De Karel Doorman mogelijk ingezet tegen ebola


Bericht geplaatst: 08-10-2014
Laatst aangepast: 09-10-2014


De Karel Doorman is nog aan het proefvaren, maar wordt mogelijk al ingezet in de strijd tegen ebola. Nederland biedt het JSS aan de EU en de VN aan om hulpgoederen en transportmiddelen vanuit EU-lidstaten naar West-Afrika te vervoeren. Dat lieten de ministers Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) en Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie) vandaag weten aan de Tweede Kamer.

tros om bolder Doorman
De Karel Doorman tijdens de eerste binnenkomst in Den Helder. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Minister Ploumen zei daarover tegen de Kamer: “Hulporganisaties hebben behoefte aan medische spullen en voertuigen. Het blijkt lastig deze op de juiste plek te krijgen. Daarom bieden wij extra transportcapaciteit aan.” De EU en de VN coördineren de hulpbehoefte en inventariseren of het schip nodig is.



2 kilometer aan voertuigen
De Karel Doorman kan die capaciteit zeker leveren. Eén van de taken van het JSS is het leveren van noodhulp.

De Doorman bestaat voor een groot deel uit dekken en lucht; hier kunnen voertuigen en helikopters staan. Maar dat kunnen net zo goed hulpgoederen zijn. Het voertuigendek is zo groot dat als je de voertuigen achter elkaar zou zetten er een file zou staan van 2 kilometer. Hulpgoederen kunnen het schip verlaten via de 100 ton roll on/roll off laadklep voor zware voertuigen aan de stuurboordzijde, dit wordt de stern quarter ramp genoemd. Ook kunnen goederen met de laadkraan op de wal worden gezet. Als de Karel Doorman wordt ingezet, moet er wel een goede haven zijn waar het de spullen kan afleveren. Want de A833 beschikt niet over een dok (zoals bijvoorbeeld de Johan de Witt) met landingsvaartuigen die goederen op een strand kunnen parkeren.
Wel heeft het schip een enorm helikopterdek van bijna 100 meter waarop met twee Chinook helikopters (of andere zeer grote heli's) tegelijk geopereerd kan worden.

De Karel Doorman heeft veel meer transportcapaciteit dan de LPD's Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Rotterdam. Ook de laatste twee zijn niet direct beschikbaar; de Rotterdam is in groot onderhoud en de Johan de Witt vertrekt vandaag volgepakt met mariniers en materieel naar Norfolk om als stafschip deel te nemen aan de internationale oefening Bold Alligator.

Proefvaren
Hoewel de Doorman dus al wordt aangeboden, is het nog niet gereed. Op 4 september, vlak voor de Wereldhavendagen in Rotterdam werd het schip pas overgedragen aan de Defensie Materieels Organisatie (DMO). In de periode daarvoor is het schip onderworpen aan tests van de scheepswerf om aan te tonen dat het deel waar de werf voor verantwoordelijk is, voldoet aan de eisen. In een later stadium ging ook DMO tests uitvoeren om de door derden geleverde onderdelen te testen. Na de overdracht is DMO daar verder mee gegaan en staat de rest van de periode in het teken van het testen van het schip als geheel; hoe de verschillende systemen met elkaar samenwerken. Pas daarna staat de overdracht aan de marine gepland en dus de indienststelling medio 2015.

In het Marineblad van deze maand is een uitgebreid artikel verschenen van de hand van LTZTD 2OC dr.ir. Wilbert van Norden, werkzaam bij DMO, over de proefvaart van de Karel Doorman. Daaruit blijkt dat de proefvaart naar tevredenheid verloopt, maar dat er wel 600 verbeterpunten zijn verzameld tijdens de tests. Die punten variëren van ontbrekende bedgordijntjes tot bedradingsfouten. Dit is gebruikeljk, daar is de proeftocht immers voor. Van Norden merkt bovendien op dat dat veel minder is dan de 1.000 punten die in dezelfde periode van Zr.Ms. Groningen waren gevonden, maar ook dat het aantal met de tweede platformproeftocht nog zal toenemen. Toch blijkt ook hier uit dat het schip nog niet af is.

Gelukkig is een belangrijk onderdeel van het schip getest en goed bevonden; de stern quarter ramp hield het gewicht van een zware vrachtwagen met testgewicht.

Ongebruikelijk
Het is ongebruikelijk dat marineschepen worden aangemerkt voor inzet nog voordat de schepen in dienst zijn gesteld. Normaal gesproken vindt dat pas na de indienststelling de opwerkperiode plaats; dan wordt een schip klaargestoomd voor inzet en na meerdere tests en oefeningen is het operationeel inzetbaar. Toch is het de laatste jaren voorgekomen dat tijdens de proefperiode werden ingezet: de Friesland werd begin vorig jaar vervroegd in dienst gesteld toen het naar het Caribisch Gebied moest als stationsschip, terwijl het nog in de afbouwfase was.

Als de Doorman inderdaad ingezet wordt, is de kans aanwezig dat het -net als de Friesland- eerder in de vaart wordt genomen.



Kosten en voorwaarden
De kosten om de Doorman met inzet van alle faciliteiten 3 maanden in de vaart te hebben bedragen maximaal € 13,8 miljoen. Als het JSS wordt ingezet zal de Europese Commissie 55% van de transportkosten betalen. Het overige bedrag wordt vanuit de begroting Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking betaald.

Nederland heeft wel enkele voorwaarden gesteld. Zo mag de Doorman niet varen als een beperkt deel van de transportcapaciteit wordt gebruikt en is het schip alleen beschikbaar voor goederen waarvan de VN zeggen dat er behoefte aan is in West-Afrika. Ten slotte moeten derden de afhandeling in de haven en het transport van de goederen naar de eindbestemming hebben geregeld. Er zijn in Sierra Leone al hulpgoederen in de haven gestrand.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Karel Doorman