Marineschepen.nl
 
   
 

Zr.Ms. Karel Doorman tot zomer 2017 tegen de kant



Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 27-06-2016 | Laatst aangepast: 27-06-2016


Ook de tweede Hoofdelektromotor (HEM) van Zr.Ms. Karel Doorman moet uit het schip worden gehaald. Dat maakte minister van Defensie Jeanine Hennis vandaag bekend. Daardoor zal het schip op z'n vroegst pas in de zomer van 2017 kunnen beginnen met opwerken naar operationeel niveau.

Nieuwe Haven
Zr.Ms. Karel Doorman stevig vastgesnoerd in de Nieuwe Haven. Links twee LCF´en. (Foto: Riekelt Pasterkamp)

Op 10 maart raakte de stuurboord HEM van de Karel Doorman zwaar beschadigd. De motor werd daarop eind april uit het schip gezaagd en per binnenvaartschip terug naar de fabriek van General Electric in Frankrijk gestuurd. Nu blijkt dat een aanpassing in het ontwerp noodzakelijk is om te voorkomen dat ook de tweede HEM beschadigd raakt.



Het probleem van de HEM zit in het niet draaiende deel van de motor, de stator. Hier zijn haarscheurtjes ontstaan en die hebben geleid tot het afbreken van metalen fragmenten. Daardoor is de gehele HEM beschadigd geraakt. Diverse marinemensen die de HEM hadden gezien, spraken tegenover Marineschepen.nl over flinke schade.


De belangrijkste elementen van de elektromotor zijn de rotor en de stator. Met behulp van magnetisme, opgewekt door elektriciteit, gaat de rotor draaien en in geval van een elektromotor van een schip, draait dan de as en dus de schroef. In dit filmpje uitleg over de elektromotor.

De andere motor is niet beschadigd, maar aangezien er sprake is van een ontwerpfout is de kans groot dat op termijn ook de bakboord HEM defect raakt. De bakboord HEM moet dus ook uit het schip worden getakeld en de dekken opnieuw worden opengezaagd, maar dan aan de andere kant. De verwachting is dat de Doorman op z'n vroegst in de zomer van 2017 beide motoren weer terug heeft. Dan kan het opwerktraject weer worden voortgezet.

Defensie heeft bij de bouwer van het schip, Damen Schelde Naval Shipbuilding, aanspraak gemaakt op het garantieartikel en verwacht geen financiële schade te lijden.

elektromotor Karel Doorman
De stuurboord elektromotor van Zr.Ms. Karel Doorman tijdens de proefvaart op de Noordzee. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Eind 2017 operationeel inzetbaar
Oorspronkelijk zou de Karel Doorman dit jaar deel gaan uitmaken van het permanenten NAVO eskader SNMG-1, maar door die plannen werd eerder al een streep gehaald. Het JSS zou met de reparatie van één HEM acht maanden uit de roulatie zijn. Nu is dat nog eens zeven maanden tot zomer 2017. Pas eind 2017 zal de Doorman gereed zijn voor operationele inzet.

Hennis voegt terecht toe dat reeds in het opwerktraject met andere eenheden kan worden geoefend. Toch betekent dat dat de marine een jaar en drie maanden en misschien wel 1,5 jaar zonder bevoorradingscapaciteit zit. Eventuele inhuur van bevoorradingscapaciteit zal Defensie zelf moeten betalen. Op dit moment wordt bekeken of de marine een beroep moet doen op bevoorraders van bondgenoten.

Behalve de NAVO, zal ook Duitsland niet erg blij zijn met dit nieuwe slechte nieuws. In januari werd nog bekend gemaakt dat Duitsland het JSS zou kunnen gebruiken voor transporttaken.

Natuurlijk is ook bouwer van de elektromotor, General Electric, niet gelukkig. Elektromotoren zijn erg betrouwbaar en moeten 30 jaar meegaan. Dat is ook terug te zien bij (tot op heden alleen conventionele) onderzeeboten allemaal een HEM hebben. Ook deze elektromotoren kunnen er doorgaans niet zomaar uit, maar gaan wel de hele levensduur mee.

Waarom duurt het zo lang?
Dat de Doorman zo lang uit de vaart is heeft vooral te maken met de werkzaamheden aan de elektromotor in de fabriek. Het opensnijden van de dekken (niet de scheepshuid) en het afvoeren van de motor is in een dikke week gedaan. Na het transport van een kleine week, volgt een reparatie van maanden. De elektromotoren zijn precisiewerk en General Electric heeft geen voorraad elektromotoren van de Karel Doorman in een magazijn liggen. Er wordt mogelijk in de fabriek ook maar aan één motor van de Doorman tegelijk gewerkt.

Na reparatie gaat de HEM weer per binnenvaartschip naar Den Helder en wordt het geheel weer aangesloten. In totaal is men dus per HEM ongeveer een maand kwijt aan er uit halen en transport, de rest aan onderzoek en reparatie.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Technische problemen Doorman
Zr.Ms. Karel Doorman