FREMM/ Bergaminiklasse (Italië)


Laatst aangepast: 12-02-2016

De FREMM of Bergaminiklasse fregatten zijn 10 multi-mission schepen die in staat zijn om zowel aan onderzeebootbestrijding te doen, oppervlakteoorlogvoering (schepen en landdoelen) en luchtverdediging. FREMM (Frégate Européenne, Multi­Missions) is een gezamenlijk Frans-Italiaans nieuwbouwprogramma. De Franse evenknie heet Aquitaineklasse.

Ga direct naar specificaties (onderaan deze pagina).


ITS Virginio Fasan. (Foto en bewerking: Italiaanse Marine)

Oorsprong
Het FREMM­project vloeit voort uit een Frans­Italiaanse kaderovereenkomst uit 1983 inzake samenwerking voor marinebouw. Het project voor een gezamenlijk type fregat ontstond vanuit de behoefte om ongeveer gelijktijdig fregatten en destroyers van de Lupo, Maestrale (Italië) en d’Estienne d’Orves, Tourville en Georges Leyguesklassen (Frankrijk) te vervangen. Er vond echter een lange discussie plaats over verschillende ontwerpen, omdat beide landen toch andere visies hadden op voortstuwing, sensorpakket en bewapening. In 2005 werd een vergelijk gevonden voor een gemeenschappelijk FREMM ontwerp, maar toch blijven romp (waterverplaatsing), voortstuwing, radar en bewapening belangrijke verschilpunten. Nationale wapenproducenten kregen ook duidelijke voorkeur bij de respectieve ontwerpen.



Initieel wilde Fankrijk tot 17 schepen bestellen; dat werden er uiteindelijk slechts 8 ­waarvan de 2 laatsten in luchtverdedigingsvariant FREDA­, wegens besparingen. Italië bleef –na enige twijfel­ toch vasthouden aan het geplande aantal van 10 fregatten (6 in ‘general purpose’ configuratie en 4 in een onderzeebootbestrijdingsrol) ter vervanging van 12 schepen uit de Lupo- en Maestraleklasse. Ondertussen zijn alle 4 onderzeebootbestrijdingsschepen in dienst (laatste in februari 2016) en ook 1 GP variant, de ‘Carlo Bergamini’. Tegen 2022 moet de klasse compleet zijn, na in dienststelling van de overige 5 GP schepen.


ITS Carlo Bergamini (Foto: Italiaanse Marine)

Ontwerp
De Italiaanse FREMM werd een schip dat zowel qua bewapening, tonnage en andere capaciteiten evengoed had kunnen doorgaan voor een destroyer. De Franse FREMM Aquitaine kreeg een ‘D’ op de scheepshuid geschilderd; de grotere en zeker zo sterk bewapende FREMM Bergamini een ‘F’ is nog iets groter en zeker zo sterk bewapend. De schepen hebben –vooral door de grote mast­ een imposant uiterlijk en vertonen qua design sterke familietrekken met de ‘Orrizonte’/Andrea Doria luchtverdedigingsdestroyers.

De Bergaminis beschikken niet over een Vulcan Phalanx of Goalkeeper CIWS : voor die taak wordt beroep gedaan op de Oto Bredas in Strales­CIWS uitvoering (dwz met geleide munitie die tot 40 koerscorrecties tijdens de vlucht kan krijgen) of de Aster 15 raketten. Opvallend is dat de ASW (Anti-Submarine Warfare) fregatten 2 kanons in Strales­CIWS uitvoering krijgen, de GP versie slechts één.


ITS Carlo Bergamini (Foto: Italiaanse Marine)

Grootste verschilpunten met FREMM Aquitaine
De Bergaminis hebben een flink stuk grotere waterverplaatsing dan de Aquitaines, zijn iets langer en hebben een grotere diepgang. Ook de bemanning is beduidend groter, ondanks rationalisatie­inspanningen langs Italiaanse zijde. Op dat punt zijn de FREMM Aquitaines overigens moeilijk te kloppen, met een bemanning van slechts 108 personen.

De Bergaminis zijn uitgerust met de laatste versie van de EMPAR active phased array radar (met bereik van meer dan 300 mijl), terwijl de Aquitaines het moeten stellen met de Thales Herakles passive phased array radar in C band -een veel beperktere radar, allicht om redenen van kostenbesparing-.

Ondertussen wordt voor de toekomstige FREDA’s (luchtverdedigingsversie Aquitaine) wel gedacht aan het upgraden naar een Thales Seafire 500, active phased array radar.
Blijkbaar zouden de twee laatste Bergaminis een nog krachtiger radar krijgen, namelijk de Selex ES MFRA 4FF radar als onderdeel van het MBDA SAAM Extended self­defence systeem, wat deze twee schepen meteen ook een anti­ballistische raketcapaciteit moet geven, en een verdriedubbeling van het bereik. Daarmee zou Italië ook toetreden tot het clubje Europese landen dat marineschepen met ABM capaciteit heeft, naast onder meer Nederland (maar wel een pak later, en voorlopig zonder ‘proof of concept’).

Naar Italiaanse traditie worden de Bergaminis ook stevig voorzien van hedendaagse artillerie. De GPs krijgen een 127mm Vulcan kanon op de bak en een 76 mm Otobreda op de hangar. De ASW’s krijgen twee 76 mm kanons. Alle schepen beschikken ook nog over twee afstandsgestuurde 25 mm systemen.



De antischeepsraketten verschillen niet enkel van nationaliteit (Franse Exocet versus Italiaanse Otomat Teseo), de Franse schepen krijgen de Exocet Block 3 die ten dele ook landdoelen aankan, maar ook de Scalp Naval kruisraket met een bereik van 1000 km.

De Bergaminis daarentegen krijgen enkel de Otomat Teseo tegen scheepsdoelen en met een beperkte capaciteit boven land. Er zou Italiaanse interesse bestaan om in de toekomst de schepen ook uit te rusten met de Scalp Naval. Voorlopig blijft het echter bij intenties. En in elk geval moet daarvoor de SYLVER A70 lanceerinrichting worden geïnstalleerd. Op de bak is daarvoor nog ruimte over: van de voorziene plaats voor 32 SYLVER cellen zijn er maar 16 werkelijk geïnstalleerd.

De SYLVER lanceerinrichting op de Bergaminis is de A50 , die zowel de luchtdoelraket Aster 15 (bereik 1,7 tot 30+ km) als 30 (bereik 3 tot 120 km) kan lanceren. Voor de Aquitaines wordt dat de SYLVER A43, die enkel voor de Aster 15 dient.


De Bergamini vlak voor de tewaterlating. (Foto: Italiaanse Marine)


De Virginio Fasan. (Foto: Italiaanse Marine)



Specificaties
Naamsein Naam In dienst Uit dienst
F590 Carlo Bergamini (GP) 29-5-2013
F591 Virginio Fasan (ASW) 19-12-2013
F592 Carlo Margottini (ASW) 27-2-2014
F593 Carabiniere (ASW) 28-4-2015
F594 Alpino (ASW) 2016
F595 Luigi Rizzo (GP) 2017
F596 Federico Martinenga (GP) 2018
F597 (GP) 2018
F598 (GP) 2021
F599 (GP) 2022
Afmetingen 144,5 x 19,7 x 5
Max. waterverplaatsing 6900 ton
Max. snelheid 29+ knopen
Bemanning 145 (GP), 147 (ASW)
Voortstuwing CODLAG, combinatie van diesel, electrisch en gasturbines
­1x 32 MW gasturbine (General Electric/Avio LM 2500 +G4)
­2x 2,5 MW electromotoren Jeaumont Electric
­4x dieselgeneratoren
­1x 1 MW intrekbare boegschroef
Wapensystemen 16 cel Sylver A50 verticale lanceerinrichting voor zowel Aster 15 als Aster 30
Uitbreiding naar 32 cellen is een optie : toevoeging van 16 Sylver A70 cellen
2 x OTO Melara 76/62 mm (met Davide/Strales CIWS functie op ASW variant)
1 x OTObreda 127/64 mm Vulcano en 1 x OTO Melara 76/62 mm Davide Strales CIWS gun op de GP variant)
2 x OTO Melara/Oerlikon 25/80 mm remote
8 x Teseo/Otomat Mk 2A anti­scheepsraket/ landdoelen
2 x drieloops torpedoinrichting WASS voor MU 90 torpedo’s
ASW­variant: 4 lanceerinrichtingen voor MILAS raketten (soort ASROC, die onderaan de Teseo/Otomat SSM lanceerinrichtingen worden aangebracht)
Sensoren Selex ES MFRA EMPAR 3D actieve phased array radar
F598 en F599: Selex 4FF (‘Four Flat Faces’), actieve phased array met anti­ballistische capaciteit
Navigatieradar
Elektro-optische sensoren
Variabele diepte sonar UMS 4249 (LFAS)
Boegsonar
Helikopters : 2x SH90 of 1x SH90 en 1x AW 101 Merlin in 2 afzonderlijke hangars
Vaartuigen elk schip heeft twee RHIBS, o.m. voor commando­operaties : 1 van 7 meter en één van 11 meter. De GP variant draagt een extra RHIB van 11 meter in de plaats van de VDS sonar op de ASW variant.


comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen
FREMM Aquitaine