De Russen naderen de Noordzee



Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 18-10-2016 | Laatst aangepast: 18-10-2016


Het Russische vlootverband met onder andere het vliegkampschip RFS Admiral Kuznetsov en de grootste kruiser ter wereld RFS Pjotr Velikiy stomen langs Noorwegen op naar het zuiden. Al hebben de Russen geen haast: ze gaan eerst drie dagen oefenen ten noordoosten van Schotland. De Russische passage is uiteraard volkomen legaal.

Kuznetsov
Het Russische vliegkampschip Admiral Kuznetsov, maandag gefotografeerd door een Noorse Orion. (Foto: Noorse luchtmacht)

Afgelopen zaterdag 15 oktober om 1500 uur zette het Russische vlootverband met in totaal acht schepen koers naar zee. Doel: SyriŽ. Om daar te komen, moeten de schepen van de Noordelijke Vloot, met aan het hoofd Ruslands enige vliegkampschip, een reis van bijna 5.000 zeemijlen afleggen.



Het vlootverband bestaat behalve uit de 26 jaar oude RFS Admiral Kuznetsov, ook uit de Pjotr Velikiy. Dit schip is een nucleair voortgestuwde kruiser en met een lengte van 252 meter en 727 bemanningsleden de grootste kruiser ter wereld. Het 18 jaar oude schip heeft onlangs een modernisering ondergaan en is sinds mei van dit jaar weer actief. Daarnaast varen twee destroyers mee van de Udaloyklasse, de 34-jarige RFS Vice-Admiral Kulakov en de 19 jaar oude RFS Severomorsk. Deze 163 meter lange destroyers hebben een behoorlijk pakket aan wapensystemen, en zijn gespecialiseerd in onderzeebootbestrijding.

Kuznetsov en kirov
Het Russische eskader vanochtend bij Noorwegen. Op de voorgrond de nucleaire kruiser RFS Pjotr Velikiy (Kirovklasse) en daarachter de Kuznetsov, gezien vanaf KNM Fridtjof Nansen. (Foto: Noorse marine)

Behalve de vier genoemde combattanten, zijn er ook vier ondersteunende schepen waaronder de tanker Sergei Osipov (Boris Chilikinklasse), een inlichtingenschip en de sleepboot Nikolay Chiker. De Russische marine heeft altijd sleepboten in hun eskaders, dat heeft niet alleen met de betrouwbaarheid van oudere Russische marineschepen te maken, maar ook met dat er vooral NAVO-havens liggen op de route naar de Middellandse Zee en die hebben niet de voorkeur.


Beelden van de Nikolay Chiker die in 2012 in een stormachtige Golf van Biskaje hulp moet bieden aan de Admiral Kuznetsov.

Oefenen bij Bergen, Noorwegen
Het voordeel van de Nikolay Chiker is bovendien dat dat schip via websites als Marinetraffic.com te volgen is, en daarmee dus ook (met een slag om de arm) het Russische vlootverband. Zo was dus voor iedereen te zien dat de Russen de afgelopen dagen langzaam (max 9 knopen, maar vaak nog langzamer) afzakten door de Noorse Zee.

De passage bood de Noorse luchtmacht maandag de kans om een P-3 Orion maritiem patrouillevliegtuig opnames te laten maken van het grootste Russische eskader dat sinds lange tijd door de Noorse Zee voer. De Noorse marine begeleidde de passage met het fregat KNM Fridtjof Nansen. Volgens de Noorse website VG.no was er radiocontact tussen het Russische eskader en het fregat, de Russen reageerden op de Noorse oproepen en vroegen het fregat om een veilige afstand te houden.

De Royal Navy had eerder aangekondigd ťťn of meerdere schepen te sturen om de Russen te begeleiden. Daar hoeven de Britten geen grote afstanden voor te varen, want vanochtend meldden de Russen (zoals al was voorspeld) dat zij ten noordoosten van Schotland en ten westen van het Noorse Floro een vliegoefening zullen houden met de SU-33 Flanker en de nieuwe MIG-29K Fulcrum-D vliegtuigen. De oefening zal drie dagen duren vanaf woensdagochtend 0700 uur in internationaal luchtruim. De Russische gevechtsvliegtuigen zullen daarbij tot 17.000 voet opereren, veel lager dan de commerciŽle vluchten die doorgaans boven 30.000 voet vliegen.

kirov
De nucleaire kruiser RFS Pjotr Velikiy (Kirovklasse) vanuit een Orion. (Foto: Noorse luchtmacht)

Middellandse Zee
Het Russische vlootverband (in ieder geval een deel daarvan) zal vervolgens via de Noordzee doorvaren naar de Middellandse Zee, waar het luchtaanvallen op doelen in SyriŽ gaat uitvoeren. Het is de eerste oorlogsmissie van de Russische carrier. De Kuznetsov kan overigens vooralsnog niet in de Russische marinebasis Tartus (SyriŽ) afmeren, daar is het schip te groot voor. Wel kan het terecht in Cyprus, waar eerder afspraken over zijn gemaakt.



Het blijft niet bij de acht Russische schepen die op dit moment zuidwaarts koersen. Afgelopen vrijdag voeren twee Russische korvetten van de Steregushchiyklasse via de Noordzee naar het zuiden en een week eerder zond Rusland de twee Buyan-M korvetten RFS Serpukhov en Zeleniy Dol vanuit de Zwarte Zee naar de Med. De vier korvetten zijn weliswaar een stuk lichter dan de grote schepen in het verband van de Kuznetsov, maar zijn wel splinternieuw en bewapend met moderne Russische kruisvluchtwapens. Dat kan niet gezegd worden van RFS Mirazh, een Nanuchkaklasse korvet, dat zou echter volgens Russische berichtgeving in 2008 met een P-120 Malakhit (SS-N-9 Siren) een Georgisch marineschip tot zinken hebben gebracht.

Ook gelet op de al aanwezige militaire middelen (zoals de geavanceerde Russische luchtverdedigingsraketten en antischipkruisvluchtwapens in o.a. SyriŽ) is duidelijk dat de Russische invloed in de Middellandse Zee weer toeneemt. De Admiral Kuznetsov wordt nadrukkelijk niet alleen naar de Med gestuurd om IS aan te vallen, maar ook om de Russische macht in de Middellandse Zee te versterken.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
RFS Admiral Kuznetsov