Marineschepen.nl
 
   
 

Veel bezoekers Chinese marineschepen in Rotterdam


Bericht geplaatst: 28-01-2015
Laatst aangepast: 29-01-2015


Er waren vandaag meer bezoekers op de open dag van de Changbai Shan afgekomen dan gedacht en daarom besloten de Chinezen om ook de andere twee schepen open te stellen voor publiek. Marineschepen.nl was ter plaatse en werd gevolgd door Radio 1 verslaggever Martijn Grimmius.

Chinese marineschepen
De Erasmusbrug in Rotterdam met op de voorgrond het Chinese fregat Yuncheng en bevoorrader Chaohu, gezien vanaf het LPD Changbai Shan. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

De Chinese taakgroep die deze week een bezoek brengt aan Rotterdam, was vandaag te bezoeken voor het publiek. In eerste instantie zou alleen het amfibisch transportschip Changbai Shan geopend zijn voor publiek, maar omdat er toch veel meer bezoekers de kou en harde wind trotseerden, werden de andere schepen ook geopend voor publiek.



Zoals u wellicht al had gezien is op Marineschepen.nl eerder een uitgebreide reportage verschenen van de ontmoeting op zee met de Chinese taakgroep. Vandaag was de kans om ook daadwerkelijk een bezoek aan boord te brengen van de schepen. Hoofdredacteur van Marineschepen.nl, Jaime Karremann, werd daarbij op de voet gevolgd door verslaggever Martijn Grimmius voor live uitzendingen in het Radio 1 programma De Ochtend.

Al snel bleek dat een microfoon aan boord van het Chinese stafschip voor enige consternatie zorgde en een officier van de Changbai Shan probeerde het eerste interview te onderbreken... De drie interviews kunt u hier terugluisteren.

Chinese marineschepen
De Changbai Shan. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Bijzonder
Dé vraag die in de aanloop naar de reportage van vandaag door redacteuren van De Ochtend werd gesteld was: hoe bijzonder is het dat Chinese marineschepen Rotterdam bezoeken? Dat is heel bijzonder en precies de reden waarom er zoveel aandacht voor is op Marineschepen.nl.

De Chinese marine is een heel grote marine, die bovendien razendsnel wordt uitgebreid. Bij zo'n grote marine verwacht je ook dat zij de wereld over varen, net als de Koninklijke Marine tot het jaar 2000 deed met de verre reizen met namen als Fairwind en Far East Racing Team. Maar waar de Nederlandse marine al haast sinds de oprichting gewend is om duizenden zeemijlen van huis te opereren, bezocht de Chinese marine pas in 1985 voor het eerst een buitenlandse haven! Die reis werd bovendien, heel voorzichtig, gemaakt door dicht bij de kust te blijven.

Pas in 2001 bezocht het eerste Chinese eskader Europa en in 2002 was de eerste wereldreis een feit. China was daarvoor niet alleen in zichzelf gekeerd, maar ook vooral gericht op het land. Maar bij een grote economie hoort een grote marine, zo is de redenering en bovendien verantwoordelijkheden. Dus toen piraten in de Golf van Aden o.a. de Chinese export naar Europa schade toebrachten, zond China marineschepen voor de eerste echte internationale maritieme missie richting Somalië. Nu, iets meer dan 6 jaar later, hebben maar liefst 19 Chinese taakgroepen bijgedragen aan de bestrijding van piraterij rond de Hoorn van Afrika.

Het bezoek aan Rotterdam door deze schepen is dus niet alleen bijzonder omdat dit het eerste bezoek is, maar ook omdat het een kleine, en zichtbare, stap is in een lange sprint van de Chinese marine van een kustmarine naar de grootste marine ter wereld.

Chinese marineschepen
De rode loper was uitgerold. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Aan boord
Waar in het verleden bezoekende marineschepen van NAVO-landen regelmatig open waren voor publiek, zijn zij in verband met terrorisme dreiging tegenwoordig vaak gesloten. Vandaag was iedereen welkom aan boord van de Chinese marineschepen. Zelfs tassen mochten mee aan boord. Ook beperkte het bezoek zich niet tot een 'rondje open dekken', maar kreeg iedereen ook de kans om een kijkje in het binnenste van de Chinese schepen te nemen. Al was binnen foto's maken verboden.

Het bezoek aan het binnenste was interessant, al hield het vooral een wandeling door wat gangen in. Op de Changbai Shan was het toegestaan om een kijkje te nemen op de brug. Hier viel op dat er geen stoelen waren. Ook de roerganger, die wat verder naar achteren was gepositioneerd, moet staan. Er was geen kaartentafel, maar wel een groot display en dus gebruikt men zeer waarschijnlijk aan boord van dit schip een elektronische kaart.

De ruimte die op het fregat te zien was, was het eetverblijf. Een sobere ruimte met metalen bankjes zonder rugleuning. Aan de wanden was een reeks kleine plastic ventilatoren gemonteerd. Dat is doorgaans niet nodig bij een goed werkende airconditioning. De gangen waren eveneens leeg, eenvoudig en kaal op wat ingelijste oplichtende affiches na. Het zag er niet modern en geavanceerd uit, terwijl dit een heel nieuwe serie fregatten betreft.
Er waren wel kabels te zien onder de plafonds, maar geen netwerkkastjes, schakelkasten, computers, wifi-zenders, etc. zoals deze op Nederlandse schepen te zien zijn. Ook waren er geen brandblusmiddelen te zien. Mogelijk was al het voorgaande werggewerkt, maar die kans lijkt niet zo groot.

Al met al maakte het fregat geen geavanceerde, maar ook geen robuste indruk.

Foto´s
Buiten was het gelukkig wel toegestaan om foto´s te maken en dat leverde de volgende beelden op.

Chinese marineschepen
Op de foto met een Chinese militair. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Chinese marineschepen
Een batterij fotografen voor de Harbin Z-9C boordhelikopter van de Yuncheng. De Z-9C is een in licentie gebouwde Eurocopter AS565 Panther in dienst van de Chinese marineluchtvaartdienst. Deze heli is ontworpen voor onderzeebootbestrijding. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Chinese marineschepen
Het kanon van de Yuncheng is een 76mm kanon. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Chinese marineschepen
Nog een foto vanaf de bak van de Yuncheng. Hier is de verticale lanceerinrichting (VLS) te zien voor de HQ-16 luchtverdedigingsraketten. Deze VLS lijkt sterk op de Amerikaanse Mk 41 VLS die ook in gebruik is bij de Nederlandse marine op de LCF'en. Bij een lancering gaan twee kleppen open: eerst de langwerpige, daar komt dan de steekvlam uit van de raket. De vlam van de raket wordt namelijk op de bodem van de lanceerinrichting naar boven gebogen. Vervolgens gaat de vierkante klep open zodat de raket de VLS kan verlaten. Boven de brug is de Type 382 3D radar te zien die bestaat uit twee platen. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Chinese marineschepen
Op het helidek van de Changbai Shan stonden twee helikopters. Hier de Z-8, een Chinese Aérospatiale SA 321 Super Frelon. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Chinese marineschepen
Om zichzelf te kunnen beschermen hebben de Chinese LPD's vier van deze zogenaamde Close-In Weapon Systems (CIWS). Dit is een AK-630 30mm CIWS en haalt een vuursnelheid van 5.000 schoten per minuut. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Chinese marineschepen
Oud-marinier Kees Bunschoten (ook te horen op de radio) ruilt een oude marinierspet voor een Chinees marinepetje. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Chinese marineschepen
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Chinese marineschepen
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Type 054A fregat
Type 071 LPD
Hollandklasse OPV
Chinese taakgroep Noordzee
Chinese schepen naar R'dam