Technische problemen in VS en Frankrijk

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 16-10-2010

Afgelopen week hadden zowel de Franse als de Amerikaanse marine te kampen met tegenslagen. De veelgeplaagde USS San Antonio zal niet op tijd gerepareerd zijn om in de zomer met de Bataan Amphibious Ready Group (BAT ARG) zee te kiezen. In Frankrijk keerde het vliegkampschip Charles de Gaulle al binnen ťťn dag terug nadat het eerder die woensdag 13 oktober met een eskader richting de Indische Oceaan was vertrokken. Technische problemen in de voortstuwing was hiervan de reden.



Uitstel van de Franse missie
De 261 meter lange nucleaire reus vertrok woensdag uit de Franse havenstad Toulon om in de Indische Oceaan tegen piraten te strijden en (met vliegtuigen) bondgenoten in Afghanistan te ondersteunen. Zoals gebruikelijk worden vliegkampschepen vergezeld door een eskader; dit keer bestond het team uit het nieuwe luchtverdediging fregat Forbin van de Horizon klasse, het fregat Tourville, de kernonderzeeboot Amethyste (Rubis Amethyste klasse) en bevoorrader Meuse van de Durance klasse.

Charles de Gaulle
Frans vliegkampschip Charles de Gaulle

De missie moet nu door de technische problemen enkele dagen uitgesteld worden, maar de Franse marine verwacht dat het eskader dit weekend weer naar zee kan. Deze reparatie kon niet op zee plaatsvinden, blijkbaar ook niet of niet snel genoeg in een haven die op het program stond. De terugkeer is een tegenvaller, want al is de reparatie op zich niet bijzonder en is een paar dagen uitstel van de missie vooral een teleurstelling voor de bemanning, dit is wel de eerste operationele missie na drie jaar onderhoud en opwerken. Het schip is sinds het in 2001 operationeel werd een aantal keer geconfronteerd met tegenslagen en wordt door criticasters met een vergrootglas bekeken.

marine quiz

Na de kielleging in 1989 duurde het 10 jaar voor het schip aan de eerste proefvaart kon beginnen. Al snel bleek dat het vliegdek te kort was voor een belangrijk "opvarende": de E-2C Hawkeye (radarvliegtuig) en moest het dek worden verlengd. Na problemen met de schroeven in 2001 volgden diverse succesvolle missies. Met 480.000 km op de teller was het in 2007 tijd voor een onderhoudsperiode die ruim een jaar zou duren. Nieuwe technische problemen na het onderhoud, dwongen het schip opnieuw tegen de kant. Inmiddels is de bemanning gereed voor operationele inzet, het schip binnenkort ook.

Charles de Gaulle en Forbin
Charles de Gaulle wordt geescorteerd door de splinternieuwe Forbin

Vier maanden op reis
Het Franse eskader gaat na reparatie van de Charles de Gaulle vier maanden op pad, uiteraard inclusief weekenden in exotische havens. Primair doel is het bestrijden van piraterij (Operatie Atalanta) en helpen van de NAVO bondgenoten in Afghanistan (Enduring Freedom). Voor het zover is staat eerst een oefening met de Italiaanse en Griekse marine op het programma. Na passage door het Suezkanaal wordt er geoefend met Saoedi-ArabiŽ, vervolgens worden piraten bestreden en voeren vliegtuigen operaties uit boven Afghanistan. Daarna staat een oefening met de Verenigde Arabische Emiraten op het program en een oefening met de Indiase marine in de oostelijke Indische Oceaan. Op de weg terug zal het eskader nog wat piraten en Afghaanse terroristen aanpakken en om uiteindelijk weer de Franse wateren binnen te varen.



USS San Antonio
USS San Antonio, het eerste schip van een nieuwe Amerikaanse amfibische klasse

Amerikaans probleemschip
Wanneer de USS San Antonio een reis als de Charles de Gaulle kan maken is nog niet bekend. In januari berichtte Marineschepen.nl over problemen met de schepen van deze klasse. Toen waren het de lasnaden van deze landing platform docks die alle schepen van de San Antonio klasse tegen de kant hielden. Nu betreft het de naamgever van de klasse, USS San Antonio, zelf. Commander of U.S. Fleet Force Command, Adm. John C. Harvey, Jr. maakte deze week bekend dat de USS Mesa Verde (LPD 19) in 2011 met de Bataan Amphibious Ready Group (BAT ARG) mee zal gaan naar de Middellandse Zee. De USS Mesa Verde is ook van de San Antonio klasse. Net als bij de Charles de Gaulle zijn problemen met de voortstuwing de veroorzakers van het leed. Eerder dit jaar gingen technici van de US Navy op zoek naar de oorzaak van trillingen, toen zij ernstige tekortkomingen ontdekten. De reparaties die eerder vijf maanden zouden duren, duren nu 11 maanden of langer. De kosten zijn gestegen van 5 miljoen dollar naar (op dit moment) 39 miljoen.

De twaalf amfibische schepen van de San Antonio klasse zijn 208,5 meter lang en de eerste is sinds 2006 in dienst.

USS San Antonio LPD 17
Dwarsdoorsnede van de San Antonio klasse (Tekening: Defenseindustrydaily.com)


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Charles de Gaulle
San Antonioklasse

Piraterij SomaliŽ
Problemen San Antonio klasse
Vloot richting LibiŽ
Franse vloot op weg



Reclame