Marinedagen: terug van weggeweest

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 01-07-2011

De Marinedagen, voorheen bekend als de Nationale Vlootdagen, zijn terug! Drie dagen lang (1 t/m 3 juli) is de Nieuwe Haven één groot attractiepark. Als vanouds ligt de haven vol met gepoivaseerde marineschepen en hangt de geur van hamburgers en frieten over heel Den Helder. Voor de liefhebbers valt het buitenlandse bezoek wat tegen, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de Nederlandse inbreng: patrouilleschip Holland, FRISC en de NH90 helikopter.

Topattracties
In 1957 werden de eerste Vlootdagen georganiseerd. In die jaren had de Koninklijke Marine ongeveer 90 schepen meer dan nu. De haven moet stampvol hebben gelegen. Tegenwoordig moet je het niet hebben van een groot aanbod van schepen tijdens de Marinedagen, maar toch is het aantal verschillende platformen groot. Zo zijn twee LCF’en open voor publiek, een mijnenjager, een LPD, een onderzeeboot, een bevoorrader en zoals gezegd een patrouilleschip. De topattractie van dit jaar is ongetwijfeld de Holland. Dit revolutionaire schip van Nederlandse makelij is voor het eerst te bezoeken. De bezoeker zal ongetwijfeld verrast zijn door de ruimte en luxe aan boord, gecombineerd met de extreem moderne systemen. Ook de bijbehorende super snelle rubberboot FRISC is voor het eerst te bewonderen.

Holland Tom Baas
De Holland (nog zonder) mast tijdens de proefvaart op zee (juni 2011). Is voor het eerst te bezoeken. Foto: Tom Baas

NH90
De NH90 is één van de topattracties.

Een ander nieuw fenomeen is de NH90 maritieme helikopter. Deze heli zal eveneens (vliegend en op dek van Holland) debuteren op de Marinedagen. Eerder deze week maakte een NH90 de eerste deklanding op een OPV. Overigens heeft de luchtmacht veel commentaar op de NH90. Hij zou te langzaam zijn, te weinig bereik hebben en te weinig militairen kunnen vervoeren. De vraag is natuurlijk wat je van dit commentaar moet aantrekken. De luchtmacht heeft de helikopters weliswaar in beheer, maar de maritieme versie van de NH90 is niet bedoeld als vervanger van de Cougar. De heli was bedoeld voor de toenmalige Marine Luchtvaartdienst en de luchtmacht heeft niet de eisen opgesteld. Bovendien heeft de luchtmacht geen ervaring met inzet van maritieme heli's van schepen.
De NH90 is voor de marine een lichtjaar vooruit vergeleken met de oude en kleine Lynx. De nieuweling is langzamer, maar kan meer mensen meenemen en veel langer in de lucht blijven. Belangrijkste van alles: de NH90 heeft prima sensoren (al ontbreekt 1 belangrijke radarfunctie) en is perfect in te zetten voor marineschepen om andere schepen te verkennen en om op onderzeeboten te jagen.



Buitenlands bezoek
De Marinedagen zijn natuurlijk het moment om buitenlandse schepen te zien. Een kleine schok gaat dan door het publiek als men de brug van een Frans schip betreedt en zich direct 40 jaar terug in de tijd waant. Ook de vettige, bedompte fish & chips look and feel van het Britse interieur en de enorme raketten op Russische destroyers zorgen voor verrassingen. De laatste jaren vallen de buitenlandse bezoekers wat tegen, met hier en daar een opleving. Ook dit jaar is het geen reden om naar Den Helder af te reizen.

RFS Minsk
RFS Minsk een landingsschip van de Ropucha klasse.

HMS Portland
HMS Portland, een Brits Type 23 fregat is net als veel Nederlandse schepen actief geweest in de Golf van Aden tegen piraterij.

Het Britse Type 23 fregat HMS Portland (1999) en het Russische Large Landingship RFS Minsk (1983) van de Ropucha klasse vormen het totale buitenlandse bezoek. Dat is niet veel, en de schepen zijn ook nog eens niet bijzonder. Type 23 fregatten zijn veel vaker in de Nieuwe Haven gespot tijdens de Vlootdagen en de Minsk is eigenlijk een saaie schuit.
Bijzonder is trouwens dat voor het eerst sinds vele jaren geen Belgisch marineschip in de Nieuwe Haven ligt tijdens de Marinedagen.

Fridtjof Nansen
Het Noorse fregat van de Fridtjof Nansen klasse zou mooi zijn voor de Marinedagen 2012.

Het magere aanbod van buitenlandse marineschepen heeft uiteraard voor een deel te maken met de bezuinigingen van Europese landen op defensie, waardoor veel Westerse marines platformen moeten inleveren. Daardoor is het steeds moeilijker om buitenlandse marineschepen naar Den Helder te halen. Maar als er toch wat voor gedaan moet worden, kan marineschepen.nl wel een paar realistische topattracties noemen. Hopelijk ligt tijdens de volgende Marinedagen één van deze schepen binnen: Absalon klasse (Denemarken), Type 45 (UK), Horizon (Frankrijk, Italië), F-100 (Spanje), Aquitaine (Frankrijk), Fridtjof Nansen (Noorwegen). Nu marines in Azië enorm aan het uitbreiden zijn, kan het vaarprogramma van die landen in de gaten worden gehouden. Denk bijvoorbeeld aan India, Singapore en Maleisië, al zijn dat geen echte wereldreizigers. Natuurlijk zou een Chinees schip de droom zijn van iedere liefhebber, maar tegen de tijd dat we daar aan denken moeten we maar weer terug naar de realiteit.



Aanrader
Met die realiteit is er dit weekend in de Nieuwe Haven overigens niet veel mis. Zoals altijd doet het KM-personeel z’n uiterste best om er een mooie dag van te maken. Met een grote diversiteit aan schepen, aangevuld met uitstekende social media toepassingen en zelfs een Marinedagen app voor de iPhone moet de pret groot zijn. Daarnaast staan er weer veel mooie demo’s op het program, plus doe-activiteiten voor alle leeftijden en heeft het Korps Mariniers weer fraai uitgepakt. Uiteraard zijn er nog diverse side-shows en extra’s voor de afwisseling. Kortom: cancel je weekendplannen en ga naar de Marinedagen!


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Mount Whitney in A'dam (foto's)
Tromp tijdens Sail A'dam
HMS Argyll in Amsterdam
Britten in Amsterdam
Duitsers en Deen op bezoek
Wereldhavendagen 2003
Vlootdagen 2003
HMS Cornwall in Amsterdam