Marineschepen.nl
 
   
 

Zorgen na 12 incidenten in 8 maanden


Bericht geplaatst: 10-03-2014
Laatst aangepast: 10-03-2014


De Indiase marine heeft sinds augustus 2013 te maken gehad met niet minder dan twaalf ernstige incidenten. De marine die juist nu hard werkt aan uitbreiding om de competitie op de Indische Oceaan met grote rivaal China aan te kunnen, staat onder druk. Op een onderzeeboot, een mijnenveger en een vliegdekschip brak brand uit, andere schepen liepen aan de grond of kwamen in aanvaring.
Afgelopen weekend werd de trieste reeks uitgebreid met een ongeluk op een nucleaire onderzeeboot in aanbouw: 1 dode.

Indiase vliegkampschepen
INS Vikramaditya vaart voor het eerst Indiase wateren binnen. Het schip kende tijdens de bouw en proefvaart veel problemen, maar was uiteindelijk in 2013 toch gereed om overgedragen te worden. Het wordt begeleid door de oude INS Viraat (boven in beeld). (Foto: Indiase marine)

Rampjaar
Het kon niet op voor de Indiase marine. "De 21e eeuw is een maritieme eeuw," sprak een Indiase admiraal. Jaren geleden besloot het land de vloot grondig te vernieuwen en uit te breiden om de belangen op zee te kunnen beschermen. Het zag grote rivaal China steeds meer investeren in de zeestrijdkrachten, wiens invloed steeds verder richting de Indische Oceaan kroop.



DHet gigantische nieuwbouwprogramma leek vorm te krijgen. Niet minder dan 3 vliegkampschepen, 16 nucleaire onderzeeboten, 12 conventionele onderzeeboten, 4 LPD's, 4 LST's, 5 patrouilleschepen, 11 torpedobootjagers, 23 fregatten, 12 korvetten, 4 mijnenjagers, 14 patrouilleboten, 6 onderzoeksvaartuigen, 1 zeilschip en 2 bevoorradingschepen, zijn gepland, besteld, in aanbouw of net opgeleverd. (De Indiase marine bestaat nu uit zo'n 180 schepen.)

Hoogtepunten in het feestjaar 2013 zouden de proefvaarten van de eerste in India gebouwde nucleaire onderzeeboot Arihant en van het nieuwe vliegkampschip Vikramaditya zijn. Maar de vele incidenten zorgden ervoor dat 2013 een rampjaar werd. Niet alle incidenten waren even ernstig, maar vooral het hoge tempo van ongelukken viel op.

Indias eskader
De Indiase marine is groot: 180 schepen, 250 vliegtuigen en 60.000 man personeel. (Foto: Indiase marine)

Van regen in de nucleaire drup?
Tot vorige week nam de kritiek op de Indiase marine en het Ministerie van Defensie al toe over de vele ongelukken, maar na het meest recente incident op een nucleaire onderzeeboot van de Arihantklasse, begint men zich zorgen te maken over de veiligheid van de varende kernreactors. Afgelopen zaterdag werd een tank getest die deel uit zou gaan maken van de nucleaire voortstuwing van de tweede onderzeeboot Aridhaman. Bij het onder druk zetten van de tank, knalde een klep los en raakte drie personen. Eén overleed ter plaatse en de anderen raakten zwaar gewond. Als dit aan boord van de onderzeeër was gebeurd, had het catastrofaal kunnen zijn. Met alle nucleaire gevolgen van dien.

De scheepswerf staat op het punt de Aridhaman te water te laten.

Hoe het nu verder gaat met de Indiase marine is moeilijk te voorspellen. De commandant van de Indiase marine nam twee weken geleden al ontslag na ongeluk nummer 10, maar daarmee lijkt een oplossing niet dichterbij te zijn gekomen. Velen binnen en buiten de marine zeggen dat het niet zozeer aan de training van het marinepersoneel ligt, maar aan het "onbetrouwbare Russische materieel". Dat is nog niet zo makkelijk opgelost, want ook al heeft India al enige tijd geleden aangekondigd alleen materieel in eigen land te laten bouwen, veel onderdelen komen wel uit Rusland. Buiten de Indiase marine wordt ook openlijk getwijfeld aan het materieel, maar evenzeer aan het marinepersoneel. In 2011 wijdde een Amerikaanse marineofficier een blog aan zijn uitwisseling aan boord van INS Delhi, een torpedobootjager, en kraakte de marine van India. Zijn kritiek werd deze week door de Indiase pers in de schijnwerpers gezet.

Explosie onderzeeboot India
De explosie aan boord van de onderzeeboot INS Sindhurakshak die 18 mensen het leven kostte, was de eerste in de huidige reeks incidenten. (Foto: Still uit Youtubevideo)

Hieronder een overzicht van de reeks incidenten en ongelukken:



Augustus 2013: explosie op onderzeeboot
Op 14 augustus 2013 hadden meerdere ontploffingen plaats aan boord van INS Sindhurakshak tijdens het opladen van de batterijen. De Kiloklasse onderzeeboot zonk. Achttien bemanningsleden kwamen om.

September 2013: brand op vliegkampschip
Aan boord van INS Viraat, destijds het enige vliegkampschip van India, brak brand uit nabij de longroom. Er waren geen gewonden.

December 2013: brand op mijnenveger
INS Konkan (Pondicherryklasse) lag op de werf voor onderhoud toen brand uitbrak in de machinekamer. Een groot deel van het schip brandde uit.

December 2013: aanvaring fregat en visser
INS Talwar botste op 23 december 2013 op een vissersschip dat vervolgens zonk. Alle 27 opvarenden werden gered door het fregat.

Januari 2014: gat in romp korvet
Aan boord van INS Vipul, een Veerklasse korvet, werd een gat ontdekt in een compartiment waardoor zeewater het schip in stroomde. De Vipul was net van de werf na onderhoud en zou operationeel worden ingezet.

Januari 2014: onderzeeboot aan de grond
Kiloklasse onderzeeboot INS Sindhughosh liet zich op 17 januari verrassen door eb toen het de haven van Mumbai invoer. De onderzeeboot zat enige tijd aan de grond, maar kon daarna zonder veel schade de weg weer vervolgen.

Januari 2014: botsing fregat nr 2
INS Tarkash (Talwarklasse) raakte de kade van de marinehaven in Mumbai tijdens het afmeren. De romp raakte ernstig beschadigd.

Januari 2014: botsing fregat
INS Betwa (Brahmaputraklasse) botse op een een onbekend object terwijl het de marinehaven van Mumbai naderde. De sonardome scheurde, waardoor zeewater de sonar beschadigde.



Februari 2014: LST aan de grond
Op 3 februari liep INS Airavat, een 125 meter lang tanklandingsschip, aan de grond. Het schip van de Shardulklasse beschadigde bij het binnenlopen van een marinehaven de schroeven en moest een dok in.

Februari 2014: brand op onderzeeboot
Op 26 februari 2014 brak brand uit aan boord van INS Sindhuratna (Sindhughoshklasse), een diesel-elektrische Kilo-klasse onderzeeboot van Russische makelij. De onderzeeboot was in december uit onderhoud gekomen en voer onder water nabij Mumbai. Twee bemanningsleden kwamen om, zeven raakten gewond.

Maart 2014: gaslek op torpedobootjager
Aan boord de Kolkata, een torpedobootjager in aanbouw, ontstond op 7 maart een gaslek. Eén marineofficier overleed door inademing van het gas, twee medewerkers van de scheepswerf raakten gewond.

Maart 2014: ongeluk op onderzeeboot
Tijdens het testen van een tank voor de nucleaire onderzeeboot Aridhaman (Arihantklasse) knalde een klep los die één persoon doodde en twee verwondde.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Vikramaditya
Alleen uit eigen land