Zr.Ms. Van Amstel gaat met NAVO mensensmokkel in de Middellandse Zee aanpakken


Bericht geplaatst: 09-03-2016 | Laatst aangepast: 15-03-2016

Het M-fregat Zr.Ms. Van Amstel is aangewezen om namens Nederland de mensensmokkel in de Middellandse Zee aan te pakken. Dat gaat de Van Amstel doen als onderdeel van het NAVO-eskader SNMG2. Half februari zei minister van Defensie Jeanine Hennis dat zij het liefst zo snel mogelijk een Nederlands schip wilde sturen in het kader van de vluchtelingencrisis. Of er een marineschip vrijgemaakt zou worden en zo ja, welk schip was toen echter niet bekend.

Van Amstel
Vertrek van Zr.Ms. Van Amstel afgelopen maandag. (Foto: Ron Damman/ Newdeep.nl)

Update 15 maart in laatste alinea: antwoord op de lezersvraag over waarom de Van Amstel is aangewezen en niet een patrouilleschip.

Zr.Ms. Van Amstel vertrok afgelopen maandag met stille trom uit Den Helder. Aanstaande vrijdag zal het koers zetten richting de Middellandse Zee, dat bevestigde Commandant Zeestrijdkrachten LGENMARNS Rob Verkerk vanavond op Twitter. Het fregat gaat voor een periode van vijf maanden richting de Ege´sche Zee. Daar zal het aansluiten bij het NAVO eskader SNMG2, dat onder leiding van het Duitse bevoorradingsschip FGS Bonn sinds gisteren inlichtingen verzamelt over criminele smokkelnetwerken en -routes.



Op 11 februari maakten de ministers van Defensie van verschillende NAVO-lidstaten bekend dat de NAVO per direct Europa gaat helpen bij het indammen van de vluchtelingenstroom. Dat gebeurde na een zeer kort overleg. Diezelfde dag kregen de marineschepen van SNMG2 opdracht om naar het oosten van de Middellandse Zee op te stomen.

Ook werd bekend dat minister Hennis wilde dat Nederland zou bijdragen aan de operatie. Of er een marineschip vrijgemaakt kon worden was nog niet bekend. Wel werd Zr.Ms. Karel Doorman genoemd als optie voor deelname na de zomer.

Van Amstel
Zr.Ms. Bruinvis en Zr.Ms. Van Amstel tijdens oefeningen in de Noorse wateren. Deze moesten worden afgebroken. (Foto: Koninklijke Marine)

Even omschakelen
Van Amstel was op dat moment nabij Noorwegen met o.a. Zr.Ms. Groningen, Zr.Ms. Bruinvis, het Britse fregat HMS Monmouth en het Franse schip FS Lavallee met onderzeebootbestrijdingsoefeningen bezig.

Een week na het akkoord in Brussel, wees alles erop dat de Van Amstel de opdracht zou krijgen om naar de Med op te stomen. Vooruitlopend op het definitieve besluit werden de geplande oefeningen met de Bruinvis en een havenbezoek aan Bergen afgezegd, en voer het fregat met 26 knopen terug naar Den Helder om zich gedurende een week voor te bereiden op de nieuwe missie.

Maandag vertrok het schip naar zee en werd het uitgezwaaid door het thuisfront, terwijl officieel nog niets bekend was over wat het schip ging doen. Pas vandaag werd bekend gemaakt dat de AMST inderdaad naar de Ege´sche Zee gaat.



Nieuwe mast kan zich (weer) bewijzen
De twee M-fregatten zijn de afgelopen jaren voorzien van een nieuwe mast met nieuwe sensoren. Zij komen beide uitstekend van pas voor deze missie, temeer andere schepen in het verband alleen klassieke ronddraaiende radars hebben voor zeebeeldopbouw. Hoewel overdag de ouderwetse verrekijker uitstekend voldoet voor de missie, zijn extra sensoren meegenomen en bieden zeker 's nachts uitkomst.

EÚn van de nieuwe sensoren is de SEASTAR van Thales. Dit is een active phased array radar die bestaat uit vier vaste platen op de mast. Met de radar kunnen kleine doelen zoals bootjes en periscopen dicht bij de kust worden opgespoord.

De andere sensor, eveneens uit Hengelo, is de Gatekeeper; een electro-optisch surveillance en waarschuwingssysteem gebaseerd op infrarood- en HD camera's. Ook hiermee kunnen kleine bootjes en mensen in het water snel en op grotere afstand gedetecteerd worden, maar ook beelden worden opgenomen en bestudeerd 360 graden rondom het schip.

Stroeve start
Hoewel op 11 februari de NAVO het 'Middellandse Zee'-eskader heel voortvarend opdracht had gegeven om direct koers te zetten richting het oosten van de Middellandse Zee, heeft het vlootverband een stroeve start gehad. Dat had enerzijds te maken met dat de exacte opdracht nog uitgewerkt moest worden, maar anderzijds ook met dat het zeegebied waar de smokkelaars vluchtelingen overzetten, precies het gebied is waar de twee aartsvijanden Turkije en Griekenland onenigheid over hebben. En beide landen zijn met een fregat in SNMG2 vertegenwoordigd. Pas deze week kwam er een akkoord en het eskader mag nu ook in Griekse en Turkse territoriale wateren opereren.

Gisteren, 8 maart, kon het NAVO-eskader eindelijk aan de slag. Volgens het Nederlandse persbericht zullen de marineschepen in eerste instantie voornamelijk rond Lesbos opereren en later rondom de eilanden Chios, Samos en Kos. Griekse berichten spreken echter van een grote spreiding van het NAVO-eskader, dat al ver van elkaar zou opereren tussen de Griekse eilanden Agios Efstratios in het noorden en Kos in het zuiden.

Volgens de berichten van 11 februari zal SNMG2 mogelijk groeien tot 10 schepen. Het permanente NAVO-eskader bestaat op dit moment op papier uit de volgende schepen:
• FGS Bonn (vlaggenschip, Duits bevoorradingsschip Bonnklasse)
• HS Salamis (Grieks fregat Hydraklasse)
• TCG Barbaros (Turks fregat Barbarosklasse)
• RFA Mounts Bay (Brits amfibisch transportschip Bayklasse)
• ITS Libeccio (Italiaans fregat Maestraleklasse)
• HMCS Fredericton (Canadees fregat Halifaxklasse)

Het Canadese en Italiaanse fregat hebben hun term er echter alweer op zitten en hebben eigenlijk het operatiegebied al verlaten. Zij worden vervangen door twee Britse schepen en een Frans fregat.

Zoals vermeld zullen de schepen inlichtingen gaan verzamelen. Als de schepen vluchtelingen redden, worden zij in Turkije weer aan land gezet.

Keuze voor een fregat
Na publicatie van dit artikel werd door diverse lezers vragen gesteld over waarom de marine een fregat stuurt en niet een patrouilleschip. De Van Amstel moest immers een onderzeebootbestrijdingsoefening afbreken en sinds de afstoting van M-fregatten (ivm de komst van patrouilleschepen) zijn er slechts twee schepen echt gespecialiseerd in onderzeebootbestrijding. Dat is niet erg ruim. Aan de andere kant zijn er wel vier patrouilleschepen (OPV's), die juist bedoeld zijn voor dit soort taken.

De vraag werd doorgezet naar het Ministerie van Defensie en vandaag kwam de uitleg over de keuze: Zr.Ms. Van Amstel was (op het resterende deel van de onderzeebootbestrijdingsoefening na) beschikbaar. Drie OPV's niet: Zr.Ms. Holland is of komt net uit onderhoud, de Zeeland gaat in onderhoud en de Friesland is net terug van 5 maanden stationsschip. De Groningen had op zich wel gekund, maar die staat voor later dit voorjaar al ingepland voor Operatie Triton van Frontex, in het kader van de vluchtelingencrisis in de Middellandse Zee.

Dus werd besloten de Groningen later dit jaar te laten afreizen naar de Med en de Van Amstel nu.

Overigens moet daar nog bij vermeld worden (dit maakt geen deel uit van het antwoord van het Ministerie) dat de Van Amstel in tegenstelling tot de Groningen onderdeel wordt van het NAVO-eskader SNMG2. Dat eskader opereert nu weliswaar in een inlichtingenrol ivm mensensmokkelaars, maar wordt ook als eerste ingezet mocht plots een conflictsituatie ontstaan op een totaal ander gebied dan mensensmokkel. Een plotselinge wijziging zou wat dat betreft voor een M-fregat geen probleem zijn. Want al zijn de OPV's bedacht voor taken als humanitaire operaties, de M-fregatten zijn bedoeld als multi-purpose schepen. En vandaar dat de Van Amstel deze taak binnen SNMG2 prima op zich kan nemen.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
M-fregatten