Voormalige Nederlandse marineschepen wereldwijd in spotlight


Bericht geplaatst: 30-12-2014
Laatst aangepast: 30-12-2014


Voormalige Nederlandse marineschepen staan vandaag en gisteren in de spotlights in Peru, Griekenland en IndonesiŽ. Twee vroegere Nederlandse fregatten werden in de Adriatische Zee en in de Javazee ingezet en de Amsterdam arriveerde na een reis van bijna 20 dagen in de nieuwe Peruaanse thuishaven.

Yos Sudarso
KRI Yos Sudarso was twintig jaar Hr.Ms. Van Galen. De schepen zijn gemoderniseerd, maar de radars van Holland Signaal staan er nog op. (Foto: Indonesische marine)

Veel Nederlandse marineschepen zijn de afgelopen jaren (vervroegd) afgestoten en leiden een tweede leven in soms een ver buitenland. Deze schepen worden vaak ingezet, maar erg veel horen we er niet van in Nederland. Vandaag en gisteren stond een klein aantal marineschepen dat eerder in Nederlandse dienst was in de schijnwerpers: het vroegere fregat Hr.Ms. Van Galen (Van Speijkklasse), S-fregat Hr.Ms. Van Kinsbergen (Kortenaerklasse) en Zr.Ms. Amsterdam.



IndonesiŽ
Vrijwel direct nadat bekend was dat vlucht QZ8501 van AirAsia vermist was, stuurde de Indonesische marine maar liefst 12 marineschepen naar zee om te zoeken. Drie van die schepen voeren eerder -voor kortere of langere tijd- onder Nederlandse vlag. Het fregat KRI Yos Sudarso (Van Galen), mijnenjager KRI Pulau Rengat en het nieuwe Sigma-korvet KRI Hasanuddin speurden de zee af.

Vandaag werden de wrakstukken van de vermiste Airbus ontdekt, waarna de berging aanving. Het in Groot-BrittanniŽ gebouwde korvet KRI Bung Tomo nam 40 lichamen aan boord. De Bung Tomo wordt bijgestaan door onder andere KRI Yos Sudarso.

KRI Yos Sudarso voer van 1967 t/m 1987 onder Nederlandse vlag als Hr.Ms. Van Galen. De F803 was ťťn van de zes fregatten van de Van Speijkklasse, of MLM'ers. De Yos Sudarso is net als de andere schepen van de Ahmad Yaniklasse gemoderniseerd. Zo heeft het stoombedrijf plaatsgemaakt voor diesels en zijn Chinese anti-schipraketten geÔnstalleerd.

KRI Pulau Rengat was bedoeld voor de Koninklijke Marine, maar werd verkocht tijdens de bouw en in 1988 in dienst gesteld bij de Indonesische marine. Ook KRI Hasanuddin werd in Nederland gebouwd, en maakt deel uit van de Diponegoroklasse. Deze vier korvetten werden in de periode 2007-2009 in dienst gesteld bij de Indonesische marine.



Griekenland
De afgelopen dagen was in Griekenland het S-fregat HS Navarino in het nieuws. Dit fregat werd als eerste naar de in nood verkerende ferry Norman Atlantic gestuurd. Nadeel was echter dat de voormalige Van Kinsbergen eerst ruim 400 zeemijlen moest afleggen. Bij aankomst in de Adriatische Zee, had de -beter uitgeruste- Italiaanse marine de coŲrdinatie op zich genomen en restte voor het S-fregat een bijrol als 'hub' voor heli's tussen Corfu en de ferry.

Vanmiddag was de oude F809 echter opnieuw internationaal nieuws toen het richting de Blue Sky M werd gedirigeerd. Dat schip voer bij Corfu toen 112 werd gebeld en melding werd gemaakt van gewapende mannen aan boord van de koopvaarder. Volgens de autoriteiten zouden 600 vluchtelingen aan boord zijn. Griekse speciale eenheden werden op het schip afgestuurd, evenals de Navarinon. Nadat de kapitein van de Blue Sky M de Italiaanse autoriteiten ervan had verzekerd dat er niets aan de hand was, werd het naar ItaliŽ gestuurd.

De Navarinon hoefde verder niet in actie te komen. Op de pagina met het nieuwsbericht over de oude Van Kinsbergen, staat ook een YouTube-film van 45 minuten over de Navarinon. Hier is te zien dat het schip is gemoderniseerd, maar dat toch nog veel hetzelfde is gebleven.

BAP Tacna
BAP Tacna bevoorraadt voor het eerst andere Peruaanse marineschepen. Links op de foto het fregat BAP Quinones en rechts BAP Villavisencio, beide van Italiaanse makelij. (Foto: Peruaanse marine)

Peru
Na een reis van 19 dagen vanuit Den Helder, via het Panamakanaal, arriveerde BAP Tacna gisteren in Peruaanse wateren. Het schip was op 4 december in Den Helder overgedragen aan Peru, nadat het 19 jaar had dienst gedaan als Hr.Ms./ Zr.Ms. Amsterdam. Aan boord bevinden zich nog een handjevol ervaren Nederlandse marinemannen, die de Peruanen tijdens de oversteek moesten bijstaan als zich onverhoopt grote technische problemen voor zouden doen.

Even na het Panamakanaal werd de Tacna opgewacht door twee Peruaanse marineschepen, die gelijk aan diesel wilden hebben. Zo was de eerste Peruaanse bevoorrading op zee een feit. Verrassend genoeg werd na afloop van de BOZ de Amsterdam-vlag als vanouds weer gehesen.

BAP Tacna
De aankomst van BAP Tacna in Peru, waarna het middels een grootse ceremonie werd opgenomen in de Peruaanse vloot. (Foto: Peruaanse marine)

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
S-fregatten
Van Speijkklasse
Zr.Ms. Amsterdam

Ex-Van Kinsbergen ingezet
Norman Atlantic in nood
Amsterdam uit dienst