Albionklasse Landing Platform Dock (UK)


Laatst aangepast: 23-04-2015

HMS Albion en HMS Bulwark zijn Landing Platform Docks (LPD's), deze schepen hebben dus vooral een amfibische taak. Zij zetten mariniers met materieel aan land middels landingsvaartuigen en helikopters. Van de twee schepen is, door bezuinigingen, steeds één schip in actieve dienst. HMS Bulwark is sinds 2011 het vlaggenschip van de Royal Navy.


HMS Bulwark. De voorste Goalkeeper is goed te zien. (Foto: Royal Navy)

Historie
In 1981 presenteerde het Britse Ministerie van Defensie haar nieuwe plannen. Het ministerie was gedwongen om flink te bezuinigen, de amfibische transportschepen HMS Fearless en HMS Intrepid moesten eraan geloven. Maar net voordat de schepen gesloopt werden, viel Argentinië de Falkland Eilanden binnen en waren de schepen hard nodig.

Tien jaar later, toen deze schepen nog steeds een heel belangrijk onderdeel waren van de Britse vloot, maakte de regering bekend dat de twee LPD's vervangen moesten worden. Zij waren toen al 30 jaar oud. Er werd begonnen met verschillende studies op dit vlak, wat resulteerde in voorstellen van verschillende bedrijven. Uiteindelijk gaf het Ministerie van Defensie een op 18 juli 1996 de opdracht voor het ontwerpen en bouwen van twee LPD's op de Vickers Shipbuilding and Engineering scheepswerf in Barrow-in-Furness.
Toen het ontwerp definitief was, werd op 17 november 1997 het staal gesneden en werd direct daarna begonnen met de bouw. De schepen werden "modulair" gebouwd. Dat wil zeggen dat de verschillende moten los worden gebouwd en later aan elkaar vast worden gemaakt. Dit leverde kostenbesparing op.



Op 9 maart 2001 werd het eerste schip, Albion, te water gelaten. Bulwark volgde in november 2001. Zo'n twee jaar later werd het eerste schip overgedragen aan de Royal Navy, HMS Bulwark volgde in de zomer van 2004.


HMS Albion tijdens de oefening Joint Winter 2004 (foto: Royal Navy)

Amfibische oorlogsvoering
Een Amphibious Task Group (ATG) bevat een LPD en een Landing Platform Helicopter (LPH, HMS Ocean). De eerste golf mariniers zal door deze schepen aan land worden gezet. Daarna zullen extra transportschepen de tweede aanval ondersteunen.
De LPD's van de Albion klasse om die reden een dok aan de achterzijde van het schip, wat de schepen de mogelijkheid biedt om landingsvaartuigen snel en veilig aan en af te varen. Het dok kan men immers vol laten lopen, zodat de vaartuigen het schip in en uit kunnen varen. Overigens is er ook een voertuigendek en een helikopterdek, zodat ook middels helikopters en voertuigen mariniers en materieel aan land gezet kan worden.
Een ander belangrijk onderdeel van het schip is de centrale, vanwaar amfibische operaties (op de grens van land en water) geleid kunnen worden. Bij een landing op de kust is een goede coördinatie van groot belang. De LPD's zijn hier goed voor uitgerust en vormen dan ook een belangrijk onderdeel van de Britse amfibische strijdmacht.


Het dok van HMS Bulwark met een hovercraft. Het dok kan men vol laten lopen en landingsvaartuigen kunnen dan in en uit varen. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Dekken
De dekken op het niveau van het helikopterdek wordt bij de Britse marine aangeduid als 1 Deck. Op dit 1 Deck (en daarboven) bevinden zich de verschillende centrales voor oorlogsvoering en bedrijfsvoering en hutten voor officieren. Onder het helidek (2 Deck) bevindt zich de belangrijkste accommodatie voor de bemanning en voor de mariniers. Daarnaast vind je hier kantoren en het kombuis (keuken dus). De voertuigendekken zijn 3 Deck en op 4 Deck bevindt het zich vooruit. Achteruit is het dok (vanaf 6 Deck naar boven tot 3 Deck). 5 Deck aan de voorzijde wordt gebruikt als opslagruimte en machinekamers.



Bezuinigingen
Slechts één van de twee schepen is in actieve dienst, het andere schip wordt in "extended readiness" gehouden sinds de bezuinigingen die de Britse defensie in 2010 troffen. Door één van de twee in een dok als reserve te houden, worden de kosten gedrukt. De bedoeling is dat de schepen voor de rest van hun diensttijd om en om actief zijn.

Inzet
In 2011 werd HMS Albion ingezet als onderdeel van de internationale taakgroep voor de kust van Libië en daarna voer het door richting de Golf van Aden om piraterij te bestrijden.

HMS Bulwark neemt in 2015 deel aan de herdenking 100 jaar Gallipoli in Turkije. Mogelijk gaat het daarna een bijdrage leveren aan het redden van vluchtelingen in de Middellandse Zee.
Albion met slecht weer (foto: Royal Navy)

Nummer Naam In dienst
L14 Albion 2003
L15 Bulwark 2004
Afmetingen 176 x 28,9 x 7,1
Max. waterverplaatsing 18500 ton
Max. snelheid 18 knopen
Bemanning 325 (+ 405 mariniers tot max 710 voor korte periode)
Voortstuwing Diesel-elektrisch
Wapensystemen 2x Thales Naval Nederland Goalkeeper
2x 20mm
4x machinegeweren
Sensoren T/m '11 BAE Systems Type 996 3D radar voor lucht- en oppervlaktewaarschuwing
Sinds '11 BAE Systems Type 997 Artisan 3D
2 x Kelvin Hughes Type 1007 radars voor navigatie en verkeersleiding (vriendschappelijke vliegtuigen en helikopters)
Helikopter 2x Sea King of 2x Merlin
Hangaar ontbreekt (!)




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen

Belgische marineschepen

Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen
Zr.Ms. Rotterdam

Bulwark in Rotterdam
Bezuinigingen Britse marine
Amfibisch is de trend