Marineschepen.nl
 
   
 

Zweeds materieel onderweg naar Den Helder


Bericht geplaatst: 09-01-2015
Laatst aangepast: 10-01-2015


Het Zweedse marineschip HMS Belos is met CB90 Combat Boats en containers onderweg naar Den Helder, ter voorbereiding op de anti-piraterijmissie van Zr.Ms. Johan de Witt. Het Nederlandse LPD zal vanaf februari t/m mei 2015 piraterij bestrijden in de Golf van Aden onder leiding van een Zweeds team, met Zweedse helikopters en CB90's.

HMS Belos
HMS Belos krijgt een CB90 aan boord. De Belos werd oorspronkelijk gebouwd door Shipyard De Hoop in Lobith (Nederland) en is tegenwoordig een onderzeebootreddingschip, maar ook geschikt voor het transport van goederen. (Foto: Zweedse marine)

Eergisteren vertrok het grootste Zweedse marineschip HMS Belos met twee CB90 Combat Boats en containers met o.a. apparatuur voor het Zweedse team dat gaat inschepen aan boord van de Johan de Witt. Op dit moment ligt de Belos bij Göteborg. De sea state is niet erg gunstig voor de volgeladen 104 meter lange Belos, die voor het eerst met twee CB90's op pad is.
Volgende week hopen de Zweden in Den Helder te zijn. Dan wordt het geheel geïnstalleerd en voorbereid op de missie.



Johan de Witt met Zweedse staf bij Somalië
Afgelopen november maakte minister Hennis bekend dat Nederland in 2015 met twee marineschepen deelneemt aan de anti-piraterijmissie Operation Atalanta van de Europese Unie. Eerst zal Zr.Ms. Johan de Witt richting Somalië afreizen en daarna in augustus -dan echt- voor het eerst een patrouilleschip van de Hollandklasse.

De Johan de Witt krijgt er echter een rol bij. De Zweedse schout-bij-nacht Jonas Haggren krijgt de leiding over Operatie Atalanta en zal met zijn staf vanaf het Nederlandse LPD de eenheden ter plaatse aansturen.

De leiding over de Johan de Witt zelf en de (Nederlandse) bemanning blijft in handen van commandant KTZ René Luyckx, die ook nog twee Zweedse helikopters, twee snelle CB90 Combat Boats en ondersteunend personeel uit Zweden toegevoegd krijgt. De Zweedse eenheden maken geen deel uit van de staf, maar horen net als de NH-90 en landingsvaartuigen bij het schip. In totaal zal het Zweedse team uit 70 man bestaan.

Hkp-15
Een Hkp-15 helikopter (A109) op het helidek van HMS Karlskrona. (Foto: Zweedse marine)

Voorbereiding
Voor de Zweedse marine is het de vierde keer dat zij deelnemen aan de anti-piraterijoperatie nabij Somalië. In 2010 maakte een Zweeds team ook deel uit van de Johan de Witt. Toch heeft een internationale samenwerking heel wat voeten in de aarde, Zweden is immers geen lid van de NAVO en procedures wijken wat af.

Daarom begon voor het Derde Helikopter Squadron de voorbereidingen al in het voorjaar van 2014. De Zweden maken gebruik van AgustaWestland A109 helikopters, die ze Hkp 15 noemen, en zijn niet gewend om te opereren van Nederlandse marineschepen. Dus reisde een delegatie af om een kijkje te nemen aan boord van Zr.Ms. Johan de Witt. Daar ontdekten zij dat, hoewel de Johan de Witt een groot schip is, de heli's maar net in de hangar pasten doordat de Zweedse helikopters hun rotorbladen niet kunnen vouwen.



In de herfst werd een Memorandum of Understanding getekend door Nederland en Zweden om bijvoorbeeld regels en eventuele aansprakelijkheidskwesties op elkaar af te stemmen. Ook moesten logistieke programma's van beide landen op elkaar worden aangesloten om de Zweden tijdens de reis van de juiste onderdelen te kunnen voorzien.

Ondertussen oefenden de Zweedse vliegers in maritieme operaties en het Amfibieregementet met de CB90's, zoals ze dat straks bij Somalië ook gaan doen.

CB90
In 2010 hing al eens een CB90 in de davits van Zr.Ms. Johan de Witt. Toen werden twee boten zes maanden getest door de Koninklijke Marine om ze eventueel aan te schaffen. De koop van de zeer snelle boten ging echter niet door. (Foto: Förste sergeant Århling/Amfibieregementet, Zweedse marine)

Vertrek
Behalve het materieel, zal half januari ook de Zweedse staf en het personeel voor de heli's en CB90's inschepen aan boord van Zr.Ms. Johan de Witt. In Nederlandse wateren zal dan nog even tijd zijn om te oefenen en om aan elkaar te wennen, alvorens de L801 in februari richting Somalië vertrekt.

Eenmaal in de wateren bij Somalië zal de Zweedse staf leiding geven aan maximaal zes marineschepen uit verschillende landen en twee maritieme patrouillevliegtuigen, waaronder een voormalige Nederlandse Orion. Een belangrijke taak voor de eenheden van Atalanta is het beschermen van de leveringen van voeding van het World Food Programme aan Somalië.

In mei wordt het schip weer terugverwacht in Den Helder.

Combat Boat
Een Zweedse CB90. Deze boten halen snelheiden van 45 knopen. (Foto: Zweedse marine)

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Zr.Ms. Johan de Witt
Marine test CB90's