Japan boos om bedreiging China met radar

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 06-02-2013
Laatst aangepast: 07-02-2013


Japan beschuldigt Chinese fregatten van het richten van een doelaanwijsradar op een Japanse destroyer en een helikopter, zo werd dinsdag bekend.
Volgens Japan hebben de incidenten half en eind januari plaatsgevonden in wateren rond de betwiste Senkaku eilanden. Een doelaanwijsradar wordt door marineschepen gebruikt om raketten te leiden naar het doel en kan de laatste stap voor een aanval zijn.
De situatie rond de Senkaku eilanden lijkt hiermee opnieuw te verslechteren.


JS Yudachi
JS Yudachi werd aangestraald volgens Japan.

Gevaarlijk
Marineschepen gebruiken radars om de omgeving op zee en in de lucht in beeld te brengen. Behalve deze zoekradars, wordt voor een aantal wapensystemen zogenaamde doelaanwijsradars of volg- en belichtingsradars gebruikt. Raketten zoals de ESSM gebruiken de echo van de doelaanwijsradar om de locatie van het doel te bepalen.

Het "belichten" van een vliegtuig of schip met een dergelijke radar staat zo ongeveer gelijk aan het richten van een pistool op een persoon. In het vliegtuig en aan boord van het marineschip wordt het signaal ontvangen en door de systemen onmiddelijk herkend als doelaanwijsradar (inclusief welk type). Vanzelfsprekend gaan alle alarmbellen direct rinkelen, want even later zou een raket hun kant op kunnen komen. Dergelijke acties zijn, ondanks dat ze in het verleden weleens zijn toegepast door Iraanse eenheden, ongewoon en ernstig.

Het was dan ook niet verwonderlijk dat de Japanse Minister van Defensie Itsunori Onodera tijdens de persconferentie die dinsdag in Tokyo werd gehouden, sprak over acties die tot zeer gevaarlijke situaties hadden kunnen. De Japanse premier Shinzo Abe kwalificeerde de Chinese acties ook als "gevaarlijk" en "betreurenswaardig".



De fregatten en destroyer in kwestie
Volgens Japan voer de Japanse destroyer JS Yudachi van de Murasame klasse op 30 januari in de wateren waar ook de Senkaku eilanden liggen, toen het door een radar van een Chinees fregat van de Type 053H3 klasse werd aangestraald.

JS Yudachi, een 151 meter lange torpedobootjager uit 1996, is bewapend met ESSM raketten tegen luchtdoelen, SSM-1B surface-to-surface missiles van Japanse makelij, torpedo's, een 76 mm kanon en 2 Phalanx snelvuurkanons.
De Chinese Type 053H3 (Jiangwei-II) is met 112 meter heel wat kleiner, wat ouder en minder bewapend. De luchtverdediging is met de HQ-7 SAM beperkt, evenals de "surface warfare" met het YJ-82 wapensysteem tegen oppervlakteschepen.

Eerder, op 19 januari, moet iets soortgelijks zijn gebeurd met een Japanse boordhelikopter. Een Chinees fregat van de Type 054 klasse (Jiangkai-I) richtte toen zijn volg- en belichtingsradar op de Japanse heli.

Dit fregat is als opvolger van de Type 053H3 een iets modernere klasse en 12 meter langer. Deze schepen hebben meer stealth eigenschappen en een geavanceerd wapensysteem tegen oppervlakteschepen (YJ-83), maar de luchtverdediging is hetzelfde als die van de Type 053H3. Het kanon is van een stevig kaliber: 100mm.

In beide situaties is het bij belichten gebleven en zijn geen raketten afgevuurd of schoten gelost.

JS Yudachi
Type 053H3 fregat tijdens het binnenlopen van een Australische haven. (Bron: Crouchy69)

JS Yudachi
Type 054 fregat.

Niet op zich
Deze incidenten staan overigens niet op zich, het zijn de meest recente uit een reeks gebeurtenissen waar voornamelijk kustwachtschepen en vliegtuigen van de Japanse en Chinese luchtmachten waren betrokken. Voor zover wij konden nagaan, was dit het eerste incident in zijn soort tussen Japan en China. De gebeurtenissen draaien, zoals bekend, om de Senkaku eilanden die in het najaar van 2012 waren genationaliseerd door Japan, maar die ook geclaimd worden door China.



Aangestraald worden door een vijandelijke radar is Nederlandse schepen ook eens overkomen. De alarmbellen gingen in 2002 rinkelen aan boord van Hr.Ms. Van Amstel en Hr.Ms. Philips van Almonde die in de Straat van Hormuz werden belicht door een radar van een Iraanse lanceerinstallatie. 1

STIR
Een Nederlandse volg- en belichtingsradar: de STIR van Thales (bevindt zich niet a/b van Chinese schepen). Dit soort radars zendt een heel smalle sterke radarstraal uit waarmee het luchtdoel aanwijst.


De werking van radars uitgelegd door Thales.

Noten
1.Van Rijen, M., Grijs op zee werkt preventief, Almo en Van Amstel leveren reele bijdrage; Alle Hens, april 2002, pp 4-7



Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht



Gerelateerde artikelen