Marineschepen.nl
 
   
 

Verstekelingen aan boord Karel Doorman


Bericht geplaatst: 20-01-2015
Laatst aangepast: 20-01-2015


Aan boord van het JSS de Karel Doorman zijn drie verstekelingen aangetroffen. Tijdens een inspectieronde troffen bemanningsleden de ongenode gasten aan. Dat maakte het Ministerie van Defensie vandaag bekend. De Karel Doorman verliet donderdag 15 januari de haven van Dakar, Senegal, en is op weg naar Den Helder waar het de 24e aan zal komen.

Karel Doorman
De Karel Doorman in Den Helder. De drie moesten een flink eind klimmen om aan boord te komen. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Vanochtend werd bekend dat tijdens het havenbezoek aan Dakar, Senegal, drie verstekelingen aan boord waren geklommen via de trossen. Zij hadden zich onder andere in een reddingboot verstopt en werden door de bemanning ontdekt.



Hoe lang de verstekelingen onopgemerkt aan boord waren, kon het Ministerie van Defensie vanmiddag niet tegen Marineschepen.nl zeggen, maar wel dat het Ministerie vanochtend van het incident hoorde.

De verstekelingen zijn na ontdekking onder toezicht geplaatst en krijgen van de bemanning eten en drinken. Ook werd het drietal direct medisch onderzocht. Zij hadden geen verschijnselen van ebola of andere acute medische aandoeningen.

Bij aankomst in Den Helder op 24 januari worden de verstekelingen overgedragen aan de marechaussee.

Karel Doorman
Op deze foto is te zien dat de onderofficier van de wacht vanaf de valreep het schip niet kan overzien. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Amsterdam
Op oude schepen, zoals Zr.Ms. Amsterdam, waren nog veel open dekken, omdat men toen nog niet of nauwelijks bezig was met stealth. In de midscheeps stond de onderofficier van de wacht die een uitstekend overzicht over de kade en het schip. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Vervelend
Het veiligheidsincident met de ongenode gasten heeft plaats aan het einde van een succesvolle tweede missie van de Karel Doorman die op 12 december begon. De Karel Doorman verliet toen Vlissingen met hulpgoederen voor landen die door ebola zijn getroffen. Eerst loste het JSS goederen in Sierra Leone, na kerst volgde Guinee en tot slot Liberia.

Op 12 januari arriveerde de Doorman in de laatste haven, Dakar in Senegal. Daar was het schip voor een logistieke stop en voor rust en ontspanning (R&R). Drie dagen later verliet het JSS Senegal en zette koers naar Den Helder.

De haven in Dakar werd bewaakt door de autoriteiten en aan boord van de Doorman werd zoals gebruikelijk door de eigen bemanning wacht gelopen. Normaal gesproken bestaat deze 'reewacht buitenland' uit personeel dat ervoor zorgt dat het leven aan boord door kan gaan: o.a. elektriciteit, werkend sanitair en maaltijden. Ook zijn mensen ingedeeld om het schip te beveiligen en gasten welkom te heten. Afhankelijk van (terreur)dreiging in een haven kunnen extra wachtposten worden aangesteld.

Het is onbekend of de procedures en middelen op de Doorman waren aangepast aan de grootte en het ontwerp van het schip. De onderofficier van de wacht heeft immers vanaf de valreep geen beeld van het totale schip. Bij kleinere schepen en bij de open marineschepen in het verleden was dat wel zo.

Defensie gaat de wachtprocedures nu nader bekijken en onderzoeken hoe de drie verstekelingen ongezien aan boord wisten te komen. Een woordvoerder van Defensie reageerde: "Het is een vervelende situatie. Dit had niet mogen gebeuren".

Gelukkig is het gebleven bij een vervelende situatie. De verstekelingen hadden zeer waarschijnlijk niets kwaads in de zin. Kwaadwillenden hadden grote schade aan schip en bemanning kunnen aanrichten.



Uitzonderlijk
Dat zich een verstekeling aan boord van een Nederlands marineschip bevindt, is uitzonderlijk. Voor zover Marineschepen.nl kon nagaan, was het een verstekeling in 1953 voor het laatst gelukt om mee te reizen met een Nederlands marineschip.

Het betrof destijds een Nederlander die was gedeserteerd uit het Franse leger en in Algerije aan boord glipte van Hr.Ms. De Zeven Provinciën, een kruiser met 900 bemanningsleden. Hij kreeg echter hulp van een bemanningslid en wist zich verkleed als matroos 65 dagen lang onopvallend door het schip te bewegen. Eenmaal in Rotterdam ging hij ongezien weer van boord.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
JSS Karel Doorman

DMAN in Freetown
2e lading in Vlissingen
Laatste offload in Liberia
DMAN lost in Sierra Leone
Video laden DMAN
Interview commandant DMAN
Doorman vertrekt binnenkort
DMAN mogelijk tegen ebola