Zumwalt eindelijk in thuishaven, maar geen groot feest



Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 08-11-2016 | Laatst aangepast: 08-11-2016


Vandaag loopt USS Zumwalt voor het eerst San Diego binnen. Een heugelijk moment waar velen binnen de US Navy lang naar hebben uitgekeken. Een echt feest zal het echter niet worden, want de zorgen voor de Zumwaltklasse zijn nog niet voorbij. Als de technische problemen zijn overwonnen, zal het waarschijnlijk nog steeds een belangrijk deel van de wapens niet kunnen gebruiken; die zijn ook te duur.

Zumwalt
USS Zumwalt onderweg naar San Diego. (Foto: US Navy)

Eerste schepen van een nieuwe klasse hebben wel vaker te maken met technische kinderziektes (denk aan in het begin de M-fregatten en de Johan de Witt, en nu de Karel Doorman), maar voor de Zumwalt was het wel erg zuur dat het schip na de proefvaart problemen kreeg met de voortstuwing op de reis naar San Diego, de toekomstige thuishaven. Bovendien lijkt de oorzaak van het probleem (of de oorzaken van de problemen) nog niet gevonden.



Het schip was daarvoor nog wereldnieuws vanwege de bizarre vorm ("een Batmanschip!), de naam van de commandant (capt. James Kirk) en het prijskaartje. Als dat duurste en meest geavanceerde schip dan in het Panamakanaal stuk gaat, is het gelijk wereldnieuws.

Het was bovendien niet de eerste keer dat het mis was gegaan. Voor de indiensstelling kampte de Zumwalt met een lekkage in het smeeroliesysteem van de voortstuwing, waarna het schip twee weken gerepareerd moest worden.

In het Panamakanaal werd een lekkage ontdekt bij motoren waarna de schroefassen blokkeerden. Het schip raakte vervolgens n van de wanden in de sluis en moest gesleept worden naar een voormalige marinebasis waar de destroyer gerepareerd moest worden. Na negen dagen tegen de kant te hebben gelegen kon USS Zumwalt de reis voortzetten richting San Diego.

Nog steeds is niet duidelijk of de oorzaak een ontwerpfout is, maar hoofdverdachten van de recente problemen blijven de smeeroliekoelers (die overigens in september al vervangen zijn).

Kanon: 800.000 dollar per schot
De kans is groot dat de Zumwalt wel over deze eerste problemen heen komt, maar de problemen met de munitie van de kanons zijn groter. Behalve met prijzige Tomahawks zou het schip ook doelen op land kunnen bestoken met de Advanced Gun System. De 155mm kanons, zijn de meest opvallende wapens van de Zumwalt en de zwaarste kanons in de moderne maritieme wereld. Met de granaten die Long Range Land-Attack Projectiles (LRAP) heten, kan het doelen raken op 154 km afstand. Een stuk verder dan de normale 20 km. Bovendien kan het 16 granaten tegelijkertijd op het doel laten arriveren.

Dat plan gaat dus niet door. Want de LRAP's blijken 800.000 dollar te gaan kosten. Of meer. Per stuk. Dan is een Tomahawk met 569.000 dollar per stuk zelfs goedkoper. Ter vergelijking: een granaat van het standaard 127mm kanon van de Amerikaanse marine kost ongeveer 2.000 dollar.

De US Navy verwacht bovendien dat de schatting van 800.000 dollar nog aan de lage kant is.

De kosten van de LRAP's van BAE Systems zijn zo hoog dat de marine ze waarschijnlijk niet gaat aanschaffen, er wordt nu gekeken naar alternatieven zoals Excalibur en een nieuw projectiel van BAE genaamd HVP. Wel voegt de US Navy er aan toe dat de LRAP's tijdens tests goed werkten. Dat mag ook wel voor dat geld, zou je haast zeggen.



Nog meer toestanden?
Problemen zijn niet nieuw voor de Zumwalt. De Zumwaltklasse is namelijk vanaf dag 1 al in de problemen. Toen de Amerikaanse marine halverwege de jaren '90 met de voorloper van de nieuwe destroyers bezig was, ging het al mis: het project werd geannuleerd want het was te duur. Ook een nieuw concept kon niet verder gaan en uiteindelijk verscheen de huidige Zumwalt op de tekentafels. 32 schepen zouden gebouwd worden. Maar de kosten werden zo hoog dat de marine 29 schepen moest schrappen.

De problemen en steeds maar oplopende kosten zouden ook de aandacht van de aankomend president Trump kunnen trekken, zo schreef CNBC begin deze week. De toekomst van de Zumwaltklasse zou dan heel onzeker zijn. Maar dat bericht is niet bevestigd, dus hopelijk blijft het voor de Zumwalts bij deze problemen en ontspringen ze de dans.

En voordeel hebben ze wel: met problemen en stijgende kosten vallen ze niet erg op tussen de Amerikaanse nieuwbouwprojecten. De LCS korvetten zijn al jaren een technisch, operationeel en financieel debacle en de problemen van de duurste en grootste vliegkampschepen ooit, de Fordklasse, zijn zo groot dat ze eigenlijk opnieuw ontworpen moeten worden. Dat is lastig want de 13 miljard dollar kostende schepen zijn al in aanbouw, de Ford is al bijna afgebouwd.

Dan vallen de tegenslagen van de Zumwalt wel mee.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Zumwaltklasse