Twee patrouilleschepen in dienst gesteld

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 22-01-2013

Vandaag is in Den Helder patrouilleschip Friesland aan de vloot toegevoegd. De ceremonie vond -vanwege de weersomstandigheden- plaats in het overdekte Dok VI, waar de oorlogswimpel werd gehesen en de scheepsbel werd overhandigd.
Vele duizenden zeemijlen naar het zuidoosten werd gisteren ook een OPV in dienst gesteld. In Goa werd de Saryu als eerste van de gelijknamige klasse aan de Indiase marine toegevoegd.
Twee patrouilleschepen van dezelfde generatie, maar die deel uitmaken van twee totaal verschillende marines. Een vergelijking.


Hr.Ms. Friesland
Veel aanwezigen bij de indienststelling van Hr.Ms. Friesland. De ceremonie was minder zonnig dan in India, maar wel sfeervol. (Foto: @GielvanHoorn)

Op de Nieuwe Haven in Den Helder was het -4 en bewolkt. Om bevriezingsverschijnselen bij de aanwezigen te voorkomen, werd de indienststelling in Dok VI van het Marinebedrijf gehouden. Hoe anders was dat een dag eerder aan de Arabische Zee, ruim 4500 kilometer naar het zuidoosten. Daar werd bij stralend weer en een temperatuur van dik dertig graden in de plus patrouilleschip Saryu in dienst gesteld bij de Indiase marine. De ceremonie was volgens de website van de scheepswerf "impressive", INS Saryu "was dressed overall with various flags making the event more colourful".

INS Saryu in dienst
Hoogwaardigheidsbekleders van de Indiase defensie op het helidek van de jongste telg. (Foto: Goa Shipyard Limited)

Zelfde type, andere marine
Hr.Ms. Friesland is als onderdeel van de Hollandklasse een belangrijk schip voor de Koninklijke Marine en voor de Nederlandse marinebouw. Sinds 1993 is de vloot jaar in jaar uit gekrompen en het aantal marineschepen beslaat nu zelfs iets minder dan de helft van de vloot van '93. De marine snakt naar nieuwe schepen en zeker naar patrouilleschepen die de taken in het lagere geweldspectrum van duurdere fregatten kunnen overnemen, zodat zij zich op hun specialiteiten kunnen richten. De Nederlandse marinebouw snakt ook naar nieuwe orders, al richt het zijn pijlen steeds meer op het buitenland.

Hr.Ms. Friesland
Hr.Ms. Friesland tijdens de proefvaart nabij Schotland. (Foto: Facebookpagina Hr.Ms. Friesland)

Ook in India is behoefte aan nieuwe patrouilleschepen, maar daar liggen de zaken heel anders. India is één van de opkomende economiën en investeert fors in de marine. De strijd om de Indische Oceaan (u weet wel, waar mijn laptop en uw telefoon ooit ook hebben gevaren) is net begonnen, één van de oceanen waar onder andere India en China een dikke vinger in de pap willen hebben.

De Indiase marine breidt verder uit en is in geen enkel opzicht te vergelijken met de Nederlandse. Zo heeft India een vloot van bijna 150 schepen (Nederland 26), een eigen marineluchtvaartdienst met 160 vliegtuigen (de Nederlandse is opgegaan in de luchtmacht) en een kleine 60.000 man personeel. Nederland moet het doen met net geen 8.000 militairen. We hebben het dan nog niet eens over Indiase vliegdekschepen en nucleaire onderzeeboten.

Het lijkt natuurlijk absurd om de Koninklijke Marine te vergelijken met die van India, een land met ruim een miljard inwoners, maar er zijn tijden geweest dat vergelijkingen tussen de Indiase en de Nederlandse vloot minder belachelijk overkwamen. Nederland had immers in de vorige eeuw -als belangrijke economie- een goed uitgeruste marine.

Toch zijn er punten waar die vergelijking andere resultaten oplevert. Kwalitatief gezien is de Nederlandse marine nog altijd sterk. De techniek aan boord van de Nederlandse schepen is hoogwaardig en dat bleek ook wel toen Hr.Ms. Rotterdam eind 2012 in Mumbai, India was. Nederland heeft heel veel kennis op het vlak van marinebouw, en India is daar erg in geïnteresseerd.



Harer Majesteits versus Indian Navy Ship
Het is daarom toch interessant om de twee jongste schepen van beide vloten eens met elkaar te vergelijken.

INS Saryu is het eerste schip van de uit vier patrouilleschepen bestaande Saryuklasse. Deze klasse werd besteld na de terroristische aanslag in 2008 op havenstand Mumbai. INS Saryu is net als jaargenoot Hr.Ms. Friesland bedoeld voor taken laag in het geweldspectrum: reddingsacties, counterdrugs, anti-piraterij operaties, etc. Beide schepen zijn ontworpen in eigen land, iets wat in India in het verleden niet gebruikelijk was.

De twee verschillen ook wat afmetingen betreft nauwelijks: Hr.Ms. Friesland is met 107,9 meter precies 2,9 meter langer dan de Indiase evenknie. Wel is de Friesland breder: 16,8 meter versus 12,9 en veel zwaarder: 3710 ton waterverplaatsing versus 2100 ton.

INS Saryu
INS Saryu. (Foto: Indiase marine)

Het meest opvallende verschil is te zien in de bemanning. De schepen van de Hollandklasse zijn groter dan die van de Saryuklasse, maar hebben slechts 55 man/ vrouw aan boord. De Saryu 113!
Juist dit is kenmerkend voor de twee marines. De Nederlandse marine is al decennia bezig met bemanningsreducties omdat dit veel geld in het gebruik van de schepen scheelt. Daarnaast is de kennis voorhanden om zeer geavanceerde apparatuur te bouwen om serieuze reducties te realiseren. In India is die kennis er (nog) niet en de behoefte is er minder; de lonen zijn lager en dan is het soms goedkoper om een mens iets te laten doen dan een machine of software te ontwerpen die soortgelijk werk kan doen. Ter illustratie: een Indiase matroos verdient minimaal €63,- per maand en maximaal €250,-. Het salaris van een Nederlandse matroos der derde klasse begint bij €900,- en eindigt rond de €1700,-.

De vier schepen van de Saryuklasse waren in aanschaf goedkoper. In India werden ze voor 80 miljoen euro per stuk gebouwd door Goa Shipyard. De Hollandklasse kostte 117 miljoen per stuk.

INS Saryu
INS Saryu. (Foto: Indiase marine)

De twee nieuwe schepen hebben diesels aan boord, al zijn de Indiase diesels (SEMT Pielstick) krachtiger dan de MAN's op de Nederlandse schepen. De Pielsticks persen er 7790kW per stuk uit en de MAN's 5460kW ieder, wat uiteindelijk resulteert in een verschil van zo'n 5 knopen in het voordeel van de lichtere en slankere Indiase schepen. Dat valt dus nog mee.

Wat niet meevalt is het verschil in sensoren. De Hollandklasse is op dit onderdeel vele mijlen verder. Net als de Friesland heeft de Saryu een Oto Melara 76mm kanon, zij het dat de Saryu een stealth behuizing heeft en de Friesland de retro-versie. In tegenstelling tot de Friesland heeft de Saryu een close-in weapon system in de vorm van de Russische AK-630.



Aan het werk
Wat het programma van INS Saryu is, is bij Marineschepen.nl niet bekend. Hr.Ms. Friesland moet in ieder geval gelijk aan het werk. Het patrouilleschip beleeft een primeur als het over een aantal weken in de West arriveert waar het als stationsschip zal gaan jagen en redden. Dit is de eerste keer dat een schip van de Hollandklasse deze taak op zich neemt.
Het zal dan niet de eerste keer zijn dat dit schip actie ziet. Op 5 december had de Friesland immers de leiding over de reddingsactie na de aanvaring op de Noordzee. Tijdens de ceremonie in Den Helder werd deze actie uiteraard aangehaald door VADM Borsboom.

Borsboom en Hennis
VADM Matthieu Borsboom en Minister van Defenie Jeanine Hennis spraken beiden de aanwezigen toe. (Foto: AudioVisuele Dienst Defensie/ Facebookpagina Koninklijke Marine )

Minister van Defensie Jeanine Hennis greep tijdens haar toespraak de kans om weer te pleiten voor investeringen in Defensie: "De Nederlandse krijgsmachtdelen beschouw ik dan ook als de Deltawerken van onze economie. En dus moeten we daar zuinig op zijn. En dus moeten we durven investeren.”

Wat de exacte inhoud was van de toespraken in India is niet bekend gemaakt. Wel dat voor de aanwezige hoogwaardigheidsbekleders de zogenaamde ‘Commissioning Warrant’ van de Indiase marine werd voorgelezen. Er zal zeker niet gepleit zijn voor nieuwe investeringen in de marine, het Indiase marinebudget is net met 75% gestegen.

Vandaag werd de Nederlandse marine met een broodnodig nieuw patrouilleschip uitgebreid. De Indiase marine kreeg er gisteren één bij, maar kijkt vooral uit naar de komst van de twee nieuwe vliegkampschepen, 8 nieuwe onderzeeboten, 18 nieuwe fregatten, 44 nieuwe gevechtsvliegtuigen en 12 nieuwe maritieme patrouillevliegtuigen.


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht



Gerelateerde artikelen
Holland klasse

Friesland klaar voor missie
OPV's ingezet na aanvaring
OPV Nieuw-Zeeland in dienst