Zr.Ms. Holland begeleidt drie Chinese marineschepen op weg naar Rotterdam waar zij morgenochtend zullen binnenlopen. Marineschepen.nl is aan boord van de Holland en maakte diverse foto's van de schepen.
Het Chinese LPD Changbai Shan met Zr.Ms. Holland. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De Chinese taakgroep bestaande uit het amfibisch transportschip -tevens stafschip- Changbai Shan, het fregat Yuncheng en bevoorradingsschip Chaohu, werden vanochtend door Zr.Ms. Holland ten noordwesten van Den Helder opgewacht. Iets voor acht werden de drie Chinese marineschepen welkom geheten, waarna de vier schepen gezamenlijk koers zetten richting Rotterdam
De Zeven Provinciën
Oorspronkelijk zou het fregat Zr.Ms. De Zeven Provinciën de Chinese gasten ontvangen, maar aan boord van dat fregat had eerder deze week in de haven een incident plaats tijdens het starten van een dieselmotor. In eerste instantie werd door lokale media bericht dat er brand was aan boord van de Zeven, maar dat werd al snel weer ingetrokken. Helemaal loos alarm was het ook niet, want wat later werd de Holland aangewezen als escorteschip voor dit weekend.
De Holland schuin achter de Changbai Shan. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Begeleiding Zr.Ms. Holland vertrok daarop zaterdagmiddag vanuit Den Helder om op tijd in het afgesproken gebied te zijn. Na de formele begroeting in het Engels en de melding van de Holland dat het de taakgroep zou gaan escorteren, kwamen de schepen langzaam in beeld. Zwakke navigatielichtjes knipperden in het halfduister en op de brug van het patrouilleschip werd uiteraard over niets anders gesproken dan over de drie schepen van ver.
De officier van de wacht van de Holland bekijkt het Chinese stafschip. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Nederlands gesproken
De commandant van Zr.Ms. Holland, KLTZ Eduard de van der Schueren, had het verzoek ingediend om de gasten, en de Chinese commandant taakgroep in het bijzonder, persoonlijk welkom te heten. Niet veel later werd de Holland in kraakhelder Nederlands opgeroepen: "Nederlands marineschip Zr.Ms. Holland, hier Chinees marineschip Changbai Shan, over."
Van een Chinese studente Nederlands was geen sprake, twee Nederlandse marineofficieren waren namelijk in het Duitse Kiel aan boord gegaan van het stafschip als liaisonofficieren. De Holland en de Changbai Shan spraken de details af van het bezoek van KLTZ De van der Schueren en twee anderen.
Een half uur later lagen de schepen op de afgesproken positie en werd de snelle boot van de Holland te water gelaten. Aan boord van deze FRISC bevonden zich behalve de delegatie van het patrouilleschip ook de hoofdredacteur van Marineschepen.nl voor wat foto's van buitenaf.
Sea state 3. De Changbai Shan zal niet heel veel gemerkt hebben van deze golven, maar de FRISC was een kleine dobber naast een muur van staal. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Bezoek aan boord
Op hoge snelheid vloog de FRISC over het water. Eenmaal aangekomen bij de Changbai Shan bleek de nieuwsgierigheid van de bemanning gewekt; de FRISC werd vanaf verschillende dekken en door meerdere bemanningsleden gadegeslagen en uitgebreid gefotografeerd.
Het afzetten van de delegatie bleek door hoge golven erg lastig. Eerst werd een touwladder naar beneden gelaten, maar deze kwam alleen bij een golftop in de buurt het water en in een golfdal zaten er zeker twee meter tussen. Terwijl de FRISC naast de stevig doorvarende Chanbai Shan dobberde, werd de staatsietrap neergelaten. Ook die reikte niet ver genoeg; dit was te riskant. In het verleden zijn met staatsietrappen ernstige ongelukken gebeurd.
Heel dapper, maar toch te riskant. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De commandant van het Chinese LPD besloot daarop een laatste zet te doen en de deur van het voertuigendek aan stuurboordzijde te openen. Niet helemaal zonder risico voor het LPD zelf, want dit dek beslaat een groot deel van de scheepslengte; daar wil je geen water binnenkrijgen. Toen de deur neergelaten was en Chinese bemanningsleden gereed wilden staan om de delegatie aan boord te helpen, klapte een grote golf over de klep. Direct daarop besloot de Changbai Shan om de deur weer te sluiten. Voor iedereen was duidelijk dat ook dit te gevaarlijk was.
Ook niet ideaal in dit weer. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Om toch niet helemaal onverrichter zaken terug te keren, werd een tasje met wat geschenken overgedragen aan de Changbai Shan. Vanaf het Chinese stafschip liet men vervolgens twee dozen met Chinees bier in FRISC zakken, waarna snel weer koers werd gezet naar de Holland.
Type 071 Changbai Shan. Het schip ziet er uit als een groot fregat, maar is het toch echt een Landing Platform Dock (LPD). Deze schepen zijn 5 meter langer dan de 205 meter lange Karel Doorman. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Photorun
Nadat de delegatie, en het bier, weer terug aan boord was, was het de hoogste tijd voor een rondje foto's vanaf de FRISC!
Op de Changbai Shan werd de helikopter naar buiten gereden, maar er werd vandaag niet gevlogen. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De Holland en de Changbai Shan. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Bevoorrader Chaohu, de jongste van de drie. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De Changbai Shan met in de verte de Chaohu. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De Yuncheng en de Holland. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Het Type 054A fregat Yuncheng. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De Yuncheng met in de verte de Holland, ook weer gezien vanuit de FRISC. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Rotterdam
Ondertussen stoomden de schepen op naar Rotterdam, waar de Chinese taakgroep vanavond voor anker ging. Maandagochtend zullen zij de eerste Chinese marineschepen zijn in de geschiedenis die Nederland bezoeken. Woensdag is de Changbai Shan bovendien open voor publiek. Lees dit artikel voor meer informatie over de openingstijden en over de Chinese taakgroep.
Meer weten over de schepen zelf? Marineschepen.nl beschreef de Type 054A fregatten en de Type 071 LPD's in deze artikelen uitgebreid.