Marineschepen.nl
 
   
 

Vliegdekschip HMS Queen Elizabeth gedoopt


Bericht geplaatst: 04-07-2014
Laatst aangepast: 04-07-2014


In Rosyth, Schotland, is vanmiddag het grootste Britse marineschip in de geschiedenis gedoopt door koningin Elizabeth. Rond 1300 uur Nederlandse tijd spatte de fles whisky op de boeg van HMS Queen Elizabeth aan stukken. De doop, of eigenlijk naamgevingsceremonie, vormt een belangrijke mijlpaal in de bouw die in 2009 startte. De QE moet in 2016 gaan varen, of het tweede schip ooit onder Britse vlag zal varen wordt volgend jaar duidelijk.

Queen Elizabeth
HMS Queen Elizabeth vlak voor de ceremonie. (Foto: Royal Navy)

Eerder deze week stond het grootste Nederlandse marineschip ooit in de spotlights, toen de Karel Doorman voor het eerst in Den Helder was. Vandaag was het de beurt aan het grootste (en langste) Britse marineschip in de geschiedenis. De QE is echter nog veel groter dan de Karel Doorman en zelfs drie keer groter dan de voorgangers, de Invincibleklasse.



Onder een grijs Schots wolkendek verzamelden vandaag honderden genodigden (waaronder premier Cameron), pers, personeel van de Aircraft Carrier Alliance en mannen en vrouwen van de Royal Navy in de bekende Schotse havenplaats Rosyth. Daar in No. 1 Dock van Babcock Marine zijn de afgelopen jaren alle modules van het eerste vliegdekschip samengevoegd. Behalve HMS Queen Elizabeth, was er nog een carrier: HMS Illustrious was speciaal voor de ceremonie naar Schotland gereisd.


De ceremonie in het kort.

I name this ship Queen Elizabeth
Koningin Elizabeth sprak de aanwezigen kort toe: "The first Queen Elizabeth marked a new class of battleships and entered service during the First World War. She too was associated with Rosyth, having been refitted here early in the Second World War prior to distinguished service in Mediterranean and Far East.

A new generation now works here and in other shipyards and businesses across the country, whose skill and labor built this new ship.
Like her illustrious predecessor, this Queen Elizabeth is innovative and first of class. She marks a new phase in our naval history, being the largest ship ever built for the Royal Navy. She and the aircraft operating form her deck will also usher in an exciting new era of capability and co-operation, jointly engaging the Royal Navy and the Royal Air Force as well as the international partners, especially the United States and France.

Lord Mountbatten told my father, on becoming King, that there is no more fitting preparation to be King than to have been trained in the Royal Navy.
My own personal associations, especially as the proud sponsor of six other warships and submarines, remind me that that reputation for excellence continues to this day.

In sponsoring this new aircraft carrier, I believe that Queen Elizabeth, as flagship for the Royal Navy, will be a source of inspiration and pride for us all.

The Lord High Admiral, the Duke of Edinburgh, joins me in congratulating all those involved in the Aircraft Carrier Alliance on this magnificent achievement and wishing her first ship’s company well in the time ahead.

Wherever the ship may serve, whatever tasks may be asked of her, let all those who serve in her know that on this day she was blessed with the prayers of us all for her success and for her safe return to calm waters.

I name this ship Queen Elizabeth. May God bless her and all who sail in her."


British Forces TV nam een kijkje aan boord voorafgaand aan de ceremonie.

Na een druk op de knop spatte een fles Bowmore Islay malt whisky in stukken op de romp van HMS Queen Elizabeth. Ditmaal, om de band met Schotland duidelijk te maken, was de Schotse whisky namelijk verkozen boven de traditionele champagne. Wie weet heeft het aanstaande Schotse referendum er nog mee te maken gehad.

Veel werk
Na deze belangrijke mijlpaal is het werk nog niet gedaan. Het schip, waarvan de eerste plannnen in 1998 gestalte kregen, zal pas in 2016 gaan proefvaren. Veel haast hoeft de bouwer er overigens niet mee te maken, want de bouw van de beoogde carriervliegtuigen verloopt ook allerminst ideaal. De F-35B Lightning II, waar de QE er straks maximaal 36 van kan meenemen, zullen in 2018 operationeel moeten zijn. Het schip en de air wing samen zijn vanaf 2020 inzetbaar.


Eén van de filmpjes die tijdens de naming ceremony werd vertoond.

Kritiek
Net als op de nieuwe vliegtuigen, is ook op de nieuwe carriers kritiek. De schepen zouden oorspronkelijk in 2012 gereed zijn en de helft kosten. Deels zijn de kostenstijgingen veroorzaakt door de marine en bouwers, en deels door de Britse politiek die de bouw vertraagde en het ontwerp liet aanpassen.

Er is ook kritiek op het feit dat de Royal Navy straks maximaal twee of slechts één carrier heeft. Als beide schepen in de vaart komen, zal -door onderhoud- er vaak maar één beschikbaar zijn. Het concentreren van de Britse vloot rond één carrier wordt door sommigen gezien als een groot risico en zij hadden liever meerdere goedkopere schepen gezien. De reserves zijn dan beperkt en de carrier group kan op slechts één plaats tegelijk zijn.



Groot
De Queen Elizabethklasse bestaat -volgens de oorspronkelijke plannen- uit twee schepen: HMS Queen Eliabeth en HMS Prince of Wales. Beide schepen zijn 280 meter lang en hebben een waterverplaatsing van 65.000 ton. Ieder schip heeft een bemanning van 679 personen en inclusief de boordvliegploeg is dat 1600 m/v. HMS Queen Elizabeth is het tweede marineschip met deze naam.

Lees meer over deze schepen op de infopagina van de Queen Elizabethklasse op Marineschepen.nl.
comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Queen Elizabethklasse