Marineschepen.nl
 
   
 

Mijnenjager vast op koraalrif

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 20-01-2013

De Amerikaanse mijnenjager van de Avengerklasse, USS Guardian, zit sinds afgelopen donderdagochtend vast op een koraalrif nabij de Filipijnen. Zowel dit Tubbataha rif als het schip lopen steeds meer schade op naarmate de mijnenjager langer vast zit. Een groot deel van de bemanning is inmiddels van boord gehaald, terwijl de resterende bemanningsleden, Amerikaanse marineschepen samen met Filipijnse instanties nog altijd bezig zijn het schip los te krijgen.

Al vrij snel na de aanvaring sprak de Amerikaanse marine van mogelijke fouten in de elektronische kaarten en andere marineschepen kregen de opdracht om de papieren zeekaarten te gebruiken ter controle.


USS Guardian koraalrif
USS Guardian vast op een koraalrif. (Foto: Filipijnse Defensie)

USS Guardian was net onderweg van de Filipijnen richting Indonesië toen het om 02.25 uur lokale tijd op donderdag 17 januari in de Suluzee aan de grond liep. Geen van de bemanningsleden raakte daarbij gewond, maar het schip raakte beschadigd en maakte water. De bemanning ging direct aan de slag om de averij te bestrijden en het schip los te krijgen.

De pogingen om het mijnenbestrijdingsvaartuig weer varende te krijgen mislukten en 7 van de 72 Amerikanen moesten een dag later overstappen op USNS Bowditch (oceanografisch onderzoeksvaartuig van de Pathfinderklasse, US Navy) en het koopvaardijschip C-Champion. Marineschepen van de Amerikaanse Zevende Vloot zijn sindsdien ter plaatse om te assisteren bij acties en proberen samen met Filipijnse instanties de Guardian vlot te trekken.
Zeven personen, waaronder de commandant en de eerste officier, zijn aan boord gebleven om de brug en technische centrale te bemannen.

USS Guardian koraalrif
Muurvast. (Foto: Filipijnse Defensie)

Tot op heden is het niet gelukt het schip los te krijgen en de zee is nog altijd onstuimig. De mijnenjager is zelfs door de golven een kwartslag gedraaid en ligt nu verder op het rif. Ook maakt de Guardian volgens de US Navy een lichte slagzij naar bakboord. Een speciaal team van de Amerikaanse marine is onderweg en zal aan boord gaan voor een inventarisatie en verdere acties te leiden.

Op de Filipijnen is geschokt gereageerd op het incident. De bij duikers geliefde Tubbataha riffen maken namelijk deel uit van de UNESCO Werelderfgoedlijst en zijn onderdeel van een beschermd nationaal park. De mijnenjager had toestemming moeten krijgen voor schip door het park heen had mogen varen, aldus de autoriteiten die vrezen voor grote schade aan het koraal. Het schip lekt geen olie.



Fouten in elektronische kaart
Of men op de brug van de mijnenjager ook echt wist dat men door de Tubbataha riffen voer is overigens nog maar de vraag. Al vrij snel na het ongeluk kwam de Amerikaanse marine met het bericht dat de U.S. National Geospatial-Intelligence Agency (NGA) fouten had gevonden in de elektronische kaarten van het bewuste gebied. De NGA is, net als de Dienst der Hydrografie een militaire instantie, en onder andere verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de zeebodem. De dienst startte direct een onderzoek waar een dag later uit bleek dat de locatie van de Tubbataha riffen niet goed was weergegeven. De wijde omtrek van deze riffen was volgens de NGA wel goed in kaart gebracht.

De Amerikaanse marine gaf aan marineschepen direct opdracht om de papieren zeekaarten van het gebied te gebruiken, omdat die wel nauwkeurig zouden zijn. Of de fout in de elektronische kaart de enige oorzaak was voor de aanvaring is nog niet bekend. De US Navy stelt -zoals gebruikelijk- een uitgebreid onderzoek in naar de exacte toedracht van het nachtelijke incident.

Ook de Nederlandse marine vaart op elektronische zeekaarten.



De Tubbahata riffen op Google Maps.

Avengerklasse
USS Guardian is één van de 14 mijnenbestrijdingsvaartuigen van de Avengerklasse. Het schip werd in 1989 in dienst gesteld en heeft Sasebo, Japan, als thuisbasis. De mijnenjagers zijn van hout, de romp is gemaakt van hout en glasvezelversterkt kunststof. De 68 meter lange schepen bieden plaats aan maximaal 84 personen, hebben een diepgang van 4,6 meter en een maximale snelheid van 14 knopen.



USS Guardian
USS Guardian in 2003 nabij Sasebo, Japan. (Foto: US Navy)




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht



Gerelateerde artikelen
Guardian uit dienst

Mijnenjagen- of -vegen?