Marineschepen.nl
 
   
 

Type 001A vliegkampschip (China)


Laatst aangepast: 13-05-2018

Type 001A (ook wel Shandong genoemd) zal het tweede vliegdekschip van China worden en is de eerste in China gebouwde carrier. Het schip is gebaseerd op het eerste Chinese vliegdekschip, Liaoning.

Shandong
De tweede carrier in aanbouw in Dalian, februari 2017. Met geplaatste opbouw.

In 2013 kondigde China aan meer vliegkampschepen te willen dan de Liaoning. Lang bleef onduidelijk wanneer het land zou beginnen aan de tweede carrier, al verschenen steeds meer foto's van wat op een vliegkampschip in aanbouw leek. Pas op 31 december 2015 werd officieel bevestigd dat China bouwt aan een tweede vliegkampschip. Het nieuwe schip wordt aangeduid met Type 001A, de naam is nog niet bekend. De Chinese marine vernoemt vliegkampschepen naar provincies, steden, landen, bergen of meren.



Gebaseerd op een oud ontwerp
De Liaoning, China's eerste vliegkampschip, was oorspronkelijk bedoeld voor de Sovjetmarine maar het werd nooit afgebouwd. China kocht de romp en bouwde het, met hulp van Rusland, in tien jaar af. In 2012 werd de carrier in dienst gesteld.

Het nieuwe Chinese vliegkampschip wordt daarentegen volledig in China gebouwd, maar is wel gebaseerd op de Liaoning. China kreeg met de aankoop van de carrier 40 ton aan ontwerptekeningen, die in acht vrachtwagens naar China werden gereden. De blauwdrukken werden gebruikt voor het ontwerp van de Type 001A.
Een grote sprong voorwaarts zal de nieuwe Chinese carrier niet worden; de Sovjet-Unie was in 1985 begonnen met de bouw en het ontwerp is nog ouder.

Type 001A
Een foto van 28 juni 2016 van Google Earth. De bouw is via Google Earth en Google Maps aardig te volgen. Begin 2017 was het eiland (de opbouw) geplaatst. (Foto: Google)

Kleiner, maar beter
Opvallend is dat het nieuwe vliegkampschip een kleinere waterverplaatsing zal krijgen. De Liaoning weegt tussen de 58.000 en 67.500 ton, de Type 001A komt uit op zo'n 50.000.

De Type 001A zal net als de Liaoning geen nucleaire voortstuwing krijgen. Ook de ski-jump op het vliegdek zal behouden blijven. Vliegtuigen zullen dus op eigen kracht moeten opstijgen, met een beetje hulp van de schans. Vliegtuigen die gelanceerd worden door een katapult, zoals op Amerikaanse vliegkampschepen, kunnen een grotere hoeveelheid wapens en brandstof meenemen. China werkt wel aan katapults, maar die zijn bedoeld voor latere vliegkampschepen. Volgens China is het al zover om stoomkatapults te bouwen, maar wil het de verschillen met de eerste carrier zo klein mogelijk maken om een grote overstap van de toch al nieuwe marinevliegers niet te groot te maken. Bovendien is het nu klaar om stoomkatapults te maken en die zijn over hun hoogtepunt heen. Toekomstige vliegkampschepen gaan gebruikmaken van elektrische katapults.

Het nieuwe vliegdekschip is op veel punten ook een verbetering van de bestaande carrier, volgens Chinese officials. Zo zal het -ondanks de kleinere waterverplaatsing- met meer vliegtuigen kunnen opereren en wordt het voorzien van betere verdedigingsmiddelen. Ook zal de techniek volgens Chinese media volwassener zijn, met een betere coördinatie tussen de systemen.

De Shenyang J-15 Flying Shark, een kopie van de Russische Su-33 Flanker, zal ook op de Type 001A het belangrijkste toestel worden.

Type 001A
De Type 001A in Dalian bij de werf, vermoedelijk begin 2018. (Foto: Google)

Bouw
China heeft bevestigd dat de bouw van de nieuwe carrier reeds is begonnen. Ook daar was inmiddels geen ontkennen meer aan, foto's van de bouw zwerven al enige tijd over het internet. Volgens onbevestigde bronnen was de bouw begin 2015 van start gegaan.

Het schip wordt gebouwd in Dalian, een stad in de noordoostelijke provincie Liaoning, waar de belangrijkste haven van de Chinese marine is gevestigd. Hier werd ook de eerste carrier afgebouwd.

Begin 2017 werd het eiland van de Shandong geplaatst. Op 26 april 2017 werd het schip te water gelaten, een paar dagen later dan gedacht.

Eind 2017 zag het er naar uit dat de Type 001A snel zou gaan proefvaren, dat gebeurde uiteindelijk op zondag 13 mei.





Nummer Naam In dienst
17 Shandong 2019?
Afmetingen 270 m lengte
Max. waterverplaatsing 50.000 ton
Max. snelheid
Bemanning
Voortstuwing stoomturbines of diesel
Wapensystemen
Sensoren
Air wing Meer dan 50 vliegtuigen en helikopters






Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen
Type 001A binnenkort proefvaren
Tewaterlating vliegkampschip
Bouw Shandong vordert
Proefvaart begonnen
Liaoning vliegdekschip

China: meer vliegdekschepen