast: 08-12-2015


Vanmiddag is de nieuwste Amerikaanse destroyer Zumwalt voor het eerst naar zee vertrokken voor de proefvaart. Velen hebben lang naar dit moment uitgekeken; niet alleen de bouwers, maar ook sceptici. Want hoe zeewaardig is een schip met zo'n vreemde boeg? Deze proefvaart moet bewijzen dat de ontwerpers het bij het rechte eind hadden.

Zumwalt destroyer
Het eerste schip van de Zumwaltklasse tijdens de eerste dag van de proefvaart op zee. (Foto: Bath Iron Works)

De revolutionaire destroyer Zumwalt (DDG 1000) is vandaag vanuit Bath aan de Amerikaanse oostkust vertrokken richting zee. Het eerste schip van een nieuwe klasse van (slechts) drie schepen, waar bij Bath Iron Works sinds 2011 aan gebouwd werd, is in veel opzichten een bijzonder schip. De schepen zijn erg groot: 180 meter en een waterverplaatsing van bijna 15.000 ton. (Ter illustratie, dat is vrijwel gelijk aan Zr.Ms. Johan de Witt een amfibisch transportschip!) Daarnaast is het zwaar bewapend met veel uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst voor nieuwe wapensystemen. Maar het meest opvallende is wel de omgekeerde boeg, of tumblehome bow.



Het prijskaartje van maar liefst 2,4 miljard euro van de Zumwalt is uiteraard al jaren onderwerp van discussie, maar de boeg is minstens zo vaak bediscussieerd. Afgelopen donderdag verscheen op Defensenews.com het zoveelste artikel over de mogelijke instabiliteit van de Zumwalt door de boeg in slecht weer. Critici van binnen en buiten de Amerikaanse marine maken zich zorgen over het ontwerp. Al is het uitgebreid getest in de computer en met schaalmodellen, een schip als dit is nooit eerder gebouwd en dus nooit eerder getest. Critici moeten nog zien of de nieuwe destroyer niet kapseist in de eerste de beste storm.
De ontwerpers en bouwers verzekeren op hun beurt keer op keer dat de Zumwalt veilig is.

De proefvaart die vandaag begonnen is, is het moment van de waarheid. Een week lang zal het schip en een deel van de systemen op de proef gesteld worden terwijl het voor de Amerikaanse kust op en neer zal houden. Al verwacht niemand dat de Zumwalt nu al in de problemen zal komen; het is daar rustig op zee en de golfhoogte is minimaal.

Om technici eenvoudig op en af te laten, zal de Zumwalt deze week ook verschillende keren Portland aan doen. Wanneer dat precies zal gebeuren is echter nog niet bekend, maar levert mogelijk weer nieuwe interessante beelden op.





Lees ook: Informatiepagina over de Zumwaltklasse



Na de tests zal Bath Iron Works de resultaten gaan verwerken en aanpassingen doen aan het schip. In het nieuwe jaar volgen weer nieuwe proefvaarten. Daarna zal de Zumwalt richting de nieuwe thuishaven San Diego opstomen. In California worden sensoren en software geplaatst. Overigens zijn de nieuwe radars van de Zumwaltklasse minder revolutionair dan de rest van het schip. Volgens deskundigen van TNO, worden de Zumwalts voorzien van sensoren die De Zeven Provinciënklasse in 2002 al geïnstalleerd kreeg, maar dan een stuk goedkoper.



De Zumwalt moest eigenlijk in 2015 worden opgeleverd, maar dat is op z'n vroegst met één jaar vertraagd. Omdat er een groot aantal nieuwe systemen zijn geplaatst, is de verwachting dat het nog langer zal duren voor het schip daadwerkelijk inzetbaar is. Zumwalt proefvaart
De Zumwalt voor het eerst richting zee. Vanuit Bath (Maine) moest het een lange weg over de Kennebec River naar buiten afleggen. (Foto: US Navy)







comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Zumwaltklasse
Zumwalt gedoopt