Joint Support Ships (JSS) (Canada)

Bookmark and Share
Laatst aangepast: 30-10-2013

De Joint Support Ships (JSS) van de Canadese marine moeten multifunctionele schepen zijn die kunnen fungeren als bevoorradings- en transportschepen en als varend hoofdkwartier. In 2019 moet de Queenston, het eerste JSS, in dienst worden gesteld. Twee schepen zijn gepland, met een optie op een derde JSS.
De kosten zijn geraamd op 2,6 miljard Canadese dollars. Bij twee schepen houdt dat 840 miljoen euro per schip in.

Ga direct naar specificaties (onderaan deze pagina).

JSS Canada
Tekening van het JSS. (Bron: NSPS)

Lang voortraject
De Joint Support Ships moeten de bevoorradingsschepen van de Protecteurklasse vervangen. Deze twee stokoude Canadese bevoorraders stammen uit 1969 en 1970. In 1992 boog de Canadese marine zich voor het eerst over vervanging van de bevoorradingsschepen, toen een ander bevoorradingsschip uit dienst werd gesteld. Al vrij snel werd (uit politieke overwegingen) het idee geboren om de stoomschepen van de Protecteurklasse niet te vervangen door bevoorraders, maar door Multi-Role Support Vessels.



In 2004 werd de komst van drie Joint Support Ships aangekondigd. Rond 2012 zou het eerste schip operationeel zijn. De Protecteurklasse zouden dan net voorbij hun geschatte maximale levensduur zijn. Na verkiezingen in Canada veranderde het politieke klimaat en werden de bouwplannen geannuleerd. Later werden de plannen voor de JSS met plannen voor ijsbrekers, fregatten, patrouilleschepen, onderzoeksschepen, etc. onder National Shipbuilding Procurement Strategy (NSPS) geschaard. Als onderdeel van dit grootschalige nieuwbouwproject was het JSS terug bij af en moest men opnieuw aan de slag met ontwerpen en aanbesteden. Veel tijd ging verloren.

Het JSS-project, dat oorspronkelijk startte in 1992, passeerde in juni 2013 een belangrijke mijlpaal toen (opnieuw) de keuze werd gemaakt voor een ontwerp na een competitie tussen BMT Fleet Technology met een nieuw ontwerp en ThyssenKrupp met een bestaand ontwerp. De laatste won met een ontwerp gebaseerd op de Duitse Berlinklasse bevoorraders.

Door de commissie verbonden aan NSPS werd besloten om het JSS voorrang te verlenen boven de te bouwen ijsbrekers voor de Canadese kustwacht.

JSS Canada
Tekening van het JSS. (Bron: NSPS)

Ontwerp
Zoals vaker, maar zeker bij de Canadese Joint Support Ships, verandert het ontwerp gedurende het traject. In het laatste ontwerp, gebaseerd op de Berlinklasse, ligt nadruk meer op de bevoorradingscapaciteit en minder op helikoptercapaciteit dan eind jaren '90 oorspronkelijk het idee was. Het helidek is immers niet veel groter dan op andere bevoorraders en de brandstofcapaciteit is meer dan 11.000 ton.
De schepen zijn geschikt voor strategisch transport; zij kunnen voertuigen, containers en vaartuigen meenemen. De JSS's hebben geen dok. Wel is er een uitgebreide ziekenboeg aan boord.

Vanwege het vele ijs rond het noorden van Canada, zijn de schepen versterkt zodat zij in lichte ijscondities toch kunnen varen.



Specificaties

Nummer Naam In dienst
? Queenston 2019
? Chateauguay ?
Afmetingen 200 x ? x ?
Max. waterverplaatsing 28.000 ton
Max. snelheid 21 knopen
Bemanning 241 (+210 mariniers)
Voortstuwing 2x diesels
Wapensystemen Phalanx CIWS
Sensoren
Helikopters 4 tot 6 helikopters




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen
JSS Karel Doorman